ضمن تشکر از جناب آقای امیر جهان تیغ لطفا بفرمایید نوکو به چه معناست؟
سؤال ۱ نوکو چیست؟
به گزارش حبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، نوکو را میتوان اولین سامانهی ویدیویی فرزند پروری دانست. البته میتوانم تعریف دیگری نیز داشته باشم:
نوکو به معنی «نوآوری کودک»، پایگاهی است برای آموزش والدین و کودکان در فضای مجازی، که با هدف ارتقای دانش و فرهنگ صحیح پرورش کودک و با نگاهی آموزشمحور و با ارائهی محتواهایی با کیفیت و البته به زبان ساده، با استفاده از منابع علمی معتبر دنیا ایجاد شده تا خانوادهها بتوانند از آن استفاده کرده و به نوعی پاسخ تمام سؤالات و دغدغههای خودشان را در بازهی زمانی پیش از بارداری تا دوران نوجوانی فرزندشان از «نوکو» بگیرند.
سؤال ۲ ایدهی نوکو از کجا شکل گرفت و از چه زمانی شروع شد؟
در حقیقت میتوان گفت که ایدهی نوکو به نوعی از دغدغهی شخصی من راجع به دختر خودم شروع شد و در این دوازده سال همیشه به دنبال منابع و مراجعی بودهام که بتوانم پاسخ سؤالاتم را راجع به مسائل مختلف آموزشی، پرورشی، بحث سلامت جسم، سلامت روحی و روانی بچهها، نحوه تربیتشان و به طور کلی فرزند پروری پیدا کنم. و به طور کلی نگرانیها و دغدغههای شخصی این ایده را شکل داده است.
از ابتدای سال ۹۶، تولید محتواها با کمک هیأت علمی نوکو، کادر فنی و تیم اجرایی شرکت آغاز شد. بیش از دو سال هست که در حال تهیهی محتواهای ویدیویی و پادکستهای صوتی مناسب در حوزهی فرزندپروری هستیم و اپلیکیشن و سایت نوکو هم تقریباً از ابتدای سال ۹۸ در دسترس مردم قرار گرفته و استفاده از آن هم رایگان است.
سؤال ۳ وبسایت و اپلیکیشن نوکو در چه حوزهای فعالیت میکند؟
همونطور که در بخش معرفی ذکر شد؛ حوزهی فعالیت نوکو بحث فرزندپروری است. ما در وبسایت و اپلیکیشن، چهار دستهی اصلی تعریف کردهایم؛ که شامل «پزشکی و سلامت»، «زندگی پلاس» (که همان سبک زندگی است)، «روانشناسی و تربیت» و «فرزند من» می باشد .
این چهار دسته در حقیقت مسائلی را در حوزههای متناسب با نام خود مطرح میکنند که در فایلهای ویدیویی کوتاه دو تا سه دقیقهای، راجع به سوالات و دغدغههای والدین طرح موضوع (پرسش) شده، سپس به آن پاسخ داده میشود و در صورت لزوم با ذکر مثال، جمع بندی و نتیجهگیری میگردد. فرض ما بر این بوده است که والدین ویدیوی قبلی و بعدی را نمیبینند و هر ویدیو تقریباً مستقل است و پاسخگوی یکی از سوالات اساسی پدرها و مادرهاست.
سؤال ۴ جامعهی مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ و شما چه هدفی را برای این جامعه در نظر دارید؟
به طور کلی نوکو در۳ فاز تعریف شده است:
فاز اول : جامعهی مخاطبان ما والدین هستند که تحت عنوان “NOKO Parents” نامگذاری شده است.
در این فاز، محتواهایی تولید میگردد که مناسب پدرها و مادرهاست و راجع به فرزندپروری و دغدغههایی است که راجع به رشد و پرورش فرزند یا فرزندانشان وجود دارد. والدین میتوانند از طریق ویدیوها، پاسخ سؤالاتشان را بگیرند؛ در این زمینه مهارت کسب کنند؛ راهکار پیدا کنند و بیاموزند.
فاز دوم “NOKO Kids” هست که در آن، محتواهایی تولید میشود که مخاطبش کودکان هستند. به گونهای که بتوانند به صورت مستقل ، اپ نوکو کیدز را روی تبلت خود نصب کرده و از آن استفاده کنند.
این مجموعه بیشتر جنبهی آموزشی، پرورشی و فرهنگ سازی دارد و در حقیقت به نوعی میتوانیم خیال پدرها و مادرها را آسوده کنیم از اینکه که در یک محیط سالم و آموزش به صورت غیر مستقیم، فرهنگسازی میکنیم؛ مهارتهای مختلف برای کودکان را آموزش میدهیم و همچنین در زمینهی هوش و خلاقیت و استعدادیابی، برنامههای ویژهای نیز داریم.
فاز سوم را هم به نام “NOKO Teachers” در نظر گرفتهایم که مربوط به محتواهایی است که برای معلمین مقطع دبستان و مربیان مهد کودک تولید میشود که ایشان به آخرین مطالب روز دنیا در زمینهی حرفه ی خود، بحثهای پرورشی و سبکهای مختلف آموزشی دسترسی داشته باشند و همچنین میتواند پایگاهی برای بحث و تبادل نظر این قشر عزیز در مورد مسایل آموزشی و پرورشی فرزندانمان باشد.
سوال ۵ محتواهایی که شما در نوکو ایجاد میکنید چه حوزههایی را شامل میشوند؟
همانطور که عرض کردم در نوکو چهار دستهی اصلی داریم:
دستهی نخست، بحث «پزشکی و سلامت» است که خود آن از زیر دستههایی تشکیل شده مانند:
- تغذیه
- بهداشت و مراقبت
- بارداری
- درمان
دستهی اصلی دیگری که داریم «روانشناسی و تربیت» است که زیردستههای آن عبارتند از:
- مهارتهای اجتماعی
- مهارهای زندگی
- فرزند پروری
دستهی اصلی بعدی «زندگی+» (یا سبک زندگی) است که زیر دستههای آن شامل:
- ثروت و موفقیت
- ورزش و تندرستی
- زیبایی
- آشپزی
- ایمنی
- بیشتربدانیم
و دستهی چهارم هم «فرزند من» که دارای زیردستههایی با نامهای زیر میباشد:
- هوش، خلاقیت و استعدادیابی
- بازی
- دانستنیها
- سرگرمی
- قصه و داستان
سوال ۶ روش درآمدزایی شما از نوکو به چه صورت است؟
ما محتواهای ویدیویی و فایلهای صوتی خودمان را در نوکو به صورت رایگان در اختیار مردم قرار میدهیم؛ و مخاطبان میتوانند از سایت و اپلیکیشن ما که در آن هزاران محتوا در زمینهی فرزندپروری گنجانده شده است ، استفاده کنند.
در قسمت «نوکو+» سرویسهایی ارائه میشود که این سرویسها به صورت آبونمان تعریف شده است و در صورت تمایل به استفاده از آنها، هزینه مربوط پرداخت می گردد.
سرویسهای مختلفی در حال تعریف و برنامه ریزی می باشد؛ منتها اولین سرویسی که ما در بخش «نوکو+» قرار دادهایم، سرویس «همپای مادر» است.
در حقیقت «همپای مادر» یک مشاور، کارشناس و پشتیبان مادر در دوران بارداری و پس از زایمان است که تمام سوالات، دغدغهها و مواردی را که برای مادر در طول مدت شبانهروز پیش میآید به صورت آنلاین و به صورت شبانهروزی پاسخگوست.
در کنار این همپا، متخصصین رشتهی کودک، تغذیه و روانشناسی هم حضور دارند که سوالات تخصصیتر را پاسخ میدهند و برنامههایی به مادر ارایه میدهند که راهکارهایی برای رفع دغدغهها و نگرانیهایش به همراه داشته باشد.
این سرویس به صورت آبونمان تعریف شده است و به صورت بستههایی با تعرفههای مختلف بسته به امکاناتی که دارد (شامل: بستهی ساده، بستهی برنزی، بستهی نقرهای و بستهی طلایی) ارائه میگردد.
سوال ۷ آماری از بازار و بازخورد مخاطبانتان دارید؟
همانطور که پیش از این عرض کردم، اپلیکیشن نوکو از ابتدای سال ۹۸ در «کافه بازار» و “Google store” قرار گرفته و محتواهای ویدیویی موجود در آن به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دارد و سایت ما نیز به نشانی www.noko.ir موجود است که مردم میتوانند به این سایت مراجعه کنند و از محتواهای رایگان آن در زمینهی «فرزند پروری» استفاده ببرند.
اما اگر بخواهیم از لحاظ آماری، تحلیلی داشته باشیم اپلیکیشن ما از ابتدای قرارگیری در کافه بازار بیش از ۱۰ هزار نصب داشته و سایت هم روزانه بین ۲ تا ۳ هزار نفر بازدید دارد و این در حالی است که ما هنوز به صورت جامع و کامل بحث بازاریابی را شروع نکردهایم و مارکتینگ اصلی نوکو با رونمایی از «سرویس همپا» -که خدمتتان توضیح دادم- آغاز میشود.
در فضای مجازی هم استقبال خوبی از نوکو شده است و کانال اینستاگرام ما هم طرفداران زیاد و پر و پا قرصی دارد. نشانی صفحهی ما در اینستاگرام نیز noko.ir است.
سوال ۸ چقدر محتوا تولید کرده اید؟
تا امروز حدوداً ۱۰۰۰ فایل ویدیویی تولید کردهایم و البته تعدادی هم پادکست صوتی داریم برای مواردی که تصویرسازی کار مشکل بوده و یا امکان آن میسر نبوده؛ اما بیش از ۹۰ درصد محتواهای ما بهصورت ویدیویی است.
حدود ۲۰۰۰ فایل هم در دست تولید داریم که در مراحل مختلف تولید قرار دارد.
یک بخش از فایلها، بصورت دوبله-ترجمه هستند و از منابع معتبر علمی استخراج شده اند ؛ البته لازم به ذکر است که تمام فایلهای خارجی ما پس از ترجمه، با توجه به دستهبندی خود، به متخصص مربوطه سپرده شده و اگر تغییرات یا اصلاحاتی لازم باشد، بر روی آنها اعمال شده و به نوعی بومیسازی محتواها انجام میشود. سپس در ادامهی روند تولید، دوبله شده و در انتها تدوین میگردد.
در حقیقت ما هیچ فایلی نداریم که بهطور ۱۰۰ درصد خارجی باشد و تمام محتواهای خارجی به نوعی بومیسازی شده اند. بخش دیگری از محتواها هم کاملاً توسط کارشناسان و متخصصین ایرانی تولید میشود که مراحل تولید این موارد، به طور کامل و از صفر تا صد بومی است.
این ۲۰۰۰ فایلی که در دست تولید است، در مراحل مختلف این زنجیرهی تولید قرار دارند که بهتدریج آماده شده و به ۱۰۰۰ فایل موجود میپیوندند.
سوال ۹ چشم انداز نوکو چیست؟
چشم انداز نوکو اینگونه تعریف شده است که نوکو میخواهد پایگاه و مرجعی برای تمام خانوادههای ایرانی باشد که هر پرسشی راجع به فرزندپروری داشته باشند به آن مراجعه کرده و جواب خود را دریافت کنند. در حقیقت در تمام زمینههای پزشکی و سلامت، مباحث روانشناسی و تربیت، مقوله سبک زندگی و موارد پرورش هوش و خلاقیت و استعدادیابی و دیگر موارد مربوط به رشد و پرورش کودک ، نوکو بتواند به خانواده ها کمک کند .
سوال ۱۰ محتواهای علمی چهطور تأیید میشوند؟
ما در هر بخش ، متخصص یا متخصصین مربوط را داریم که تمام محتواها به سمع و نظر ایشان میرسد و اگر موضوعات ما بهصورت دوبله – ترجمه باشد، ایشان بر ترجمهها نیز نظارت کامل دارند و به هر نحوی که لازم باشد محتواها بومیسازی میگردند.
اگر مواردی هم از لحاظ متخصص مربوط مورد تأیید قرار نگیرند، رد شده و بایگانی میگردند. در مورد محتواهای بومی هم -که پیش از این ذکر شد- کلیه محتواها ، توسط کارشناسان و متخصصین ایرانی داده شده و مراحل تولید آن بطور کامل در موسسه ما انجام می پذیرد .
فایلها به صورت متنی، تصویری یا صوتی از کارشناسان و متخصصین مربوط گرفته میشود؛ که همگی آنها ، دارای مدارک معتبر علمی و مجرب در رشته خود هستند و قاعدتاً نظارت بر مطالب چه به صورت خارجی و چه به صورت داخلی حتماً توسط ایشان انجام می پذیرد و کیفیتشان از لحاظ علمی کنترل میگردد.
سوال ۱۱ آیا در این مدت به دستاوردی رسیده اید؟
بله، مؤسسه فرهنگی نرم گستر کاربر هزاره سوم در ابتدای سال ۹۸ به عنوان شرکت خلاق شناخته شد و محصول نوکو نیز در یازدهمین جشنواره رسانه های دیجیتال در مرداد ماه ۹۸ موفق به کسب رتبه سوم اپلیکیشن موبایل در بخش کسب و کارهای نوپا گردید .
با تشکر از جنابعالی که وقت خود را در اختیار پایگاه خبری احوال نیوز ، قرار دادید.
امیر جهان تیغ مدیر عامل مرداد ماه سال ۱۳۹۸
علیرضا نیاکان
انتهای پیام/*