اجتماعی استان بین الملل چندر رسانه حقوق بشر حوادث

اذعان مقامات نظامی آمریکا به ناتوانی این کشور در مواجهه با مین‌های دریایی ایران

مین‌روب‌های آمریکا که به دنبال مین‌روبی در خلیج فارس هستند به دلیل فرسودگی عملا نمی‌توانند به وظیفه خود به طور کامل عمل کنند.

اذعان مقامات دریایی آمریکا به ناتوانی این کشور در مواجهه با مین‌های دریایی ایرانبه گزارش پایگاه خبری احوال نیوز مین‌روب‌های آمریکایی که به دنبال مین‌روبی در خلیج فارس هستند به دلیل سن بالایی که دارند در صورتی که نیاز به مین‌روبی کامل مسیر‌های کشتی‌رانی باشد عملا نمی‌توانند به وظیفه خود به طور کامل عمل کنند.

به گزارش پایگاه خبری «سلون»، یکی از افسران این کشتی‌های مین‌روب امیدوار است طرح این موضوع در رسانه‌ها نیاز برای ایجاد تغییرات در آن‌ها را عملی کند. وی می‌گوید: «ما واقعا کشتی‌هایی هستیم که در نیروی دریایی فراموش شده‌ایم.»

یکی دیگر از افسران نیروی دریایی آمریکا که در یک مین‌روب در ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا فعال است، اظهارات مشابهی داشته و می‌گوید در حالی که تنش‌ها با ایران هر روز در حال افزایش است، چهار مین‌روبی که در خلیج فارس مستقر هستند به صورت عملی غیر قابل اعتماد بوده و ابراز تردید کرد افسران مافوق در شرایط بحران واقعا این مین‌روب‌ها را به عملیات اعزام کنند.

این کشتی‌ها یکی از ابزار‌های اولیه نیروی دریایی برای پیدا کردن و خنثی سازی مین‌ها هستند. این کشتی‌ها از فناوری شناسایی راداری برای یافتن این مین‌ها استفاده می‌کنند. سپس این مین‌ها به شیوه‌ها مختلف خنثی می‌شوند. بر اساس گفته یکی از افسران این کشتی‌ها، مین روب‌های فرسوده‌ای که در خلیج فارس مستقر هستند به صورت مرتب نیازمند تعمیرات هستند و حتی شرکت‌هایی که باید قطعات مختلف این مین‌روب‌ها را تولید کنند دیگر وجود ندارند.

پاکسازی مین‌ها از خلیج فارس به صورت موثر نیازمند چندین کشتی است که به صورت پایدار تحت فعالیت باشند. این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها طی سال گذشته فقط سه ماه بوده که بیش از یک کشتی شرایط کافی برای انجام ماموریت را داشته است.

یکی از افسرانی که بر روی یکی از مین‌روب‌های مستقر در خلیج فارس حاضر است می‌گوید: «در صورتی که فراخوان شود ما مشتاق هستیم که به عملیات بپردازیم و سیستم‌ها را به بهترین حالتی که امکان عملیاتی شدن را دارد، راه‌اندازی کنیم، اما نگرانی من این است که این کشتی‌ها قدیمی هستند و همانند تمامی کشتی‌های فرسوده ممکن است از هم فرو بپاشند.»

کشتی‌های مین‌روب کلاس آونجر در اواخر دهه ۸۰ قرن گذشته و اوایل دهه ۹۰ میلادی ساخته شده‌اند و سال گذشته باید از رده خارج می‌شدند، اما زمان از رده خارج شدن آن‌ها همواره به تاخیر افتاده است، چون هنوز جایگزین کارآمدی برای آن‌ها وجود ندارد. آخرین برآورد نیروی دریایی آمریکا این بود که تمامی این کشتی‌ها در سال ۲۰۲۳ از رده خارج شوند.

از سوی دیگر مقامات ارشد نیروی دریایی آمریکا معتقدند ناوگان جنگی آن‌ها در خلیج فارس که ترکیبی از کشتی‌های فرسوده، پهپاد‌ها و بالگرد‌هایی با فناوری بالا است، بهترین در جهان است. همچنین یکی از سخنگو‌های نیروی دریایی آمریکا اخیرا گفته است که ناوگان مین‌روب آمریکا کاملا آماده انجام ماموریت خود برای یافتن و خنثی سازی مین‌ها است.

وی افزود: «پهپاد زیردریایی، درصد موفقیت بسیار بالایی دارد و سیستم راداری کشتی‌ها دقت بسیار بالایی در شناسایی مین‌ها دارند.» این سخنگوی نیروی دریایی مدعی شد تمامی چالش‌هایی که این کشتی‌های قدیمی مین‌روب با آن مواجه بودند برطرف شده و تعمیر و نگهداری آن‌ها انجام شده و آماده انجام ماموریت‌های خود هستند.

وی افزود ماه پیش هر ۴ کشتی مین‌روبی که در خلیج فارس مستقر بودند همزمان آماده عملیات بودند. البته یکی از افسرانی که بر روی این کشتی‌ها مستقر بود گفته حضور همزمان این ۴ کشتی مین روب فقط برای عکس گرفتن بوده و بسیار به ندرت دیده شده که هر ۴ کشتی آماده عملیات باشند.

تلاش‌ها برای جایگزینی کشتی‌های مین‌روب با نمونه جدید آن بسیار هزینه‌بر بوده است. یک پیمانکار دفاعی که طی سال‌های اخیر با کشتی‌های مین‌روب کار می‌کرد می‌گوید این کشتی‌ها با حجم وسیعی از مشکلات مکانیکی مواجه هستند.

بر اساس گفته یکی از ملوانان، ناوشکن MCM۶ اخیرا کاملا از ناوگان نیروی دریایی در خلیج فارس کنار گذاشته شده است و دلیل آن عدم تعمیر شدن قطعات کلیدی این ناو بوده است. این کشتی از آب خارج شده و ملوانان آن به صورت تمسخر آمیز از آن با عنوان ساختمان شماره ۶ یاد می‌کنند، چون واقعا دیگر قادر به حرکت نیست.

یکی دیگر از پیمانکاران نظامی که بر روی مین‌روب‌ها کار می‌کند می‌گوید نیروی دریایی به صورت تاریخی کاملا وابسته به آموزش‌های رایانه‌ای بوده است و ملوانان کشتی‌ها اغلب نمی‌دانند که چگونه از تجهیزات خود استفاده کنند.

نیروی دریایی آمریکا نخستین مین‌روب مدرن خود را در سال‌های ۱۹۴۰ ساخت. این ناوگان در جریان جنگ جهانی دوم به صورت گسترده به پاکسازی آب‌ها در اقیانوس آرام به خصوص در جنگ اوکیناوا می‌پرداخت.

برخی از این مین‌روب‌ها در جریان جنگ کره بار دیگر به ماموریت بازگشتند تا به پاکسازی مین‌های ساخت شوروی سابق که توسط کره‌شمالی در دریا قرار داده شده بودند، بپردازند. چند دهه بعد، این کشتی‌ها به عنوان بخشی از تلاش‌ها به رهبری انگلیس به کار گرفته شد تا به تامین امنیت خطوط کشتی‌رانی در خلیج فارس در جریان جنگ میان ایران و عراق بپردازند.

دوباره در سال ۱۹۹۱ این مین‌روب‌های فرسوده بار دیگر درهمان آب‌ها به پاکسازی مسیر ناو‌های جنگی آمریکا که به سواحل کویت در جریان جنگ خلیج فارس می‌رفتند پرداختند. با این وجود، دو کشتی آمریکایی به دلیل برخورد با مین‌ها از بین رفتند. پس از جنگ، واحد مین‌روب به آب‌های اطراف کویت سرازیر شد تا به یافتن و خنثی سازی بیش از هزار مینی اقدام کند که توسط عراق انداخته شده بود.

در جریان اشغال عراق توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳ نیز مین‌روب‌های کلاس آونجر بار دیگر به خدمت فراخوانده شدند تا به پاکسازی بندر عراق که برای ارسال تجهیزات در جریان جنگ بسیار کلیدی است بپردازند. این اعتقاد وجود دارد که ایران هزاران مین دریایی دارد این در حالی است که طی ماه‌های اخیر تنش‌ها در خلیج فارس افزایش یافته است.

مین‌هایی که ایران در اختیار دارد ترکیبی از مین‌های قدیمی و ارزان و مین‌های پیشرفته است. مین‌های قدیمی ایران از همان نوعی است که بر روی آب شناور می‌مانند و پس از برخورد منفجر می‌شوند و مین‌های پیچیده‌تر که از هواپیما به درون آب پرتاب می‌شوند و بر بستر اقیانوس مستقر شده و زمانی که نزدیک شدن کشتی را تشخیص دهند، منفجر می‌شوند.

ملوانان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که بر روی مین‌روب‌ها مستقر هستند حوادث اخیر در خلیج فارس که طی آن ایران یک پهپاد متجاوز آمریکایی را سرنگون کرد و یک کشتی متخلف انگلیسی نیز توسط ایران توقیف شد را با نگرانی دنبال می‌کنند.

آن‌ها مشتاق هستند که در عملیات آتی مشارکت داشته باشند، اما درباره توانایی انجام ماموریت خود تردید دارند. یکی از افسران این کشتی‌ها به صراحت اعلام کرد که این کشتی‌ها قادر نخواهند بود ماموریت خود را برای پاکسازی خلیج فارس از مین‌ها انجام دهند.

انتهای پیام/*

 

منبع: فارس

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x