اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

تاریخ مطبوعات ، سالها فرازها و نشیب هایی که ، حاصل زحمت خبر نگارانی است که وجود هر کدام از آنها در حکومتی باعث تغییراتی شده

تاریخ مطبوعات ، سالها فرازها و نشیب هایی که ، حاصل زحمت خبر نگارانی است که وجود هر کدام از آنها در حکومتی باعث تغییراتی شده

 

مروری بر ؛ تاریخ مطبوعات اصفهان  پایگاه خبری احوال نیوز ، نگاهی به تاریخ مطبوعات  ، سالها فرازها و نشیب هایی که ، حاصل زحمت خبر نگارانی است و، که وجود هر کدام از آنها در حکومتی  باعث تغییراتی شده . تغییراتی که گاه در خفقان و بی صدایی و. زمانی دیگرکه برای نوشتن و گفتن تا پای جان می ایستادند و در راه وظیفیشان جانشان را هدیه می کردند.

نگاهی به این راه ، شیرین و تلخ است . شیرین که چه افرادی ایستادند نوشتند، رهنمون جامعه شدندو تلخ اتفاقاتی که خوب نبودو ، افراد بزرگی را در این راه از دست دادیم.

قدمت تاریخ مطبوعات با تاریخ اصفهان به یک اندازه خواهد بود زیرا هر کدامشان کامل کننده ی دیگری است .

پس زنده باد مردم اصفهان ی که در دوران های مختلف به خاطر اعتقادات شان جنگیدند و شرافت شان را به  پای زندگی دنیایی معامله نکردند .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، در نشست فرهنگسرای تخصصی رسانه با شرکت استاد  عبدالحسین جعفری رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران و ، خبر نگاران و دکتر مسعود کثیری مدیر مراکز اسنادو کتابخانه ملی اصفهان ، استاد دانشگاه در تاریخ ۱۹/۹/۹۸برگزار شد .

عبد الحسین جعفری رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران و خبر نگاران گفت : یادی از استاد امیر قلی امینی که روز نامه نگاری فرهیخته و انسانی بزرگ بود.که به همت او اولین روزنامه اصفهان در سال ۱۳۱۰ ش خورشیدی اخکف نام داشت که ، استاد این روزنامه را از ورشکستگی کامل نجات دادو،  در سال ۱۳۴۰ پروانه روزنامه را به نام روزنامه اصفهان پایه گذاری کرد که نویسندگان بزرگی مانند صمصام شریعت و عبد الحسین سپنتا با استاد در روزنامه جدید همکاری می کردند.

جعفری ضمن بیان آشنائیش با استاد اضافه کرد  :این  آشنایی زمانی ایجاد شد که من گزارش با موضوع قنات رو باز ی نوشتم که نماینده مجلس وقت برای پیشگیری از هدر رفتن آب کانال ایجاد کرده بود و این مطلب در صفحه اول روزنامه اصفهان چاپ شد و هنوز یک هفته نشده بود که وزیر اطلاعات جهان گردی ( وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی ) اکنون برای حل این مسئله دست بکار شد.

رئیس انجمن صنفی شهر اصفهان در پایان سخنش افزود : اولین مطلب خود را در ۱۵_۱۴  سالگی نوشتم . و ۵۶سال خبر نگار هستم و استاد امینی مشوق من در این کار بود .

دکتر مسعود کثیری ابتدا سخنش را با مژده ایی آغاز کرد  گفت :  تفاهم نامه ایی با سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان بسته ایم چون فرهنگ و روزنامه قدیمی مردم اصفهان به شهرشان باز گردد ۸ کامیون روزنامه ها را به اصفهان خواهند آورد و ، کتابخانه شهرداری هم قول همکاری داده است .

کثیری ادامه داد: خبر و روزنامه نگاری از دوره محمد شاه قاجار آغاز شد . و اولین دستگاه چاپ توسط میرزا صالح شیرازی وارد اصفهان شد ( در حالیکه ارامنه جلفا قبلا این دستگاه چاپ را وارد اصفهان کرده بودند) اولین روزنامه کاغذ اخبار منتشر شد و بعد رورنامه نویسی به دست فراموشی سپرده شد تا زمان امیر کبیر با روزنامه وقایعه التفاقیه در سال ۱۲۶۵ بنیانگذار ی شد و به روزنامه دولت ملیه ایران نام گرفت و در زمان مشروطیت و در جامعه عقب مانده قاجار جایگاه مناسبی داشت .

وی ضمن اشاره به اولین  روزنامه اصفهان ؛ زمان ظلل سلطان افزود : اولین روزنامه توسط خارجی ها به نام وطن چاپ شد که فرانسوی بود به خاطر حساسیت حکومت به آزادی ، قانون این روزنامه توقیف شدو با ایجاد انقلاب مشروطیت در دوره کوتاه ۲ دهه شمیم آزادی برای روزنامه ها وزیدن گرفت . در این سالها شاهد رشد کمی و کیفی در آثار روزنامه ها بودیم . در این ۲۰ سال ۹۰ روزنامه و نشریه در ایران بود .

در دوران مشروطیت روزنامه وابسته به حکومت نبودو آزادی را کاملا احساس می کرد ند .از جمله آثار این دوره به روزنامه های مانند : رورنامه الجناب از سید علی جناب ، خرج بعد از شدت ، انجمن بلدیه ، روزنامه ناقور بود .

رئیس کتابخانه ملی اصفهان اظهار کرد : از ۲۰ سال قبل از دوره ناصر الدین شاه تا زمان مرگ او روزنامه اختر به وجود آمد که حکومت جریمه های سنگینی برای ورود آن به کشور وضع کرده بودند . که وارد شدو آثار خود را گذاشت .

در هندوستان / بمبئی روزنامه حبل المتین که در تهران هم دفتر داشت ولی به پای روزنامه اختر نمی رسید . در زمان رضا شاه شاهد بروز تیره و تار ترین فضا در فضای روزنامه نگاری بودیم چون در این زمان روزنامه نگاری نقد کردن بود که حاکمان از نقد شدن اصلا خوششان نمی آمد .خبر نگارا این دوره تحت فشار بودند ، روزنامه هایشان آتش زده می شد تهدید و به قتل می رسیدند مانند : میرزا زاده عشقی اولین شهردار اصفهان به دست حکومت شاه کشته شدو مرحوم فرخی در زندان بود و فرخی یزدی را دهان دوختند تا دیگر شعر نگوید .

وی در پایان ادامه داد: در دهه ۵۰ روزنامه رستاخیز در زمان محمد رضاشاه تهیه شد و جرات انتقاد را نداشت . باید بگوییم ،مطبوعات زبان گویایی جامعه هستند و شرایط خود را از رساتتان دور نکنید چون سلامت جامعه تظمین شود .

رویا مردانی

انتهای پیام/*

 

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x