اجتماعی اصفهان بین الملل چندر رسانه فرهنگ و هنر

رویکرد کلی جشنواره فیلم کودک تغییر کرد/ پایان فشار برای فیلمسازی با هدف جشنواره

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز به نقل از سینمای صبا، با نزدیک شدن به روزهای برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان که از ۲۸ مرداد تا ۴ شهریور ماه در شهر اصفهان برگزار خواهد شد و با شروع کار هیات انتخاب این دوره از جشنواره، در ارتباط با برگزاری و تفاوت جشنواره با سال های گذشته، تولیدات فیلم ها، انیمیشن های این حوزه و توجه به حوزه بین الملل، با علیرضا تابش دبیر این دوره از جشنواره که مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی به عنوان متولی سینمای کودک نیز است و برای اولین سال دبیری این جشنواره را بر عهده دارد، گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.


*در ابتدا از تولیدات فیلم‌ کودک در سال جاری و تاثیر حجم تولید بر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان بگویید؟
-پاسخ به این پرسش از جهات مختلف ممکن است، اما مهمترین نکته به گمان من آن است که رابطه‌ میان جشنواره و سینمای کودک، دقیقا برعکس رابطه‌ای است که در پرسش شما مطرح شده است. در واقع باید بگویم این فیلم‌های کودک نیستند که به جشنواره کمک می‌کنند، بلکه جشنواره ابزاری است برای نمایش و معرفی سینمای کودک به اقشار مختلف جامعه، همچون آینه‌ای سراسری که افراد و بازیگران این‌حوزه را به شکلی منصفانه و درخور برای جامعه به نمایش می‌گذارد و نقاط قوت و ضعفشان را منعکس می‌کند.
با توجه به این نکته می‌توان گفت امسال نیز ما تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد تا جشنواره، رسالت و ‌ماموریت خود را در این راستا به بهترین وجه انجام دهد، اما قضاوت کیفی در باب آثار بیشتر وظیفه هیات داوری و مخاطبان این آثار است و باید منتظر روزهای جشنواره برای پاسخ گرفتن از آنان بمانیم. نکته دیگر اینکه امسال تلاش نشده تولیدات سینمای کودک فقط مختص به جشنواره باشد این بدین معناست که روند طبیعی تولیدات این حوزه از سوی فارابی پیگیری می‌شود و ما هیچ فشار و عجله‌ای برای اینکه فیلم‌ها فقط به جشنواره برسند نداشتیم. در واقع هدف ما این بود که فیلم‌ها برای سینمای کودک مفید باشند.
*آیا امسال شاهد تولیدات انیمیشن خوب هم هستیم؟
-جواب به این سوال نیز تنها پس از داوری آثار ممکن می‌شود، آنچه در حال حاضر می‌توان گفت این است که آثار پویانمایی سینمایی و کوتاه قابل توجهی به دبیرخانه ارسال شده که نشانه پویایی و سرزنده بودن جامعه انیمیشن ایران است.
*بحث استعدادیابی که هر سال درباره‌اش اخبار زیادی منتشر می شدد چه نتیجه‌ای داشته است؟ برای مثال استعدادهای سال‌های قبل در حال حاضر چه فعالیت‌هایی می‌کنند؟
-اگر مراد از استعدادیابی، برگزاری المپیاد فیلمسازی است باید اشاره کنم که مجموع حاضران در دوره‌های پیشین، تحت حمایت نظام آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران قرار گرفته‌اند و رابطه‌ مدیریت سینمایی کشور با برگزیدگان دوره‌های قبلی قطع نشده است اما برای دیدن نتیجه‌های این دست مسایل باید صبر داشت، دانه‌ای که در طول المپیاد در وجود نوجوانان کاشته می‌شود، برای شکوفا شدن نیازمند طی زمان، مراقبت و آبیاری و البته صبر است.
*با توجه به اینکه شما در میانه راه انجام امور جشنواره مسئولیت دبیری را برعهده گرفتید، مشخصا خودتان هم برنامه‌ ای برای جشنواره امسال درنظر گرفته اید؟
-مهمترین تفاوت جشنواره امسال، تغییر رویکرد کلی و اتخاذ موضع جدید در بینش نسبت به سینمای کودک و نوجوان است. دنیای امروز تحولاتی اساسی را تجربه کرده است و نگاه ما به سینما نمی‌تواند به این تغییرات بی‌تفاوت باشد. «گذار از سینما به صنعت تصویر»، «گذار از اثر به منظومه‌ محتوایی» و «نگرش به سینما از زاویه کارآفرینی و خلق مجموعه‌های کسب و کاری محتوامحور» کلیدواژه‌های این تغییر نگاه هستند که خود را در تاسیس بخش‌ها و برنامه‌های جدید (همچون بخش وب‌سری، حضور ساماندهی شده دفاتر پخش در جشنواره و تدوین نمایه‌ اقتصادی آثار) نشان می‌دهند. امید ما این است که امسال شاهد جشنواره‌ای به روزتر، کارآمدتر و متناسب با شرایط خاص کشور و وضعیت بین‌الملل صنعت تصویر باشیم. همچنین روند تولید و مسیر عادی تولید در حوزه سینمای کودک و نوجوانان نیز در بنیاد سینمایی فارابی دچار تغییر و تحول شده است.
*برنامه ای برای نمایش فیلم ها به جز حضور در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان هم دارید؟
-ما در سال‌های نه چندان دور این مشکل را داشتیم که فیلم‌های حوزه کودک و نوجوان تنها به قصد حضور در جشنواره تولید می‌شدند و کارکرد دیگری نداشتند، اما این نگاه در راستای اهداف حمایتی از تولید فیلم‌های کودک و نوجوان در بنیاد سینمای فارابی تغییر جدی کرده است.
*برنامه شما برای بخش بین‌الملل جشنواره امسال چیست و این بخش چه تغییراتی را به خود می‌بیند؟
-سینما یکی از راه‌های گفت‌وگو میان ملت هاست و در شرایط روز کشور می‌تواند راهگشا باشد. در بخش بین‌الملل جشنواره ما تلاش خواهیم کرد با گسترش فرصت‌های تولید مشترک و ایجاد گفت‌وگو میان کشورهای متنوع، تصویر متفاوتی از فرهنگ و حوزه صنعت تصویر ارائه دهیم.

 

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x