اجتماعی استان بین الملل جنوب چندر رسانه حقوق بشر دین و اندیشه سیاسی فرهنگ و هنر

اللهیار ترکمن : رتبه بندی معلمان در ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه سیاست گذاری شده است

  اللهیار ترکمن : رتبه بندی معلمان در ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه سیاست گذاری شده است

پایگاه خبری احوال نیوز ، متن زیر مصاحبه ای است که در کمپین معلمان تحول ساز با معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش  انجام شده است.

با سلام و عرض ادب و خدا قوت خدمت شما جناب آقای الهیار_ترکمن معاون محترم برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت و سپاس ویژه از شما،بابت این که برای دومین بار دعوت ما را پذیرفتید و حاضر به پاسخگویی هستید .

انشالله امیدواریم این روحیه پاسخگویی در تمامی مسئولین آموزش و پرورش باشد و در برنامه های بعدی کمپین_سراسری_متسا، در خدمت شما و سایر مسئولین ارشد وزارتی باشیم تا با مطالبه گری و ارائه پیشنهادات ما فرهنگیان هم نقشی در تصمیمات اجرا شده در وزارتخانه داشته باشیم و قطعا این هم افزایی زمینه تحول در این دستگاه را فراهم آورده و بی نتیجه نخواهد بود.

جناب آقای دکتر قطعا خود شما بهتر می دانید که آموزش و پرورش در کشور ما با چالش های فراوانی روبه رو است و بنده بر خلاف بیشتر همکاران به آینده سیستم آموزشی خوشبین هستم و این مطالبه گری و پرسشگری منطقی و علمی را لازمه تحول میدانم و باید نسل آینده را نیز مطالبه گر تربیت کنیم و خوب میدانم که بسیاری از چالش های سیستم زیربنایی است و به شخص شما مربوط نمی شود اما شما معاون ما هستید و قطعا انتظارمان این است در کنارمان باشید تا با همکاری هم قدمی در جهت تحول برداریم انشالله.

سوالات مطرح شده فراوان است و اگر اجازه بفرمایید بنده به ترتیب اولویت سوالات و دغدغه همکاران بزرگوار را مطرح نمایم .

اللهیار ترکمن:

سلام و ادب خدمت همه همکاران محترم. آرزوی موفقیت برای همه بزرگواران داشته و فرارسیدن بهار تعلیم و تربیت را خدمت همه تلاش گران عرصه  تعلیم و تربیت تبریک عرض می کنم،جناب عباسی فرمایش شما کاملا متین است و من هم به آینده خوشبینم. فقط باید با یک رویکرد علمی و هم افزایی کارشناسی به مواجهه با مسایل رفت و روی علتها متمرکز شد

جواد عباسی: درود بر شما دقیقا چنین است که میفرمایید و انشالله این کمپین بهانه ای باشد تا برای نخستین بار شاهد گفتمان تحول باشیم و در عمل هم قدمی در جهت توسعه بخشی به سیستم آموزشی کشور برداریم چرا که این سیستم دچار غربت گفتمانی و هم افزایی است.

اگر اجازه بفرمایید بنده سوالات را مطرح کنم.

اللهیار ترکمن:

انشاالله. در خدمتم

جواد عباسی

✅سوال اول به صورت کلی:

📍مطرح شده توسط یکی از دغدغه مندان تعلیم و تربیت جناب اقای دکتر چرا وزارتخانه آموزش و پرورش همواره با کسری بودجه مواجه است و از معوقات سالیان دور رنج می برد.اصل مساله کمبود و‌کسری،ناشی از چیست؟جناب آقای الهیار ترکمن بزرگوار

پیشنهاد حضرتعالی برای برون رفت آموزش و پرورش از مشکلات مالی چیست

اللهیار ترکمن:

سوالی که دوستان پرسیدند یکی از اصلی ترین و مهمترین سوالات در حوزه بودجه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش است که قطعاً اگر بتوانیم به آن یک پاسخ درست بدهیم خواهیم توانست بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها را در راستای تحقق اهداف انجام بدهیم. موضوع کسری بودجه در وزارت آموزش و پرورش دارای دو بعد برون زا و درون زا است. در بیرون وزارت آموزش و پرورش برای تامین منابع اصل کفایت در تامین بودجه رعایت نمی‌شود این هم به خاطر غلبه رویکرد کمی در وزارت آموزش و پرورش بوده است در دهه شصت و هفتاد تمام تلاش مسئولان آموزش و پرورش پوشش حداکثری جمعیت لازم التعلیم بود این موضوع باعث شد که بسیاری از استانداردها در حوزه فضا و نیروی انسانی و بودجه دچار آسیب شود در دهه ۸۰ نیز وقتی  برخی از متغیرها آرام شدند باز هم اقدامی برای به روز آوری استانداردها نشد امروز بازگشت و برگرداندن آن استانداردها به حد بهینه بسیار سخت و پیچیده و دشوار شده است من یک محاسبه دقیق انجام داده است اعتباری که امروز در اختیار وزارت آموزش و پرورش است برای تحت پوشش بردن حداقل ۶۵ درصد از جمعیت لازم التعلیم کافی است در حالی که وزارت آموزش و پرورش به طور متوسط حدود ۹۰ درصد از جمعیت لازم التعلیم را تحت پوشش دارد که این تفاوت و اختلاف به کسری بودجه مزمن شدن آن منجر شده است از طرفی در برد درونی نیز وزارت آموزش و پرورش دارای مشکلاتی است توضیح و به کارگیری نیروی انسانی در استان‌ها و مناطق دارای توازن و تعادل نیست و همین باعث بالا رفتن نرخ نیاز به منابع مالی شده است از سوی دیگر ،برنامه های درسی در ایران بسیار سنگین است و نرخ نیاز به نیروی انسانی و فضا را به شدت افزایش می دهد که این دو مورد نیز به نوبه خود منجر به کسری بودجه می‌گردد به همین دلیل اگر بخواهیم برای حل مسائل مالی آموزش و پرورش اقدام کنیم باید متعادل و در کنار هم بررسی کنیم تا به نتیجه برسیم

جواد عباسی:

سپاس فراوان از پاسخگویی حضرتعالی ، بله این سوال یکی از سوالات کلی است که اگر حل شود این سیستم بیمار به سمت بهبودی پیش خواهد رفت و امیدواریم با نگاه ویژه به این سیستم انسان ساز آن را در اولویت قرار داده تا هیچ گاه شاهد کسری بودجه و مشکلات مالی  نباشیم.

🔴 جناب الهیار ترکمن ،آیا میتوان درشش ماه باقیمانده این سال امیدوار بود که دولت محترم برای همیشه تمامی مطالبات فرهنگیان را تسویه وبه صفر برساند؟

اللهیار ترکمن:

تمام تلاش وزارت آموزش و پرورش و جناب آقای حاجی میرزایی در این است که در سال ۱۳۹۸ علاوه بر اینکه تمامی مطالبات را برای پرداخت زمینه‌سازی کنند زمینه واقعی شدن بودجه در سال ۱۳۹۹ و پیش‌بینی شدن آن بر اساس عملکرد سال جاری را در دستور کار دارند اما من به جد معتقدم اگر بتوانیم بودجه را واقعی کنیم برای حل مسائل آموزش و پرورش فقط یک گام برداشته‌ایم این گام باید با گام های دیگر تکمیل شود تا بتوان به یک حل پایدار مسایل آموزش و پرورش دست پیدا کنیم

جواد عباسی, بله گام اولیه و مهمی است که جانی میبخشد و با گام های دیگر تکمیل میشود.اما برسیم به بحث رتبه بندی

🔴 در مورد طرح رتبه بندی که بحث داغ این روزها است و سوال بسیاری از همکاران بزرگوار توضیحات جامعی ارائه بفرمایید ؟؟آیا رتبه بندی به طور جد اجرا خواهد شد؟  تا چه مقدار به حقوق یک معلم رسمی اضافه میشود؟و شامل تمامی معلمان و نیروهای اداری و ستادی خواهد شد؟؟؟

اللهیار ترکمن:

همانطور که می دانید برای موضوع رتبه بندی در ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه سیاست گذاری شده است بدین معنا که دولت مکلف شده است جبران پرداخت را برای مهندسی نیروی انسانی و نیز نظام رتبه بندی حرفه ای معلمان را تدوین و در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی نمایند با این برداشت از ماده ۶۳ قانون دولت تصمیم گرفته است که ساز و کارهای رتبه بندی را بر اساس اصول علمی آن و نهایی کردن موضوع رتبه بندی در وزارت آموزش و پرورش خودش تصویب نماید پیش‌نویس این لایحه تهیه شده و فردا در جلسه کمیسیون اجتماعی دولت مطرح خواهد شد بسیار امیدوارم که فردا این موضوع در کمیسیون اجتماعی نهایی شود و بتوانیم در جلسه هفته آینده دولت آن را مطرح نمایید و بعد از اینکه آئین‌نامه آن به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد می‌توانیم احکام فرهنگیان را که تاریخ اعمال آن از اول مهرماه خواهد بود صادر کنیم اما مستحضر هستید که موضوع رتبه‌بندی به هیچ وجه با هدف افزایش حقوق انجام نمی شود هدف اصلی رتبه‌بندی ارتقای کیفیت و ایجاد ساز و کارهای خود تنظیمی در بین فرهنگیان است تا با تلاش برای ایجاد و احراز صلاحیت های عمومی و تخصصی کیفیت کار را در خود افزایش داده ، آن طریق به یک سری مشوق‌های مالی نیز دست پیدا کند انشالله فردا که موضوع در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح شد من خبر دقیقی را می‌توانم در خصوص چند و چون این خدمت شما عرض بکنم.

جواد عباسی,

🔴تمام سعیم این است سوالاتی که در مصاحبه قبلی مطرح کرده ام را تکرار نکنم و انشالله این مصاحبه به طور منسجم و اختصاصی در احوال نیوز و کانال نگاه_نو منتشر خواهد شد

جناب الهیار عزیز امیدواریم با اجرای رتبه بندی علاوه بر ارتقای کیفیت که هدف والایی است شاهد افزایش حقوق همکاران بزرگوار باشیم تا معلم عزیز و زحمت کش هنگام مقایسه خود با سایر کارمندان احساس فرق و فقر نداشته باشد

جواد عباسی,

✳️سوال بعدی

چرا برخلاف دستورالعمل دولت مبنی برتبدیل وضعیت نیروهای پیمانی به رسمی درسال۹۷،هنوزهم نیروهای پیمانی آموزش وپرورش باسوابق حتی بیشتراز۱۴سال پیمانی هستند

من معتقد هستم با تدوین قانون خاص برای وزارت آموزش و پرورش هم می‌توان زمینه‌های اجرای رتبه بندی را به صورت کامل و علمی فراهم کرد و هم سیاست گذاری های انجام داد که حقوق در آموزش و پرورش طی یک دوره زمانی مشخص نشده و این اختلاف از میان برداشته شود به نظر من یکی از اصلی‌ترین مطالبات و خواسته‌های فرهنگیان باید پیگیری تدوین قانون خاص برای وزارت آموزش و پرورش باشد

اللهیار ترکمن:

عرض کنم که دولت هیچ برنامه‌ای برای تبدیل وضعیت ندارد چون در قانون مدیریت خدمات کشوری تنها شکل استخدام استخدام پیمانی لحاظ شده و سازمان اداری و استخدامی کشور فاقد هر گونه مجوز برای تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی است

سوال بعدی توسط چندین نفر از همکاران برای بنده ارسال شده است

✅سوال۵

تکلیف احتساب سنوات دوره دانشجویی معلمان ورودی ۸۸ تربیت معلم چه شد! ما دانشجویان ورودی ۸۸ تربیت معلم هستیم که تعهد نگرفتند ولی درنهایت سال ۹۱ باقانون مجلس استخدام شدیم و قراربودسالهای۸۸تا۹۱ را سابقه محسوب کنند.

اللهیار ترکمن:

این موضوع را داریم از طریق سازمان اداری و استخدامی برطرف می‌کنیم انشاالله به زودی اعلام می‌شود

جواد عباسی,

📍حجم و تعداد پیام های إرسالی از سوی همکاران بزرگوار فراوان است و در این فرصت اندک نمیتوانیم پاسخگو باشیم و انشالله در برنامه های آتی مطرح خواهد شد.

*معلمین تحول ساز

اتنهای پیام/*

 

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x