اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر چندر رسانه دین و اندیشه فرهنگ و هنر قم مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

نشست دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیران مجامع ادبی استان قم

نشست دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور با مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیران مجامع ادبی استان قم

 

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز، دکتر مهرناز آزاد دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور در نشستی با سید موسی حسینی کاشانی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به بررسی مشکلات و ارائه راهکار در زمینه رفع مجامع ادبی استان قم پرداختند.

در این نشست ابتدا یکایک دبیران و نمایندگان آنها مشکلات و مسائلی که حرکت های ادبی آنها را کند می نماید عنوان، و از دبیر مجامع ادبی کشور و مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم خواستند تا با سخاوت و بردباری به حل آنها همت گمارند.

عمده مشکلات انجمن ها، نبود فضا برای جلسات هفتگی، آموزش و پژوهش بصورت علمی و کاربردی و چاپ و نشر آثار مولفین این حوزه، همچنین تجهیز کتابخانه های روستایی و فراهم شدن شرایطی برای آموزش در روستاها بود.

حسینی ضمن اظهار خوشحالی از اینکه با پیگیری دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور اولین نشست انجمن های ادبی در این اداره کل شکل گرفته است، گفت: دوستدار هنر است، خود یک شاعر است و به همین دلیل بسیار علاقمند به حمایت از هنرمندان و ادبا و شاعران است و تاکنون هرگونه فعالیتی که می تواند، راهگشای مسیر هنرمندان باشد انجام داده و پس از این نیز حمایت های این اداره کل گسترده تر در اختیار شعر و ادبیات استان قرار خواهد گرفت.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم همچنین اظهار نمود که تعامل خود را با دبیر مجامع کشور در مسیر اعتلای هرچه بهتر ادبیات ملی و اسلامی خواهد نمود.

حسینی اضافه کرد، اختصاص مکانی برای دفتر مجمع انجمن های ادبی استان قم در دستور کار این اداره قرارگرفت و به زودی محقق خواهد شد، همچنین اهداء کتاب به کتابخانه های مجامع ادبی روستاها نیز از فعالیت های فرهنگی است که حتما توسط این اداره حمایت خواهد شد.

روح اله کریمی نیز با ابراز خوشحالی از تشکیل این جلسه گفت : تمام تلاش خود را برای  برگزاری هرچه بهتر جلسات انجمن ها در اداره‌ کل ارشاد خواهد نمود.

معاونت فرهنگی اداره کل ارشاد استان در ادامه افزود، درخواست تسهیل شرایط برای ایاب ذهاب شاعران و نویسندگانی که تمایل به تدریس و آموزش در روستاها را پذیرفته اند بررسی و نهایت تلاش خود را برای انجام این حرکت بزرگ خواهد نمود.

مهرناز آزاد نیز با اظهار خوشحالی از حضور در این جلسه و بیان این نکته که خود شخصا مایل به برگزاری این جلسات در استان ها است، با ارائه گزارشی از عملکرد خود در چند ماه اخیر گفت: بهترین کاری که درحال حاضر و در شرایط فعلی می توان انجام داد ایجاد ارتباط موثری و پویا بین ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان با دبیر مجمع ادبی کشور و دبیران انجمن های استانی است.

وی افزود: همین ارتباط سبب آشنایی و شناخت توانمندی های هر استان با ادارات کل و همچنین نحوه تعامل با مجمع ادبی کشوری خواهد شد و این یعنی یک گام رو به جلو برداشتن، همچنان که با حضور در هر استان اتفاقات خوبی رقم می خورد، که نتیجه همین همدلی و تعامل و آشنایی است.

دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور همچنین افزود: علاوه بر تلاش برای ارتباط برقرار کردن با ادارات کل ارشاد استان ها با معاونت های فرهنگی شهرداری ها، ادارات کل آموزش و پرورش، مراکز پژوهشی، دانشگاهها و موسسات فرهنگی بزرگ در سطح کشور و استان ها در حال تعامل می باشد و تاکنون به نتایج خوبی هم رسیده است.

وی با یادآوری دهها نشست تخصصی با ادارات و مراکز فرهنگی گفت: نتایج این نشست ها پیوستن صدها دبیر آموزش و پرورش و مدرسین دانشگاه ها و پژوهشگران درحوزه ادبیات به صورت افتخاری به هدف فعال نمودن بخش های پژوهش و آموزش مجامع ادبی بصورت کاملا علمی وکاربردی بوده است که نتایج و نحوه فعالیت آنها بزودی اعلام می گردد.

مهرناز آزاد با تاکید بر اینکه انجمن های ادبی کشور زمانی بازتاب ملی و جهانی پیدا خواهند نمود که خروجی های آموزشی و پژوهشی خوبی داشته باشند، گفت: هر استانی باید کمیته های آموزش و پژوهش را فعال نماید و این مسئولیت به دوش دبیراستانی خواهد بود.

وی  ضمن سپاسگزاری از قدسیه خان‌بابایی نماینده منتخب انجمن های ادبی استان قم به خاطر تمام تلاش ها و پیگیری هایش خواست تا جلسات ماهیانه بین انجمن ها بصورت مستمر برگزار و نتایج آن مکتوب و  گزارش شود.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز، دبیر مجمع انجمن های کشور با توضیح راجع به  اجرایی شدن متمم الحاقی شیوه نامه اجرایی انجمن های ادبی درمورد رتبه بندی انجمن ها گفت: دراین متمم انجمن های شناسه دار به چهار گروه غیر فعال، عادی ، اثرگذار و ممتاز تقسیم می شوند که بزودی نحوه ارسال مدارک و مستندات و اطلاعات لازم درخصوص این طرح در سامانه بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان اعلام خواهد شد.

وی افزود: پیاده شدن این طرح زمینه خوبی را برای شفاف سازی فعالیت های انجمن ها و نحوه حمایت از آنها را فراهم خواهد نمود.

دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور پس از این جلسه از بخش های مختلف کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله که شامل: بخش های مرجع و اطلاع رسانی، کودکان و نوجوانان، نابینایان است، بازدید نمود.

این کتابخانه با ۱۱۸۰۰۰نسخه کتاب که ۱۸۰۰۰ از آنها در حوزه کودکان و نوجوانان،۴۳۰۰ نسخه کتاب بریل در موضوعات مختلف و۳۵۰ نسخه کتاب بریل در گروه سنی کودک و نوجوان و توانمندی این بخش با داشتن چاپخانه بریل و اتاق اکوسیت و کتابخانه الکترونیک و گویا با ۷۲۰۰ نسخه کتاب گویا از کم نظیرترین کتابخانه های کشور می باشد.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز، خانم نفری مدیر کتابخانه عمومی آیت الله خامنه ای و دبیر انجمن ادبی داستان نویسان قم، از حمایت خوب نهاد کتابخانه های عمومی استان قم تقدیر کردند و گفتند که بیش از شش انجمن ادبی فعالیت های خود را در این کتابخانه و با حمایت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم برگزار می نمایند.

وی در ادامه افزود: انجمن ادبی صبح اشراق به عنوان تنها انجمن ثبت شده نابینایان کشور به مدت هفت سال مداوم فعالیت مستمر داشته و توانسته دوستان نابینا را به ادبیات علاقه مند نماید و کتابهای زیادی را در این جلسه ها به نقد و بررسی بگذارد.انجمن ادبی داستان نویسان قم در دو رده سنی، نوجوان (انجمن ادبی دانا) و بزرگسال فعالیت داشته است.

بازدید از بخش کودک و کانون ادبی دانا و ارائه گزارش از فعالیت سه ساله این کانون برای نوجوانان بخش دیگری از برنامه بازدید این کتابخانه توسط دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور بود.

مدیر کتابخانه با توضیح اینکه کانون ادبی دانا بیش از سه سال است فعالیت خود را آغاز کرده است گفت : بیش از پنجاه نفر نوجوان دختر و پسر در این کانون آموزش دیده اند. و سرکار خانم میرابوطالبی نویسنده کتاب اژدهای دماوند ، سرکار خانم نفری نویسنده کتاب شبهای بی ستاره و خانم شاکری مهر برگزیده جشنواره انقلاب از مدرسین این کانون بوده اند.

خانم نفری افزود: بیش از ده اثر از آثار برگزیده نوجوانان این کانون در مجله‌های کشوری به چاپ رسیده است.

ایشان با اشاره به اینکه کانون ادبی بزرگسال با مدیزیت ایشان و در همین مکان برگزار می گردد گفت : در فعالیت سه ساله خود توانسته بیش از ده جلسه نقد و بررسی برگزار نماید. برگزاری جلسه روایت نویسی، آشنایی با ادبیات روسیه، نقد و بررسی آثار جلال احمد و … از جمله فعالیت های این انجمن ادبی میباشد.

نفری در مورد نحوه حمایت از سایر انجمن  های ادبی استان گفت:سال ۹۳ ساماندهی انجمن های ادبی در استان قم به صورت یک حرکت خودجوش از طرف نهاد کتابخانه ها صورت گرفت و حدود بیش از ده نویسنده در کتابخانه های عمومی به برگزاری کانون های ادبی با محوریت شعر و داستان پرداختند. سرکار خانم زهره عارفی کتابخانه نرجس، خانم فاطمه نفری انجمن ادبی مریم کتابخانه مریم، خانم رقیه ندیری، کتابخانه امام علی ، خانم میرابوطالبی انجمن نوجوان کتابخانه آیت الله خامنه ای ، خانم مرضیه نفری انجمن بزرگسال کتابخانه آیت الله خامنه ای، آقای کفاش، انجمن قلم نو کتابخانه امام صادق ، آقای مهر کتابخانه گلزار شهدا و …

وی درپایان یاد آور شد، نهاد کتابخانه ها مکان و اعضا را در اختیار نویسندگان و شاعران قرار داد و آنها توانستند در این مدت به تربیت ادبی نوجوانان و جوانان بپردازند. خیلی از این عزیزان بعد از گذشت چند سال مستقل شده اند و در مکان های دیگر انجمن ادبی برگزار می نمایند. انجمن خود را در بنیاد ثبت کرده اند و به طور مستقل فعالیت ادبی می نمایند.

مهرناز آزاد ضمن تشکر از تلاش های مدیریت این کتابخانه اظهار کرد با توجه به اینکه حوزه ادبیات به عنوان منبع ارتباطات قوی از طریق شعر و داستان می تواند جهان را به هم پیوند بزند و فرهنگ ها را با هم آشنا کند گفت :به همین دلیل  کتابخانه های غنی بخصوص اگر دراختیار فعالان این حوزه قراربگیرد ثمرات خوبی خواهد داشت و همکاری کتابخانه های عمومی استان قم با مجامع ادبی استان گام بسیار ارزنده و تأثیرگذار در این مسیر است.

دبیر مجامع ادبی کشور در ادامه، جلسه ای با جمعی از دبیران انجمن های ادبی و همچنین مدیران صنایع استان قم برگزار نمود، در این نشست، زهره عارفی دبیر انجمن داستان جمعه، درباره نحوه ی کار این انجمن و هم چنین چگونگی شکل گیری اولین جشنواره «صدای سکوت» ویژه ناشنوایان، گزارش مبسوطی به دبیر کل انجمن های ادبی کشور ارائه داد و گفت: حاصل برگزاری این جشنواره چاپ سه کتاب از داستان نویسان ناشنوای سراسر کشور بوده است که بیانگر رشد و ارتقای فرهنگی آنان می باشد. وی همچنین اظهار امیدواری کرد که دکتر آزاد با حمایت از اولین انجمن ادبی ناشنوایان ایران(ادنا) می تواند به ادامه این حرکت کمک مضاعفی بنماید.

دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور ضمن تشکر از همه تلاش ها و فعالیت های انجمن های ادبی استان قم ، همچنین تلاش خستگی ناپذیر زهره عارفی در حمایت و رشد نویسندگان ناشنوا اظهار نمود تمام توان خود را برای گسترش فعالیت های انسان دوستانه ی انجمن ادبی داستان جمعه ویژه ناشنوایان به کار خواهد بست.

مهرناز آزاد در این دیدار همچنین از مهندس محمد کاظم ملبوبی مدیر عامل شرکت زیست فناورسبز خواست تا ضمن حمایت از فعالیت های فرهنگی مجامع به عنوان سفیر این مجمع، سایر صنعت گران علاقمند به ادبیات ملی اسلامی را ترقیب نماید تا در رویدادهای بزرگ فرهنگی استان قم از این گروه فرهیخته حمایت نمایند.

محمد کاظم ملبوبی نیز ضمن اظهار خرسندی از حضور دراین جلسه گفت: علاوه بر حمایت های مادی و معنوی از دستاوردهای فرهنگی استان در مجمع انجمن های ادبی تلاش خواهد نمود تا به هدف ارتقاء ادبیات کشور گام های موثری در مسیر حمایت  صنعت از هنرمندان این حوزه بردارد.

شنبه ۱۶/شهریور ماه/۱۳۹۸/ استان قم

الهه کمالی

انتهای خبر/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x