اجتماعی استان اصفهان بهداشت چندر رسانه حوادث دسته‌بندی نشده

مدارس اصفهان و ۱۱ شهر استان، روز دوشنبه تعطیل است.

 

 

پایگاه خبری احوال نیوز، به نقل از اصفهان – ایرنا – مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از تعطیلی مهدهای کودک‌، پیش‌دبستانی‌ها و همه مقاطع تحصیلی مدارس اصفهان و ۱۱ شهر دیگر استان در روز دوشنبه ۲۵ آذر به‌دلیل استمرار آلودگی هوا خبر داد.

منصور شیشه‌فروش، یکشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تصمیم امروز عصر در جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا در استانداری به‌دلیل افزایش غلظت و انباشت آلاینده‌های موجود در هوا گرفته شد.

بنا بر اعلام مرکز پایش کنترل کیفی هوای اداره‌کل محیط زیست استان اصفهان، میانگین شاخص کیفی هوا تا عصر امروز عدد ۱۵۱ را نشان می‌دهد که بیانگر وضعیت بسیار ناسالم هوای اصفهان و ۱۱ شهرستان دیگر استان برای عموم است.

وی گفت: بر این اساس فردا تمام مهدهای کودک، واحدهای پیش دبستانی، دبستان و مدارس متوسطه اول و دوم در نواحی ششگانه شهر اصفهان و بخش جرقویه سفلی، سجزی و شهرستان‌های زرین‌شهر، فولادشهر، باغبهادران، فلاورجان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، شاهین‌شهر، پیربکران، بُرخوار و مبارکه تعطیل خواهد بود.

شیشه‌ فروش یادآور شد: تصمیم‌گیری در باره تعطیلی مدارس با هدف ماندن افراد در منازل، انجام و توصیه می‌شود که گروه‌های حساس و کودکان در روز تعیین‌شده در منزل بمانند و از رفت و آمد در فضاهای باز خودداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین به تشدید طرح  کنترل محدوده طرح ترافیک و برخورد با خودروهای دودزا و فاقد برگه معاینه فنی و اعمال قانون توسط پلیس راهنمایی و رانندگی تاکید کرد.

وی همچنین به شهروندان توصیه کرد که تا حد امکان از وسایط حمل و نقل عمومی، استفاده و تا زمان تداوم پایداری هوا و غلظت آلاینده‌های جوی، از ورزش در فضای باز خودداری کنند.

به گفته وی، واحدهای ریخته‌گری و تولید گچ و خاک و کوره‌های آجرپزی در بُرخوار، اصفهان و شاهین شهر و معادن گچ هم تا آخر هفته جاری تعطیل خواهند بود.

شیشه‌فروش ادامه داد: فعالیت واحدها و صنایع آلاینده مورد تایید محیط زیست هم تا آخر هفته جاری کاهش پیدا خواهد کرد.

شاخص کیفی هوا(Air Quality Index)، معیاری است که غلظت ترکیب‌های مختلف آلاینده موجود در هوا مانند مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیب‌های نیتروژن‌دار، ازون و ذره‌های معلق(کوچک‌تر از ۱۰ و ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک به شمار می‌آید.

شهروندان باید در شرایطی که آلودگی هوا از مرز سالم عبور می کند، توصیه‌ها و مراقبت‌های بهداشتی و تغذیه‌ای لازم را به کار گیرند.
البته گروه‌های در معرض خطر و حساس در مقابل آلودگی هوا شامل کودکان، سالمندان، مادران باردار و مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی در زمان افزایش غلظت آلاینده‌ها باید بیش از سایرین مراقب سلامت خود باشند.
تمام افراد بویژه گروه‌های حساس و در معرض خطر در زمانی که آلاینده‌های خطرناک هوا افزایش می‌یابد، باید در صورت امکان از حضور در مکان‌های باز خودداری کنند.
افراد دارای بیماری انسداد دستگاه تنفسی، آسم و بیماری‌های قلبی – عروقی بیشتر از دیگران باید نکات ایمنی را رعایت و از فعالیت در فضاهای باز خودداری و در چنین مواقعی در منزل استراحت کنند.
در مواقع یادشده باید به اندازه کافی از مایعات استفاده و از خوردن غذاهای آماده در بیرون از منزل و نیز سفرهای غیرضرور در سطح شهر پرهیز کرد.

۱۱ درصد از آلاینده‌های گازی شهر توسط خودروها صورت می‌گیرد و بیشترین سهم گازهای منتشر شده از خودروهای سواری، منواُکسیدکربن با ۶۴ درصد است.

کلانشهر اصفهان بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تردد می‌کنند و صنایع کوچک و بزرگ بسیاری آن را احاطه کرده‌اند.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x