اجتماعی استان اقتصادی بهداشت تصاویر جنوب چندر رسانه دسته‌بندی نشده فارس

بهره برداری از نخستین شیردوش مکانیزه گوسفند در استهبان فارس / برای نخستین بار شیردوش مکانیزه بز و گوسفند

 بهره برداری از نخستین شیردوش مکانیزه گوسفند در فارس

 برای نخستین بار شیردوش مکانیزه بز و گوسفند در منطقه رونیز از توابع استهبان فارس به منظور استفاده بز نژاد سانن راه اندازی شد.

 مدیر جهاد کشاورزی استهبان با اشاره به اینکه شیر دوشی برای گوسفندان به صورت سنتی انجام می شده است،به خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ،  گفت: اولین دستگاه شیردوش مکانیزه گوسفند در استهبان، نصب و راه اندازی گردیده که برداشت بصورت صنعتی،  بهداشتی و تمیز صورت می گیرد.

مهدی اعیان منش تجهیز واحدهای پرورش گوسفند با این دستگاه را گامی دیگر در جهت رشد ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استهبان خواند و افزود: با مکانیزه کردن فرآیند تولید در کشاورزی که یکی از افق‌های ترسیم شده رونق تولید است، هزینه‌ها کاسته شده و افزایش ضریب بهره‌وری و رشد ملی را خواهیم داشت.

وی زمان بهره ‌برداری از اولین شیردوش مکانیزه گوسفند را هفته آینده دانست و خاطرنشان کرد: به این ترتیب استهبان اولین شهرستانی خواهد بود که مراکز پرورش دام سبک خود را به سیستم شیردوشی مکانیزه مجهز خواهد کرد.

اعیان منش تصریح کرد: بز نژاد سانن که چند سال گذشته به صورت آزمایشی با حمایت جهاد کشاورزی در استهبان با نژاد بومی آمیخته شد و اکنون این نژاد بصورت بومی به بهره برداری رسیده است که راندمان بالایی دارد و از خصوصیات بارز آن چند قلوزایی و تولید هفت برابری شیر نسبت به بزهای معمولی است.

گفتنی است، راه اندازی شیر دوش برای بز نژاد سانن که در روز هفت برابر بز معمولی است و بیش از ۳ کیلوگرم شیر در روز تولید می کند با توجه به در نظر گرفتن سلامت گوسفندان ضروری بنظر می رسد.

خاستگاه بز نژاد سانن، دشت های سر سبز جنوب فرانسه می باشد که با تلفیق این نژاد با نژاد بومی شهرستان استهبان با این منطقه سازگار شده و یکی از دام‌های بسیار ارزشمند موجود است که به‌دلیل قابلیت‌های بالای تولیدی همواره مورد توجه کارشناسان بوده است.

استهبان در  ۱۶۰ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد.

روح الله سعادتمند

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x