اجتماعی استان بهداشت بین الملل تصاویر تهران جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

علی سلیمی : برجام یک داستان دنباله دار است و ممکن است به یک بازی باخت – باخت برای همه تبدیل شود

علی سلیمی : برجام یک داستان دنباله دار است و ممکن است به یک بازی باخت – باخت برای همه تبدیل شود

 

پایگاه خبری احوال نیوز ، قبلا این مقاله از آقای علی سلیمی در پایگاه خبری احوال نیوز ، به رشته ی تحریر در آمد . و پیش بینی هایی هم در این مقاله انجام شده است که از جمله می توان به بیرون کردن جان بولتون توسط ترامپ اشاره کرد از این رو این مقاله را مجددا از آقای علی سلیمی به آن اشاره می گردد.

فکر می کنید که چرا ایران پای کشور ژاپن را وسط کشیده است. چرا به سراغ کشورهایی مثل اندونزی، چین و یا یکی دیگر از کشورهای شرق آسیا که تقریبا” همگی اقتصاد قدرتمنتدی دارند نرفته است . ژاپن در معادلات قدرت نظامی و سیاسی جهان جایگاهی ندارد. پس چه عاملی  باعث دخالت ژاپن در مسئله برجام و اختلاف بین ایران و آمریکا می شود. قطعا” ژاپن نقطه ضعف بزرگی دارد و از شفافیت و روشن شدن یک سری حقایق و واقعیات لطمه می خورد. ژاپن ارتشی ندارد و آمریکا در این کشور ۲۳ پایگاه نظامی ایجاد کرده و خود اوضاع ژاپن را کنترل می کند.

رفتار آمریکا در قضایای اخیر نیز رفتار یک ابرقدرت  بلامنازع به اصطلاح اتمی نیست و این نشان می دهد که آمریکا قادر به قدرت نمایی نیست و رفتارهایش مثل یک لات ولگرد و خشن و نگران است.

انتظار می رود به زودی آقای جان بولتون از مقامش برکنار شود و شاید هم آقای پمپئو وزیر امور خارجه نیز چنین سرنوشتی پیدا کند.

بعد از جنگ جهانی دوم رهبران دو کشور با آمریکا وارد معامله شدند تا ازآمریکا وجهه یک ابرقدرت اتمی را به جهانیان باور دهند. یکی هیروهیتو امپراطور ژاپن بود  و دیگری فیدل کاسترو رهبر کوبا.

و هر دو رهبر یاد شده  مزد کارشان را هم گرفتند و تا پایان حیاتشان بر کشورشان حکومت کردند.

هیروهیتو در طی جنگ جهانی دوم حکومتش تضعیف شده بود و زورش به نظامیان نمی رسید و هرآن ممکن بود نظامیان حکومتش را سرنگون  کنند .هیروهیتو پنهانی با آمریکا وارد معامله شد و راه را برای حضور نظامی آمریکا در ژاپن باز نمود و  همچنین وانمود کردند که دو شهر هیرو شیما و ناکازاکی با سلاحی به نام بمب اتمی نابود شده است  و ترس و وحشت در میان نظامیان به وجود آوردند. و ارتش ژاپن تسلیم آمریکا شد

در عوض هیروهیتو امپراطور ژاپن اجازه یافت تا پایان عمرش بر ژاپن حکومت کند  و خود را تازیانه خدا می خواندو بعد از مرگش نیز پسرش اکی هیتو  به قدرت رسید و چندی پیش نیز نارو هیتو پسر اکی هیتو رسما” امپراطور ژاپن شد. یعنی  دقت نماییم هیرو هیتو به دنبال نجات تاج وتخت و سلسله پادشاهیش بوده است و میلیونها ژاپنی نیز قربانی شدند

اشاره می کنم که در طول جنگ جهانی دوم حدود ۶۰ شهر ژاپن آسیب کلی دیدند و آثار باقی مانده پس از بمباران این ۶۰ شهر کاملا” شبیه هم هستند زیرا مدل اکثر خانه های ژاپنی از نظر نوع مصالح به کار رفته در آنها ( چوب،پلاستیک،یونیلیت و مواد پلیمری ) شبیه هم بود و با بمباران چند نقطه آتش به تمام خانه ها سرایت و آنها را نابود می کرد. اما رسانه ها فقط از دو شهر گمنام هیروشیما و ناکازاکی نام می برند و مدعی هستند این دو شهر با سلاحی عجیب به نام بمب اتمی نابود شده اند.

نقطه ضعف ژاپن این موضوع است که اگر مقامات ایران مسئله دروغ بودن وجود بمب اتمی و خیالی بودن آن را افشا نمایند ، کشور ژاپن از کشورهایی است که بیشترین لطمه را از این موضوع  به خاطر گذشته دروغین خود و فریب مردم ژاپن خواهد خورد. و به همین دلیل آقای ظریف به ژاپن سفر نمود و مقامات ژاپنی را وادار نمود که به خاطر آبرو و امنیت  کشورشان هم که شده باید آمریکا را وادار به نرمش نمایند. و قرار است همین زودیها آقای شینزو ابه نخست وزیر ژاپن به ایران سفر نماید.

نقطه ضعف اروپا نیز همین موضوع است که نمی توانند با قاطعیت ایران را تحریم نمایند. چیزی که آقای عباس عراقچی  معاون آقای ظریف به آن اشاره کردند.

آقای عراقچی گفتند که برجام یک توافقنامه امنیتی است  و  صبر ایران هم نامحدود نیست.

به خوبی می توان بوی تهدید را از این سخنان آقای عراقچی استشمام نمود.

در صورتی که در رسانه ها برجام یک موضوع  داخلی ایران برای دستیابی به انرژی به اصطلاح هسته ای  عنوان می شود نه یک توافقنامه امنیتی که می تواند امنیت اروپا و مناطق دیگری از جهان را تهدید کند. نقطه ضعف اروپا در این توافقنامه امنیتی چیست که دولتمردان ایرانی روی ان دست گذاشته اند.

فیدل کاسترو نیز در سال ۱۹۶۲ با آمریکا پنهانی وارد معامله شد و بحران موشکی کوبا را که یک بحران ساختگی و کنترل شده بود راه انداختند و با وانمود وجود ۸۰ موشک اتمی شوروی در خاک کوبا چند ماه دنیا را در ترس و وحشت نگاه داشتند. بعد از این قضیه آقای کاسترو تا پایان عمرش بر کوبا حکومت کرد و بعد از مرگش برادرش حکومت را در دست گرفته است.

در سال ۹۳ میلادی میخائیل گورباچف رهبر شوروی کاسترو را خائن به بشریت معرفی نمود و این می تواند اشاره آقای گورباچف به بحران موشکی کوبا و همکاری پنهانی کاسترو با آمریکا باشد.

و الا چه خیانتی می تواند از سوی کاسترو رهبر کشور کوچک و بی اهمیت کوبا صورت گرفته باشد و آنقدر این خیانت بزرگ باشد که آقای گورباچف چنین حرفی بزنند.

برجام یک داستان دنباله دار است و ممکن است به یک بازی باخت – باخت برای همه تبدیل شود.

علی سلیمی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x