اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

وسعت خانه، یکی از عوامل مؤثر در سبک زندگی / غول های بتونی در شهر/ پیشینه ساختمانهای بلند

 وسعت خانه، یکی از عوامل مؤثر در سبک زندگی / غول های بتونی در شهر/ پیشینه ساختمانهای بلند

 

 

پایگاه خبری احوال نیوز ،  غول های بتونی در شهر وسعت فیزیکی شهر درسطح افقی به سبب محدودیتهای ناشی ازموقعیت طبیعی شهر و همچنین به دلیل افزایش سطح زیر پوشش خدمات شهری ، در حد محدودی امکان پذیر است . بنابراین محدودیتهای توسعه فیزیکی از یک طرف و نیاز به تولید مسکن در مقیاس وسیع از طرف دیگر، ضرورت احداث ساختمانهای بلند و لذا انجام تحقیقات در مورد اصول حاکم بر طرف اینگونه ساختمانها را الزامی ساخته است .

هرچه بیشتر شهر رشد می کند به همان اندازه کمتر به « شرایط طبیعی» احترام گذارده می شود. « شرایط طبیعی» یعنی وجود داشتن وکافی بودن آن عناصری که برای موجودات زنده ضروری هستند. خورشید، فضا ، درخت. گسترش کنترل نشده ، این تغذیه های اصلی را ، که هم جنبه روانی دارند وهم جنبه زیستی ، از شهرها ربوده است . فردی که تماس خودر ا با طبیعت از دست می دهد تهی دست مانده و بهایی گزاف ، با بیماری ها و با سستی این فاصله را که ، بدن اش را ضعیف کرده و منجر به خرابی حساسیت روح او گردیده است ، جبران می کند.

 

 

پیشینه ساختمانهای بلند:

آخرین دهه های قرن نوزدهم ، با آغاز رشد عمودی ساختمان ها (بلند مرتبه سازی) در غرب همراه بوده است . از آن زمان تاکنون ، پدیده « بلندمرتبه سازی» به عنوان یکی از اشکال غرب ، در صحنه معماری و شهرسازی جهان ، چهره خود را به ثبت رسانده است .حضور این پدیده در صحنه کالبدی شهرها ، از کشورهای آمریکائی و اروپائی آغاز گردید و به مرور در سایر کشورهای جهان ظهور یافت . شهرهای کشور ما نیز در طی چندین دهه اخیر شاهد برپایی ساختمانهای بلند بر کالبد خود بوده است .

بطور خلاصه میتوان چهاردوره را دراحداث ساختمانهای بلند مرتبه نام برد عبارت اند از :

۱-         بلند مرتبه سازی » بصورت متراکم و نزدیک به یکدیگر و در کنار خیابان ( مکتب شیکاگو)

۲-         بلند مرتبه سازی» بصورت پراکنده در دل فضای سبز، دور از خیابان ، ( مکتب مدرنیسم)

۳-         بلندمرتبه سازی های انبوه مسکونی مشتمل بر حداقل فضای خصوصی حداکثر فضاهای مشترک و عمومی، ( مکتب کنسترکیتویسم)

۴-         بلند مرتبه سازی های غول آسا در ابعاد یک شهر مبتنی بر تکنولوژی فوق العاده پیچیده و پرهزینه ، )مگا استواکچو یا کلان ساختار(

مأخذ: دیترپرینس ، طراحی شهری ، ص ۱۹۳

 

 

تأثیر بلند مرتبه سازی بر فضای باز و سبز شهری،‌دارای دو جنبه کاملاً متضاد و متفاوت می باشد :

۱- تأثیر مثبت در بافت های متراکم شهری ،‌استفاده از بلند مرتبه سازی برای ایجاد فضای باز و بالا بردن سرانه فضای سبز در بافت متراکم ساختمانی .

۲- تأثیر منفی در فضای باز شهری ، استفاده از بلند مرتبه سازی برای افزایش تراکم جمعیتی و ساختمانی و کاهش سرانه فضای باز شهری .

معماری و شهرسازی معاصر، نشات گرفته از تغییراتی است که در حوزه آموزش معماری، سبک زندگی و تغییر در نگرش مردم بوجود آمده است و با توجه به گستردگی ارتباطات و مسافرت هایی که در چند سال اخیر خصوصا به اروپا صورت گرفته، سلایق مردم نیز کمی به سبک معماری مدرن گرایش پیدا کرده است.

یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در سبک زندگی، نوع معماری و مهندسی منزل و محل سکونت است. امروزه اکثر روان‌شناسان تأکید دارند که نوع معماری منازل تأثیر بسزایی بر روحیات و رفتار انسان‌ها دارد.

زیرا بخش عمده‌ای از عمر انسان در منزل سپری می‌شود، به‌خصوص دوران کودکی که هر نقش و نگاری در اطراف و محیط زندگی بر صفحه‌ی ذهن و روح انسان حکاکی می‌شود یا در بزرگسالی ــ که ساعات و لحظات حساس زندگی ــ مثل ساعات خلوت و تنهایی، یا شادمانی و ناراحتی معمولاً در خانه و منزل می‌گذرد.

بنابراین، معماری و مبلمان خانه در نوع نگاه انسان به هستی و زندگی و نوع رفتار مثبت یا منفی او اثر بسزایی خواهد داشت.

 

وسعت خانه، یکی از عوامل مؤثر در سبک زندگی

راحتی انسان در سه چیز است و یکی از آنها خانه‌ی وسیعی است که در حالات استراحت و خلوت برای انسان حجاب باشد. شکی نیست که وسعت منزل تأثیر فراوان بر روح و اعصاب انسان دارد. قطعاً خانه‌ی تنگ و کوچک، موجبات ناراحتی ساکنان را به وجود می‌آورد و انسانی که در بیرون خسته و ناراحت است، وقتی برای استراحت می‌آید، اگر خانه مناسب نباشد، تأثیر منفی بر اخلاق و رفتار او می‌گذارد.

وسعت خانه، در معماری‌های سنتی و درونگرا باعث می‌شود قسمت اندرونی منزل که مربوط به اهل خانه می‌شود، مستقل و دارای همه‌ی امکانات رفاهی و آسایشی باشد و رفت‌وآمدها در سمت بیرونی منزل برای ساکنان مزاحمت نداشته باشد.

 

تصور مسکن از شکل سنتی و درون‌گرا به مدرن و برون‌گرا

سابقه‌ی بکارگیری معماری برون‌گرا در ساختمان‌های معاصر بوده است .

امید داشتن آداب  رسوم قدیمی و طولانی خودمان در تمام مراحل زندگی .

رویا مردانی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x