اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بین الملل تصاویر چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه فرهنگ و هنر قزوین مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین میزبان دبیر مجمع انجمن‌های ادبی کشور

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین میزبان دبیر مجمع انجمن‌های ادبی کشور

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ،صبح روز یکشنبه بیست و یکم مهرماه دکتر مهرناز آزاد، دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور به همراه محمد رستمی، معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با جمعی از انجمن های ادبی استان قزوین دیدار و گفتگو کرد.

در این نشست که با حضور نسرین میرزایی، رییس گروه فرهنگی و رسانه و اعظم خوئینی، کارشناس ادبی اداره کل و جمعی از انجمن های ادبی استان قزوین تشکیل گردید، حاضرین پس از معرفی خود و عملکرد انجمن هایشان ضمن تشکر از برگزاری این جلسه از مشکلات خود صحبت کردند.

عمده مشکلات این انجمن ها نداشتن فضای فعالیت در بعدازظهرها، تسهیلات برای چاپ و نشر آثار، تشکیل یک گروه برای همگرایی بیشتر انجمن‌ها، نداشتن برنامه روتین، نگرانی از ثبت انجمن‌ها در سامانه بنیاد که بدون درآمد مجبور به پرداخت مالیات بشوند و نبود کارگاههای آموزشی در این انجمن‌ها بود.

معاونت فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین نیز عملکرد آن اداره کل را در طول شش ماه گذشته توضیح داد و بیان نمود؛ که با تمام کمبود ها و بلاتکلیف بودن وضعیت انجمن های ادبی تلاش نموده‌اند تا آنچه در توان دارند برای بهتر شدن وضعیت انجمن ها بکار بگیرند.

مهرناز آزاد نیز با اشاره به اینکه، انجمن ها بدون مشکل مالیاتی و به راحتی می توانند در سامانه بنیاد مدارک خود را بارگذاری کنند و شامل هیچگونه هزینه‌ای نخواهند شد گفت: استان قزوین در انتخابات سال نود و هشت به دلیل اینکه انجمن‌هایش به حد نصاب نرسید نتوانست در انتخابات شرکت کند، این فرصت را خود از خود گرفتید.

یکی از مشکلاتی که به آن اشاره شد عدم هدفمندی، همگرایی و بی برنامگی است که نتیجه نداشتن یک دبیر استانی است، ضمن اینکه وقتی شما از بنیاد شعر و ادبیات داستانی شناسه دریافت می‌کنید به راحتی با دبیر کشور و سایر مسئولان درکانال های مربوطه می توانید ارتباط برقرار کنید و از همه مهم‌تر ارتباط شما با کل ادیبان درسراسر کشور خواهد بود که این خود به شما کمک می کند تا از برنامه‌های آنها الگو بگیرید یا با آنها همکاری و مشارکت کنید.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ،مهرناز آزاد در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: بزودی مشکل نشر و چاپ در مجامع ادبی به کلی حل می شود تعداد زیادی ناشر همکاری خود را با ما آغاز کرده اند و مطمئنم در روزهای آینده تعداد این ناشران به رقم قابل توجهی می‌رسد. ضمن اینکه به مسئولان اداره‌کل توصیه می‌کنم با توجه به اینکه فعلا قزوین دبیر ندارد در جلسه‌ای دیگر با حضور همه انجمن‌ها یک شورای نظارت بر شعر و داستان در استان قزوین تشکیل گردد و مدیریت آن نیز توسط منتخبین مشخص شود تا انجمن‌ها چه به لحاظ فعالیت‌های فرهنگی تحت نظارت ارشاد برنامه ریزی شوند و چه به لحاظ چاپ و نشر داوری شوند و آثار منتخب برای چاپ به ناشران مجامع ادبی سپرده شود تا از موازی کاری و صرف هزینه های بیخود جلوگیری گردد.

وی در ادامه افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تا آنجا که می‌تواند فضا های مورد نیاز شما را تامین خواهد نمود و اگر چنانچه به فضاهای بیشتری احتیاج دارید آن را مکتوب برای اینجانب ارسال کنید تا با رایزنی از معاونت های فرهنگی شهرداری ها کمک بگیریم.

دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور در پایان یاد آور شد، در حال حاضر آموزش و پژوهش باید در الویت برنامه های انجمن ها باشد زیرا انجمن ها دارند به سمت علمی و کاربردی شدن حرکت می کنند و در این زمینه نیز کارهای زیادی انجام شده است، در حوزه آموزش پس از پیگیری‌های فراوان در معاونت پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با ادارات کل آموزش و پرورش استان مکاتبات انجام گرفته و در بخش پژوهش هم با بیش از ده دانشکده ادبیات و یا گروه ادبیات  دانشگاه ها طرح مسأله شده که آنها نیز مشتاقانه از این طرح برای فعال نمودن انجمن هایی که تمایل به فعالیت های پژوهشی دارند استقبال شده است.

الهه کمالی

انتهای خبر/*

 

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x