اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

گفتگوی اختصاصی با دکتر محمدرضا قنبری / پیشگیری از تکرار جرم با حضور مشاوران دادگاه های اطفال

گفتگوی اختصاصی با دکتر محمدرضا قنبری / پیشگیری از تکرار جرم با حضور مشاوران دادگاه های اطفال

 

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان پیشگام در رسیدگی به پرونده های اطفال

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، کودکان و نوجوانان فرشتگانی هستند که از بهشت بر زمین آمده اند تا امانت هائی باشند در دست های ما تا آن ها با پرورش، تعلیم و تربیت رشد پیدا کرده و به کمال برسند. اگر گاهی این فرشتگان که هدایای پاک خداوند بر زمین هستند آسیب ببینند؛ بی شک در نگهداری آن ها کوتاهی کرده ایم و وظیفه نهادهای مختلف از جمله خانواده، مدارس، آموزش و پرورش، مراکز فرهنگی و تربیتی، دست اندرکاران پیشگیری از جرم و آسیب های اجتماعی است تا برای حل این بحران گام بردارند.

 

 

زمانی که کودک یا نوجوانی که به سن بلوغ نرسیده است اما دست خوش شرایط ناگواری شده است و بنا بر ضرورت باید در دادگاه حضور پیدا کند در واقع شرایط بحرانی ای برای وی، پیش آمده است. معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان طی سال های اخیر اقدام به واحدی به نام مرکز مشاوره اطفال و نوجوانان در دادگاه ویژه این گروه سنی نموده است. در همین رابطه با دکتر محمدرضا قنبری، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان به گفت و گو می پردازیم.

 

برخی کودکان و نوجوانان به دلایل متعددی از مسیر عادی رشد خود منحرف شده و مبتلاء به انواع مشکلات جسمی، روانی، روحی یا انحرافات رفتاری می گردند که یکی از مهّم ترین آن گرایش به رفتار ضد اجتماع و قانون شکنانه است.

رفتار بزهکارانه و قانون شکنانه دارای عوامل متعددی است و راه های گوناگونی برای پیشگیری و درمان آن وجود دارد؛ نظام های حقوقی و درمانی متعددی در تمام اجتماعات بشری برای این کودکان و نوجوانان ایجاد شده است.

نظام مشاوره برای کمک به کودکان و نوجوانان بزهکار در برخی از کشورهای دنیا در کنار دستگاه قضائی طراحی شده است زیرا کودکان و نوجوان ارجاع شده به دادگاه اطفال، علاوه بر اعمال قوانین قضائی نیازمند خدمات دیگری جهت اصلاح رفتار می باشند به همین دلیل برخورد قضائی و اعمال برخی مجازات ها به تنهائی برای پیشگیری و کنترل رفتار مجرمانه کافی نیست.

اعمال قوانین جزائی درباره اطفال و نوجوانان به خودی خود بازدارنده و درمان کننده اختلالات رفتاری آنان نیست.

عوامل زیادی در پیدایش و رشد رفتار بزهکارانه مؤثر است.

براساس یک برآورد اولّیه از بین ۱۲۰ کودک و نوجوان ارجاع شده به  دادگاه اطفال نزدیک به ۸۴ مورد یعنی حدود ۷۰ درصد نیازمند خدمات روانشناختی و مشاوره هستندکه بدون شک، رفتار مجرمانه آنان در صورت عدم دریافت این خدمات حتی با اعمال مجازات دوباره تکرار خواهد شد.

 

این مشاوران به قاضی کمک می کنند تا با اقدامات اصلاحی، تنبیهی و عوامل روانشناختی سایر زمینه ها را برای پیشگیری مجدد از رفتار مجرمانه در نظر بگیرد.

اجرای عدالت، پیشگیری از تکرار جرم و اصلاح فرد بزهکار است به همین دلیل قانونگذار حضور یک مشاور در دادگاه اطفال را ضروری و الزامی می داند

قانون آئیین دادرسی کیفری، حضور مشاوران در دادگاه اطفال و نوجوانان را در موارد متعدد ضروری دانسته که تشکیل پرونده شخصیت در دادگاه اطفال و نوجوانان که مستقیماَ به جرائم اطفال و نوجوانان رسیدگی می کنند به استناد ماده ۲۸۶ قانون امری الزامی و مهم است که باید توسط افراد متخصص در این حوزه صورت پذیرد.

سطح ستادی، استانی و حوزه قضائی شهرستان تقسیم می شود.

ناظر علمی مشاوره و کارشناس مسئول مشاوره در دادگاه اطفال و نوجوانان در حوزه ستادی، رئیس واحد مشاوره اطفال و نوجوانان در دادگاه و رئیس شورای مشورتی استان اعضای واحد مشاوره مربوط به بخش استانی و رئیس واحد مشاوره در دادگاه شهرستان، قضات دادگاه و دادسرای اطفال و نوجوانان و مشاوران این دادگاه در بخش حوزه قضائی شهرستان هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان، ریاست این واحد را بر عهده دارد که توسط رئیس کل دادگستری استان انتخاب می شود.

اجراء و پیگیری کلیه آئین نامه ها، دستورالعمل ها، بخشنامه های ارسالی از مقامات قضائی و مربوط به برنامه مشاوره در دادگاه اطفال و نوجوانان، نظارت بر حسن اجرای خدمات مشاوره این دادگاه در سطح استان، برنامه ریزی به منظور ارتقاء توان کارشناسی و مهارت های مشاوران در دادگاه های ویژه این حوزه، ارزیابی میزان کارائی و اثربخشی ارائه خدمات مشاوره ای در دادگاه اطفال و نوجوانان و گزارش آن به سطح ملّی، گوشه ای از فعالیت های این واحد در استان اصفهان است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان، معاون دادستان، یکی از قضات دادگاه اطفال، رئیس نظام مشاوره،رئیس کانون اصلاح و تربیت، مدیر دفتر کل دادگستری استان اصفهان از مهّم ترین اعضاء هستند. البته نماینده ای از اداره کل بهزیستی، آموزش و پرورش و دیگر دست اندرکاران نیز در این بخش مشارکت دارند.

دوره های آموزشی ویژه قضات و مشاوران دادگاه اطفال و نوجوانان با نظارت بر کیفیت دوره ها برگزار می گردد همچنین ساز و کارهای ارزیایی عملکرد قضات دادگاه اطفال مطابق با مواد ۲۰۳، ۲۸۶، ۲۹۸، ۳۱۵ و ۴۱۰  قانون آئین دادرسی کیفری و مواد مرتبط در قانون مجازات اسلامی می باشد. قضات و مشاوران برتر نیز براساس آرای قضائی صادر شده از دادگاه های اطفال و نوجوانان داوری می شوند و به سطح ملّی معرفی می شوند.

پنج سال سابقه قضائی، متأهل، واجد فرزند و دارای گواهی آموزشی مرتبط که مطابق با ماده ۴۰۹ قانون آئین دادرسی کیفری است و توسط رئیس قوه قضائیه منصوب می گردند.

نازیلا انصاری پور

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x