اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

علیرضا محمد خانی مدرس دانشگاه : یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در سبک زندگی، نوع معماری و مهندسی منزل و محل سکونت است

علیرضا محمد خانی مدرس دانشگاه : یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در سبک زندگی، نوع معماری و مهندسی منزل و محل سکونت است

 

غول ساخته های بتونی ، ساخته های دست بشر سالها ست که، مرکز زندگیهای کوچک و بزرگی شده است .که تاثیرات مثبت و منفی زیادی در آن وجود دارد و، اشاره به هر کدامشان می تواند تاثیراتی در سبک خانه داری داشته باشد. بدانیم .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، علیرضا محمد خانی،  مدرس دانشگاه گفت : تأثیر مثبت در بافتهای متراکم شهری و،‌استفاده از بلند مرتبه سازی برای ایجاد فضای باز و بالا بردن سرانه فضای سبز در بافت متراکم ساختمانی.

تأثیر منفی در فضای باز شهری ، استفاده از بلند مرتبه سازی برای افزایش تراکم جمعیتی و ساختمانی و کاهش سرانه فضای باز شهری .

معماری و شهرسازی معاصر، نشئت  گرفته از تغییراتی است که در حوزه آموزش معماری، سبک زندگی و، تغییر در نگرش مردم بوجود آمده است. و ، با توجه به گستردگی ارتباطات و مسافرت هایی که در چند سال اخیر خصوصا به اروپا صورت گرفته، سلیقه های مردم نیز کمی به سبک معماری مدرن گرایش پیدا کرده است.

محمد خانی ، عوامل مهم در سبک زندگی را اینگونه بیان کرد : یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در سبک زندگی، نوع معماری و مهندسی منزل و محل سکونت است. امروزه اکثر روان‌شناسان تأکید دارند که نوع معماری منازل تأثیر بسزایی بر روحیات ورفتارانسانها دارد.

زیرا بخش عمده‌ای ازعمرانسان درمنزل سپری می‌شود، به‌خصوص دوران کودکی که، هرنقش و نگاری در اطراف و محیط زندگی برصفحه‌ی ذهن و روح انسان حکاکی می‌شود یا در بزرگسالی ــ که ساعات و لحظات حساس زندگی ــ مثل ساعات خلوت و تنهایی، یا شادمانی و ناراحتی معمولاً در خانه و منزل می‌گذرد.

بنابراین، معماری و مبلمان خانه در نوع نگاه انسان به هستی و زندگی و نوع رفتار مثبت یا منفی او اثر بسزایی خواهد داشت.

 

 

وی وسعت خانه ها را ،  یکی ازعوامل مؤثردر سبک زندگی  دانست و عنوان کرد :راحتی انسان درسه چیزاست و یکی از آنها خانه‌ی وسیعی است که در حالات استراحت و،خلوت برای انسان حجابی باشد .یکی ازدلایل وسعت منزل تأثیر فراوان بر روح و اعصاب انسان دارد. قطعاً خانه‌ های تنگ وکوچک، موجبات ناراحتی ساکنان را به‌وجود می‌آورد و انسانی که در بیرون خسته و ناراحت است، وقتی برای استراحت می‌آید، اگر خانه مناسب نباشد، تأثیر منفی بر اخلاق و رفتار او می‌گذارد.

محمد خانی افزود :وسعت خانه، درمعماری‌های سنتی و درونگرا باعث می‌شود قسمت اندرونی منزل که مربوط به اهل خانه می‌شود، مستقل و دارای همه‌ی امکانات رفاهی و آسایشی باشد و رفت‌وآمدها در سمت بیرونی منزل برای ساکنان مزاحمت نداشته باشد.

تصور مسکن از شکل سنتی ،  درون‌گرا به مدرن و برون‌گرا : سابقه‌ی به کارگیری معماری برون‌گرا در ساختمان‌های معاصر، به‌ویژه در ساختمان‌های دولتی و با عملکردهای جدید، زمینه‌ی مناسبی بود برای ورود تفکر طرح‌های برون‌گرا در مجتمع‌های ساختمانی که تأثیر مشهودی در پلان و تزیینات نمای ساختمان‌ها داشت.عناصر تازه‌ای همچون بالکن، پاسیو یا نورگیر، پاگرد و راه‌پله‌ها برای ترددهای پر تعداد و با امکان استفاده‌ی سهل‌تر و … جای خود را در پلان‌های جدید باز کردند. در مواردی هم فضاهای کوچک تجاری و مغازه‌ها در طبقات همکف، بخشی از فضا را اشغال نمودند و نیازهای جدید، فضاهایی مثل پارکینگ و انباری را به وجود خواهند آورد .

رویا مردانی

انتهای پیام/*

 معماری ، معماری سنتی ،

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x