اجتماعی استان اصفهان بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دلایل گرایش همسران به روابط فرازناشویی / تقویت باورهای مذهبی و معنوی توسط والدین به فرزندان

دلایل گرایش همسران به روابط فرازناشویی / تقویت باورهای مذهبی و معنوی توسط والدین به فرزندان

 

 

پایگاه خبری احوال نیوز ، خانواده به تعبیر بسیاری از جامعه شناسان بنیانی ترین واحد اجتماعی است و تاریخ آن تقریبا با خلقت انسان همزمان است . سلامت جامعه در گرو سلامت خانواده می باشد و تاثیر این نهاد مقدس بر فرد و جامعه بر همه واضح و مبرهن است، بنابراین بدلیل جایگاه خانواده و اهمیت آن در سلامت نسل و جامعه،نگهداری و توجه به سلامت آن حائز اهمیت است . در کنار اهمیت و جایگاه ویژه خانواده ، این نهاد مقدس در معرض خطرهای گوناگونی است که می تواند اساس آن را متزلزل کرده و  عملکرد درست آن را که قرار است ‌‌محل آرامش و کمال همسران و تربیت نسل آینده باشد را تحت شعاع قرار می دهد و یکی ازمسائلی که بیش از گذشته بنیان خانواده ها را نشانه گرفته است گرایش برخی از افراد جامعه به روابط فرازناشویی می باشد که موجبات طلاق در خانواده ها را باعث شده است و اخیرا یکی از دلایل عمده فروپاشی خانواده ها بوده است . از این رو برآن شدم تا در این مقاله به علل گرایش برخی از همسران به روابط فرازناشویی بپردازم .

خیانت زناشویی یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده عملکرد، ثبات و تداوم روابط زناشویی است. خیانت زناشویی به هرگونه رابطه جنسی یا عاطفی فراتر از چارچوب رابطه متعهدانه بین دو همسر اطلاق می شود و تحقیقات در این زمینه نشان می دهد که حدود یک سوم از مردان و یک چهارم از زنان احتمال دارد که حداقل یک بار در طول زندگی مشترک درگیر روابط فرازناشویی گردند. بررسی پیشینه پژوهش در زمینه عوامل مرتبط با خیانت زناشویی نشان می دهد که به طور کلی این عوامل در سه حیطه تفاوتهای فردی ( مانند ویژگیهای شخصیتی و نگرشها ) ،ماهیت رابطه ( مانند سطح تعهد و رضایت رابطه ) و شرایط محیطی ( مانند فرصت خیانت یا جذابیت شخص سوم) گنجانده می شود . در حیطه تفاوتهای فردی ، نگرشها و باورهای افراد درباره عشق ، میل جنسی ، ازدواج و خیانت از مهمترین عوامل موثر در وقوع روابط فرازناشویی می باشد .برای مثال احتمال درگیر شدن در روابط فرازناشویی در افرادی که باورهای راسخ درباره ارتباط بین عشق – میل جنسی- ازدواج دارند ، بسیار کمتر گزارش شده است (۱).

 

 

در زمینه ویژگیهای شخصیتی افراد، که به عنوان مهمترین عامل موثر در وقوع روابط فرازناشویی است می توان به بحران هویت اشاره کرد . افرادی که دچار بحران هویتی باشند از خویشتن تعریف خاصی ندارند. این بحران در اوایل یا اواسط دهه سوم عمر باید حل شود ، تا وقتی بحران هویت حل نشود فرد مفهوم یکپارچه ای از خود یا سلسله معیارهای ارزیابی ارزشمندی خویش در زمینه های عمده زندگی نخواهد داشت و اصطلاحا دچار سردرگمی هویت می شود .به عنوان مثال افرادی که دارای هویت یابی ناقص می باشند نسبت به شغل و جهان بینی خود احساس تعهد می کنند و حتی در آنها موردی از بحران هویت ممکن است مشاهده نشود ، آنها بی چون و چرا مذهب خانواده و باورهای آنها را می پذیرند و حتی در حد بالایی پایبند به افکار و عقاید شان هستند اما مشکل اصلی از جایی شروع میشود که به محض اینکه رویداد مهمی ارزشهای آزمون نشده آنها را به چالش بکشد دچار احساس سردرگمی می شوند و فردی که تا به امروز حد بالایی از تعهد به پیمان زناشویی از خود نشان می داده به محض قرار گرفتن در شرایط مساعد ارتباط با جنس مخالف خارج از حیطه زناشویی دچار تعارض و سردرگمی می شود .چنین افرادی با ظاهری موجه و اعتقادات راسخ و پایبندی بالا به عقاید ، با شور و شوق زیادی باورها و اعتقاداتی را که از خانواده و جامعه به او رسیده و به او القا شده را دنبال می کند ولی پس از تامل بیشتر آنها را کنار گذاشته و به طرز باورنکردنی وارد روابط فرازناشویی می شود (۲).

در زمینه ماهیت رابطه (رضایت از رابطه و سطح تعهد )تا حد زیادی تحت تاثیر پیشرفت فن آوری ، ماهواره و اینترنت می باشد . دسترسی به اینترنت و متعاقب آن فیلمهای پورن تا حد زیادی توقع شخص از رابطه جنسی با همسرش را وارد مرحله غیرطبیعی می کند و چنین فیلمهایی به عنوان الگوی رابطه جنسی فرد قرار می گیرد که خود آن رفتارها نوعی انحراف جنسی محسوب می شوند و وقتی رابطه جنسی با همسر پاسخگوی آن سطح از رضایت دلخواه فرد نباشد به روابط فرازناشویی پناه می برد .

همچنین در همین فضای بی حد و مرز مجازی شخص را با انواعی از جنسهای مخالف روبرو می کند که برای بالا بردن سطح جذابیت خود دست به عملهای زیبایی می زنند و توقع زنان و مردانی که در این فضا قرار می گیرند از همسرشان همان قیافه و اندام بی عیب و نقص است و این جذابیتهای کاذب موجبات گرایش به شخص دیگری خارج از تعهدات زناشویی را رقم می زند . از سوی دیگر هجوم سریالها و فیلمهای شبکه های ماهواره ای با مضمون خیانت و روابط فرازناشویی که عمده مخاطبین آن زنان علی الخصوص زنان خانه دار می باشد موجب تغییر سبک زندگی به شیوه غربی شده و ترویج الگوهای رفتاری غربی تحت تاثیر ماهواره و اینترنت از عوامل موثر ورود افراد به روابط فرازناشویی می شود .گروه دیگری از مردان و زنان جامعه بدلیل اوقات فراغت زیاد ، بیکاری ، بی هدفی و افسردگی و اضطراب به فضاهای مجازی پناه برده و به این فضا به عنوان مخدری برای تسکین اضطرابها و بی برنامه گیهای خود نگاه می کنند . مرحله بعد از این اعتیاد به فضای مجازی، شخص را وارد جریانی می کند که خارج شدن از آن مانند ترک اعتیاد مستلزم تلاش و هزینه و انرژی فراوانی است . و در این صورت شخص فقط در خانواده حضور فیزیکی دارد و در عین حال روحش تعلق به همان فضای مجازی دارد و نه اینکه این سطح اضطراب و افسردگی فروکش نمی کند بلکه باعث افسردگی مضاعف در شخص می شود و موجبات طلاق عاطفی و زمینه ساز خیانت همسران به یکدیگر می شود.

در گذشته مرد خانواده به عنوان تنها بازوی اقتصادی خانواده و ستون و تکیه گاه خانواده بوده اما امروزه با شاغل شدن زنان و مشارکت در امور اقتصادی خانواده یک تغییر اساسی در نقش مردان در خانواده اتفاق افتاده و مردان تا حدودی این جایگاه خود را در خانواده از دست داده اند . در گذشته پدر و مرد خانواده با این احساس تکیه گاه بودن ، هویت می یافته  اما امروزه با وجود شرایط جدید با از دست دادن این جایگاه ویژه ، احساس نوعی کمبود و سرخوردگی را برای مردان به دنبال داشته وبرای بدست آوردن دوباره این هویت و این حس تکیه گاه بودن ، زمانی که مرد نتواند آن هویت از دست رفته را در خانواده بازیابد در جستجوی این هویت به روابط فرازناشویی پناه برده و از آنجاییکه درصد زیادی از زنانی که بر سر راه این مردان قرار می گیرند یکی از دلایل عمده برقراری روابط خارج از تعهدات زناشویی آنها تامین نیازهای مادیشان می باشد به طور صوری این حس تکیه گاه بودن را به چنین مردانی القا می کنند و این مردان تا حدودی آن حس ارزشمندی و مفید بودن را که قرار بود در خانواده ارضا شود، در سطح روابط فرازناشویی به آن پاسخ داده می شود و این روابط وسیله ای می شود برای بازیافتن آن هویت از دست رفته .

همچنین نمی توان تاثیر ازدواجهای زودهنگام را در برقراری روابط فرازناشویی زنان نادیده گرفت . نرسیدن به بلوغ فکری، ازدواجهای تحمیلی و بدون عشق ،فاصله سنی زیاد با همسر ، عدم درک درست از وظایف همسری( به دلیل پایین بودن سن و کم تجربگی )می تواند یکی از دلایل گرایش برخی از زنان به روابط فرازناشویی شود . و همچنین مسایل اقتصادی ، اعتیاد همسر و عدم درک عاطفی و خشونتهای کلامی و جسمانی از سمت همسر و خلا و نبود بلند مدت همسر به دلیل نوع شغل از عوامل موثر در ایجاد روابط فرازناشویی در زنان می شود .

 

راهکارهای پیشنهادی

۱- تقویت باورهای مذهبی و معنوی توسط والدین به فرزندان ۲- کمک در جهت دستیابی به هویت موفق در نوجوانان و جوانان توسط والدین ، اولیای مدرسه و رسانه ها ۳- برپایی کارگاههای آموزشی جهت آشنایی زوجین با نیازهای عاطفی و روانی یکدیگر و آشنایی با مسایل و نیازهای جنسی زوجین ۴- آگاهسازی خانواده نسبت به ازدواجهای اجباری ۵- افزایش آگاهی زوجین راجع به پیامدهای روابط فرازناشویی بر فرد ، خانواده و فرزندان ۶-حل مسایل اقتصادی از جمله بیکاری از سوی دولت و مسئولان ۶- درمان افسردگی و ناخشنودی از زندگی و رهایی از یکنواختی از طریق فعالیتهایی مانند ورزش و رقابتهای سالم ۷- مسابقات و سرگرمیها و پیاده رویهای دسته جمعی که توسط شهرداریها و فرهنگسراها برنامه ریزی می شود جهت تفریحات خانوادگی ۸- بالا بردن کیفیت برنامه های تلویزیونی و پربار کردن محتوای برنامه ها ۹- پایین آوردن سطح توقعات همسران در حد منطقی ۱۰-  تحت پوشش بیمه قرار دادن خدمات روانشناسی و مشاوره برای دسترسی آسانتر و کم هزینه تر به این خدمات برای خانواده ها .

 

                                               ادامه دارد

 

سمیه تراجی

منابع

(۱) مقاله مرضیه شریفی،مهناز حاجی حیدری ،فریبرز خوروش ،مریم فاتحی زاده، ۱۳۹۱

(۲) اریک اریکسون زمینه روانشناسی هیلگارد ص ۱۳۲

انتهای پیام/*

 

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x