اجتماعی استان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر تهران جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

امیر جهان تیغ مدیر اپلیکیشن نوکو(نوآوری کودک) : اولین سامانه‌ی ویدیویی فرزند پروری ، نوآوری کودک

امیر جهان تیغ مدیر اپلیکیشن نوکو (نوآوری کودک) : اولین سامانه‌ی ویدیویی فرزند پروری ، نوآوری کودک

 

این بار خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ،  به سراغ یکی از مدیران خوب اپلیکیشن نوآوری کودک رفته که در مورد این اپلیکیشن برای ما توضیح دهند.

ضمن تشکر از جناب آقای امیر جهان تیغ لطفا بفرمایید نوکو به چه معناست؟

سؤال ۱               نوکو چیست؟

به گزارش حبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، نوکو را می‌توان اولین سامانه‌ی ویدیویی فرزند پروری دانست. البته می‌توانم تعریف دیگری نیز داشته باشم:

نوکو به معنی «نوآوری کودک»، پایگاهی است برای آموزش والدین و کودکان در فضای مجازی، که با هدف ارتقای دانش و فرهنگ صحیح پرورش کودک و با نگاهی آموزش­محور و با ارائه‌ی محتواهایی با کیفیت و البته به زبان ساده، با استفاده از منابع علمی معتبر دنیا ایجاد شده تا خانواده‌ها بتوانند از آن استفاده کرده و به نوعی پاسخ تمام سؤالات و دغدغه‌های خودشان را در بازه­ی زمانی پیش از بارداری تا دوران نوجوانی فرزندشان از «نوکو» بگیرند.

سؤال ۲               ایده‌ی نوکو از کجا شکل گرفت و از چه زمانی شروع شد؟

در حقیقت می­توان گفت که ایده‌ی نوکو به نوعی از دغدغه‌ی شخصی من راجع به دختر خودم شروع شد و در این دوازده سال همیشه به دنبال منابع و مراجعی بوده­ام که بتوانم پاسخ سؤالاتم را راجع به مسائل مختلف آموزشی، پرورشی، بحث سلامت جسم، سلامت روحی و روانی بچه‌ها، نحوه تربیت­شان و به طور کلی فرزند پروری پیدا کنم. و به طور کلی نگرانی‌ها و دغدغه‌های شخصی این ایده را شکل داده است.

از ابتدای سال ۹۶، تولید محتوا‌ها با کمک هیأت علمی نوکو، کادر فنی و تیم اجرایی شرکت آغاز شد. بیش از دو سال هست که در حال تهیه‌ی محتواهای ویدیویی و پادکست‌های صوتی مناسب در حوزه­ی فرزندپروری هستیم و اپلیکیشن و سایت نوکو هم تقریباً از ابتدای سال ۹۸ در دسترس مردم قرار گرفته و استفاده از آن هم رایگان است.

سؤال ۳               وبسایت و اپلیکیشن نوکو در چه حوزه­ای فعالیت می‌کند؟

همونطور که در بخش معرفی ذکر شد؛ حوزه‌ی فعالیت نوکو بحث فرزندپروری است. ما در وبسایت و اپلیکیشن، چهار دسته‌ی اصلی تعریف کرده­ایم؛ که شامل «پزشکی و سلامت»، «زندگی پلاس» (که همان سبک زندگی است)، «روانشناسی و تربیت» و «فرزند من» می باشد .

این چهار دسته در حقیقت مسائلی را در حوزه‌های متناسب با نام خود مطرح می‌کنند که در فایل‌های ویدیویی کوتاه دو تا سه دقیقه­ای، راجع به سوالات و دغدغه‌های والدین طرح موضوع (پرسش) شده، سپس به آن پاسخ داده می­شود و در صورت لزوم با ذکر مثال، جمع بندی و نتیجه­گیری می­گردد. فرض ما بر این بوده است که والدین ویدیوی قبلی و بعدی را نمی‌بینند و هر ویدیو تقریباً مستقل است و پاسخگوی یکی از سوالات اساسی پدرها و مادرهاست.

سؤال ۴               جامعه‌ی مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ و شما چه هدفی                    را برای این جامعه در نظر دارید؟

به طور کلی نوکو در۳ فاز تعریف شده است:

فاز اول : جامعه‌ی مخاطبان ما والدین هستند که تحت عنوان “NOKO Parents” نام­گذاری شده­ است.

در این فاز، محتواهایی تولید می­گردد که مناسب پدرها و مادرهاست و راجع به فرزندپروری و دغدغه‌هایی است که راجع به رشد و پرورش فرزند یا فرزندان­شان وجود دارد. والدین می‌توانند از طریق ویدیوها، پاسخ سؤالات­شان را بگیرند؛ در این زمینه مهارت کسب کنند؛ راه‌کار پیدا کنند و بیاموزند.

فاز دوم “NOKO Kids” هست که در آن، محتواهایی تولید می­شود که مخاطبش کودکان هستند. به گونه­ای که بتوانند به صورت مستقل ، اپ نوکو کیدز را روی تبلت خود نصب کرده و از آن استفاده کنند.

این مجموعه بیشتر جنبه­ی آموزشی، پرورشی و فرهنگ سازی دارد و در حقیقت به نوعی می­توانیم خیال پدرها و مادرها را آسوده کنیم از اینکه که در یک محیط سالم و آموزش به صورت غیر مستقیم، فرهنگ­سازی می­کنیم؛ مهارت­های مختلف برای کودکان را آموزش می­دهیم و همچنین در زمینه­ی هوش و خلاقیت و استعدادیابی، برنامه­های ویژه­ای نیز داریم.

فاز سوم را هم به نام “NOKO Teachers” در نظر گرفته­ایم که مربوط به محتواهایی است که برای معلمین مقطع دبستان و مربیان مهد کودک تولید می­شود که ایشان به آخرین مطالب روز دنیا در زمینه­ی حرفه ی خود، بحث­های پرورشی و سبک­های مختلف آموزشی دسترسی داشته باشند و همچنین می­تواند پایگاهی برای بحث و تبادل نظر این قشر عزیز در مورد مسایل آموزشی و پرورشی فرزندانمان باشد.

سوال ۵                 محتواهایی که شما در نوکو ایجاد می­کنید چه حوزه­هایی را شامل می­شوند؟

همان­طور که عرض کردم در نوکو چهار دسته­ی اصلی داریم:

دسته­ی نخست، بحث «پزشکی و سلامت» است که خود آن از زیر دسته­هایی تشکیل شده مانند:

  • تغذیه
  • بهداشت و مراقبت
  • بارداری
  • درمان

دسته­ی اصلی دیگری که داریم «روانشناسی و تربیت» است که زیردسته­های آن عبارتند از:

  • مهارت­های اجتماعی
  • مهار­های زندگی
  • فرزند پروری

دسته­ی اصلی بعدی «زندگی+» (یا سبک زندگی) است که زیر دسته­های آن شامل:

  • ثروت و موفقیت
  • ورزش و تندرستی
  • زیبایی
  • آشپزی
  • ایمنی
  • بیشتربدانیم

و دسته­ی چهارم هم «فرزند من» که دارای زیردسته­هایی با نام­های زیر می­باشد:

  • هوش، خلاقیت و استعدادیابی
  • بازی
  • دانستنی­ها
  • سرگرمی
  • قصه و داستان

 

سوال ۶                  روش درآمدزایی شما از نوکو به چه صورت است؟

ما محتواهای ویدیویی و فایل­های صوتی خودمان را در نوکو به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می­دهیم؛ و مخاطبان می­توانند از سایت و اپلیکیشن ما که در آن هزاران محتوا در زمینه­ی فرزند­پروری گنجانده شده است ، استفاده کنند.

در قسمت «نوکو+» سرویس­هایی ارائه می­شود که این سرویس­ها به صورت آبونمان تعریف شده است و در صورت تمایل به استفاده از آن­ها، هزینه مربوط پرداخت می گردد.

سرویس­های مختلفی در حال تعریف و برنامه ریزی می باشد؛ منتها اولین سرویسی که ما در بخش «نوکو+» قرار داده­ایم، سرویس «همپای مادر» است.

در حقیقت «همپای مادر» یک مشاور، کارشناس و پشتیبان مادر در دوران بارداری و پس از زایمان است که تمام سوالات، دغدغه­ها و مواردی را که برای مادر در طول مدت شبانه­روز پیش می­آید به صورت آنلاین و به صورت شبانه­روزی پاسخگوست.

در کنار این همپا، متخصصین رشته­ی کودک، تغذیه و روانشناسی هم حضور دارند که سوالات تخصصی­تر را پاسخ می­دهند و برنامه­هایی به مادر ارایه می­دهند که راهکارهایی برای رفع دغدغه­ها و نگرانی­هایش به همراه داشته باشد.

این سرویس به صورت آبونمان تعریف شده است و به صورت بسته­هایی با تعرفه­های مختلف بسته به امکاناتی که دارد (شامل: بسته­ی ساده، بسته­ی برنزی، بسته­ی نقره­ای و بسته­ی طلایی) ارائه می­گردد.

سوال ۷                  آماری از بازار و بازخورد مخاطبانتان دارید؟

همان­طور که پیش از این عرض کردم، اپلیکیشن نوکو از ابتدای سال ۹۸ در «کافه بازار» و “Google store” قرار گرفته و محتواهای ویدیویی موجود در آن به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دارد و سایت ما نیز به نشانی www.noko.ir موجود است که مردم می­توانند به این سایت مراجعه کنند و از محتواهای رایگان آن در زمینه­ی «فرزند پروری» استفاده ببرند.

اما اگر بخواهیم از لحاظ آماری، تحلیلی داشته باشیم اپلیکیشن ما از ابتدای قرارگیری در کافه بازار بیش از ۱۰ هزار نصب داشته و سایت هم روزانه بین ۲ تا ۳ هزار نفر بازدید دارد و این در حالی است که ما هنوز به صورت جامع و کامل بحث بازاریابی را شروع نکرده­ایم و مارکتینگ اصلی نوکو با رونمایی از «سرویس همپا» -که خدمت­تان توضیح دادم- آغاز می­شود.

در فضای مجازی هم استقبال خوبی از نوکو شده است و کانال اینستاگرام ما هم طرفداران زیاد و پر و پا قرصی دارد. نشانی صفحه­ی ما در اینستاگرام نیز noko.ir است.

سوال  ۸                   چقدر محتوا تولید کرده­ اید؟

تا امروز حدوداً ۱۰۰۰ فایل ویدیویی تولید کرده­ایم و البته تعدادی هم پادکست صوتی داریم برای مواردی که تصویرسازی کار مشکل بوده و یا امکان آن میسر نبوده؛ اما بیش از ۹۰ درصد محتواهای ما به‌صورت ویدیویی است.

حدود ۲۰۰۰ فایل هم در دست تولید داریم که در مراحل مختلف تولید قرار دارد.

یک بخش از  فایل‌ها، بصورت دوبله-ترجمه هستند و از منابع معتبر علمی استخراج شده اند ؛ البته لازم به ذکر است که تمام فایل‌های خارجی‌ ما پس از ترجمه، با توجه به دسته­بندی­ خود، به متخصص مربوطه سپرده شده و اگر تغییرات یا اصلاحاتی لازم باشد، بر روی آن­ها اعمال شده و به نوعی بومی‌سازی محتواها انجام می‌شود. سپس در ادامه­ی روند تولید، دوبله شده و در انتها تدوین می‌گردد.

در حقیقت ما هیچ فایلی نداریم که به‌طور ۱۰۰ درصد خارجی باشد و تمام محتواهای خارجی به نوعی بومی‌سازی شده اند. بخش دیگری از محتواها هم کاملاً توسط کارشناسان و متخصصین ایرانی تولید می‌شود که مراحل تولید این موارد، به طور کامل و از صفر تا صد بومی است.

این ۲۰۰۰ فایلی که در دست تولید است، در مراحل مختلف این زنجیره­ی تولید قرار دارند که به‌تدریج آماده شده و به ۱۰۰۰ فایل موجود می‌پیوندند.

سوال ۹                     چشم انداز نوکو چیست؟

چشم انداز نوکو اینگونه تعریف شده است که نوکو می‌خواهد پایگاه و مرجعی برای تمام خانواده‌های ایرانی باشد که هر پرسشی راجع به فرزندپروری داشته باشند به آن مراجعه کرده و جواب خود را دریافت کنند. در حقیقت در تمام زمینه­های پزشکی و سلامت، مباحث روانشناسی و تربیت، مقوله سبک زندگی و موارد پرورش هوش و خلاقیت و استعدادیابی و دیگر موارد مربوط به رشد و پرورش کودک ، نوکو بتواند به خانواده ها کمک کند .

سوال ۱۰                  محتواهای علمی چه‌طور تأیید می‌شوند؟

ما در هر بخش ، متخصص یا متخصصین مربوط را داریم که تمام محتواها به سمع و نظر ایشان می­رسد و اگر موضوعات ما به‌صورت دوبله – ترجمه باشد، ایشان بر ترجمه­ها نیز نظارت کامل دارند و به هر نحوی که لازم باشد محتواها  بومی‌سازی می‌گردند.

اگر مواردی هم از لحاظ متخصص مربوط مورد تأیید قرار نگیرند، رد شده و بایگانی میگردند. در مورد  محتواهای بومی هم -که پیش از این ذکر شد- کلیه محتواها ، توسط کارشناسان و متخصصین ایرانی داده شده و مراحل تولید آن بطور کامل در موسسه ما انجام می پذیرد .

فایل­ها به صورت متنی، تصویری یا صوتی از کارشناسان و متخصصین مربوط گرفته می‌شود؛ که همگی آنها ، دارای مدارک معتبر علمی و مجرب در رشته خود هستند و قاعدتاً نظارت بر مطالب چه به صورت خارجی و چه به صورت داخلی حتماً توسط ایشان انجام می پذیرد و کیفیت­شان از لحاظ علمی کنترل می­گردد.

 

سوال ۱۱               آیا در این مدت به دستاوردی رسیده اید؟

بله، مؤسسه فرهنگی نرم گستر کاربر هزاره سوم در ابتدای سال ۹۸ به عنوان شرکت خلاق شناخته شد و محصول نوکو نیز در یازدهمین جشنواره رسانه های دیجیتال در مرداد ماه ۹۸ موفق به کسب رتبه سوم اپلیکیشن موبایل در بخش کسب و کارهای نوپا گردید .

با تشکر از جنابعالی که وقت خود را در اختیار  پایگاه خبری احوال نیوز ، قرار دادید.

امیر جهان‌ تیغ مدیر عامل مرداد ماه سال ۱۳۹۸

علیرضا نیاکان

انتهای پیام/*

 

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x