اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر محمدرضا قنبری : اجرای طرح کمربند سبز ، نیازمند تأمین آب و افزایش بودجه است / شهرداری، اصلی‌ترین متولی اجرای حریم

دکتر محمدرضا قنبری :  اجرای طرح کمربند سبز ، نیازمند تأمین آب و افزایش بودجه است / شهرداری، اصلی‌ترین متولی اجرای حریم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، دکتر محمد رضا قنبری ، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان با اشاره به طرح کمربند سبز در پیرامون شهرها اظهار کرد: این فضاهای سبز توده ای و خطی با هدف تثبیت شکل شهر و جلوگیری از تجاوز به حریم‌های خارج از آن، همچنین اهداف زیست محیطی، باد شکن، کاهنده آلودگی صوتی و تعیین‌کننده حدود مناطق در شهر تشکیل می‌شود.

قنبری درباره ضوابط طراحی کمربند سبز و رعایت اصول فنی از جمله نواری شکل بودن ، رعایت نسبت طول به عرض و حداقل عرض، بیان داشت که طراحی‌ها باید با توجه به وزش باد یا منابع آلوده‌کننده باشد؛ به ویژه در مواردی که کمربند سبز، نقش باد شکن و کاهنده آلاینده‌ها را دارد. اهمیت این کمربند در تعیین محدوده‌های شهر براساس طرح‌های شهرسازی به منظور تعیین محل نیز کاربرد دارد.

به گفته وی، اجرای طرح کمربند سبز و جایگاه سازمان پارک‌ها و فضای سبز، نیازمند مطالعه و تصویب طرح، برنامه‌ریزی است زیرا اجرای طرح و نظارت بر حسن اجرا، حفظ و نگهداری پس از اجرا شامل مرحله برنامه‌ریزی براساس طرح مصوب، تشکیل کارگروه تخصصی، تأمین زمین مورد نیاز از ارگان‌های دولتی مانند جهادکشاورزی و اداره منابع طبیعی، تهیه منابع آب مورد نیاز از وزارت نیرو همچنین دریافت بودجه و اعتبارات است.

کاهش حاشیه‌نشینی با اجرای طرح کمربند سبز

دکتر قنبری ، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان درباره ساز و کار اجرای طرح خاطر نشان کرد: کمربند سبز مطابق با قانون هوای پاک و مصوبات هیئت وزیران است. این آئین‌نامه، آمادگی اجرا مطابق با ضوابط جهت مقابله با پدیده گرد و غبار را دارد.

قنبری در رابطه با واگذاری اراضی واقع در کمربند سبز حریم شهرها توسط وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و راه و شهرسازی افزود: این اقدام به صورت رایگان و با حفظ مالکیت دولت برای تأمین منابع آب لازم انجام می‌گردد و کسری آب از طریق اختصاص پساب یا تغییر آبیاری سنتی و منبع دیگر تامین می‌شود. همچنین تولید و تأمین نهال بومی و مقاوم با کم‌آبی با مسئولیت اداره منابع طبیعی، آبخیزداری که عملیات کاشت و نگهداری آن توسط شهرداری انجام می‌شود.

وی، درباره عدم پیش‌بینی کمربند سبز در طرح بازنگری محدوده‌های خارج از حریم اظهار کرد: شهرداری براساس جایگاه قانونی می‌تواند نسبت به پیگیری تعیین وضعیت حریم‌های شهری با توجّه به قوانین کمربند سبز حریم شهرها اقدام کند.

به گفته دکتر محمدرضا قنبری ، شهرداری، اصلی‌ترین متولی اجرای حریم از لحاظ روابط بین سازمانی و نهاد هماهنگ کننده تعریف می‌شود که همراه با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان نقش موثری در ایجاد کمربند سبز دارد.

به گفته معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان، کاشت و توسعه فضای سبز در اراضی حاشیه‌ای از طریق جنگل‌کاری و توسعه حجمی انجام شده است که می‌توان توسعه فضای سبز در عرصه کوه نخودی واقع در حوزه خدمات شهری منطقه چهار شهرداری اصفهان را در این‌باره مثال زد. همچنین عملیات توسعه سطحی و حجمی در محدوده غرب اصفهان یعنی عرصه کوه قائمیه واقع در منطقه ۱۳ و تکمیل درختکاری و توسعه فضای سبز در محدوه سایت پسماند شرق از دیگر اقداماتی است که برای جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی صورت گرفته است.

دکتر قنبری افزود: با عقد قرارداد با پایگاه هشتم شکاری شهید وطن‌پور ارتش، توسعه فضای سبز با وسعت ۲۰۰ هکتار از طریق کاشت دیم در اراضی متعلق به هوانیروز به زودی اجرا می شود.

وی درباره مشکلات و محدودیت‌های اجرای این طرح، بیان کرد: به نظر می‌رسد کمبود آب، تأمین بودجه و عدم تطابق با طرح تفصیلی از جمله مشکلات پیش‌روی اجرای این طرح باشد که باید برای حل آن اقداماتی صورت گیرد.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x