اجتماعی استان اصفهان اقتصادی چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه غرب فرهنگ و هنر مرکزی همدان یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

نخستین نشست هم اندیشی مجمع انجمن های ادبی استان همدان با حضور دبیر کل مجمع انجمن های ادبی کشور

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ،بیست و پنجم مهرماه نخستین نشست هم اندیشی مجمع انجمن های ادبی استان همدان با حضور دبیر کل مجمع انجمن های ادبی کشور برگزار شد.

دکتر احمدرضا احسانی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با عرض خوش آمد گویی به دبیر مجامع ادبی کشور گفت: استان همدان استان غنی است و با همه کارهایی که در حوزه ادبیات این استان شده همچنان جای کار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تعامل و همدلی مجامع ادبی با همدیگر و با مسئولان این اداره کل می تواند به ارتقا سطح ادبیات استان کمک کند ما نیز همه امکانات موجود را چه در شهرستانها و چه در استان در اختیار فعالیت های آنها قرار خواهیم داد.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در ادامه افزود: در بخش سخت افزاری نیز به مدیران مجتمع های فرهنگی خود ابلاغ می کنیم تا بعدازظهرها برای تشکیل جلسات انجمن های ادبی فعال شوند.این مجتمع ها در اختیار فرهنگ و هنر استان است و ساختار و ماهیتشان فعالیت های هنری است و اصلا پذیرفته نیست که بعدازظهرها تعطیل باشند.

وی در ادامه افزود: همه انجمن ها چه آنها که در ادارات ارشاد ثبت شده‌اند و چه آنها که شناسه خود را از بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان دریافت نموده اند امکان فعالیت در شهرستان ها و استان را با حمایت مستقیم ادارات ارشاد دارند.

دکتر احمدرضا احسانی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: سالن آمفی تئاتر و سالن جلسات اداره کل نیز در همه ساعات هفته دراختیار برنامه های دوره ای انجمن های ادبی استان قرارگرفته و همچنان دراختیار آنهاست.

وی درپایان اظهار امیدواری کرد؛ که بتوانیم با تبادل نظر و هم اندیشی مشکلات موجود در انجمن های استان و شهرستان ها را حل کنیم.

مسعود حیدری دبیر مجمع انجمن های ادبی استان همدان نیز از تشکیل اولین جلسه هم اندیشی دبیران  استان همدان توسط اداره کل ارشاد استان تشکر کرد و گزارشی از نحوه فعالیت انجمن ها این استان ارائه نمود.

وی از همه شرکت کنندگان خواست تا با بارگذاری مدارک خود در سایت بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان شناسه برگ دریافت کنند تا با حضور انجمن های فعال و بدنه دار در مجمع انجمن های ادبی کشور به کیفیت فعالیت های آن در استان همدان اضافه شود.

وی خاطر نشان کرد فعلا ۴۸ انجمن پویا و فعال در استان همدان وجود دارد که تاکنون ۳۷ انجمن از بنیاد شناسه برگ دریافت نموده اند.

محمد کلافچی مدیر خانه شعر و ادب استان همدان نیز گزارشی از فعالیت های این خانه ارائه نمود و گفت: امیدوار است در جلسات هم اندیشی و استمرار این جلسات مشکلات انجمن ها درسطح استان حل شود و با همدلی بیشتر بتوان کارهای ارزشمندتری ارائه داد.

دربخش دیگری از این نشست تعدادی از انجمن های حاضر در جلسه مشکلات و درخواست های خود را به صورت خلاصه عنوان نمودند.

دکتر مهرناز آزاد نیز ضمن تشکر از حضور انجمن های ادبی استان همدان در این نشست صمیمی و تلاش مسئولان اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت برگزاری این نشست گفت: تلاش برای رفع مشکلات آموزش انجمن ها با همکاری دبیران آموزش و پرورش در ادارات کل آموزش و پرورش سی و یک استان درحال پیگیری است.

در بخش پژوهش نیز تلاش برای جذب اساتید دانشگاه ها در دانشکده های ادبیات یازده استان درحال پیگیری است.

وی افزود؛ با سیزده ناشر در یازده استان تفاهم نامه همکاری امضا شده و مولفین حوزه  ادبیات در مجمع انجمن های ادبی کشور می توانند از تسهیلات چاپ و نشر این ناشرین استفاده کنند اما توصیه می کنند حتما در ادارات کل شورای نظارت بر شعر و داستان از طریق انتخابات در یکی از این نشست‌ها با اکثریت انجمن ها صورت گیرد تا کارشناسان منتخب بتوانند آثار را بررسی تا از هزینه نمودن بر روی آثار ضعیف جلوگیری شود.

دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور در ادامه گفت: در هر استان تشکیل جلسات مجازی و فیزیکی به عنوان اتاق فکر می تواند ظرفیت برنامه ریزی های تخصصی تر درسطح هر استان را افزایش دهد.

مهرناز آزاد گفت: تلاش برای توزیع کتاب در کشور و دریافت کتاب از منابع موجود بخصوص برای انجمن های دور افتاده که دسترسی به کتاب برایشان مقدور نیست همچنان ادامه دارد و امیدوار است تا پایان سال بیش از پنج هزار جلد کتاب به کتابخانه های انجمن های دور افتاده هدیه شود.

ایشان دربخش دیگری از صحبت هایشان گفت تعدادی از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها درخواست یک اساسنامه تیپ و شرح وظایف روشنی از دبیران استان ها را کرده اند که امیدوار است، طرح شورای نظارت بر شعر و داستان و اساسنامه تیپ برای انجمن ها هرچه سریع تر پس از تایید در کار گروه بنیاد و وزارت ارشاد به ادارات کل ارسال شود.

دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور  اضافه کرد؛ امیدوار است بتواند به درخواست برخی از دوستان در مورد برگزاری برنامه های مشترک و دوره ای استانی نیز رسیدگی و این برنامه ها در تقویم ادبی، که هر سال باید توسط مجمع انجمن های ادبی کشور برای همه استان ها نوشته شود، اعمال گردد.

مهرناز آزاد در بخش پایانی سخنان خود گفت: سایتی توسط مسعود حیدری دبیر مجامع ادبی استان همدان با عنوان «ادبی ها مختص اعضاء انجمن های ادبی استان همدان» طراحی گردیده است  و از همه دبیران انجمن  های استان و اعضای آنها خواست تا جهت تکمیل بانک اطلاعاتی این سایت و تسهیل گری در امر ارائه خدمات به این عزیزان و اطلاعات بیشتر با دبیر استانی خود تماس بگیرند.

لازم به ذکر است در حاشیه این نشست سه نفر از معلمان رشته ادبیات فارسی آموزش و پرورش همکاری خود را با طرح آموزشی انجمن های ادبی اعلام نمودند.

در ضمن یکی از ناشران استان همدان نیز توسط تعدادی از دبیران مجامع ادبی استان جهت طرح تفاهم نامه همکاری برای چاپ ونشر آثار مولفان انجمن های ادبی استان به دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور معرفی شد.

الهه کمالی

انتهای خبر/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x