اجتماعی استان جنوب فارس

نگاه یک جامعه‌شناس به زادگاهش در کتاب «جامعه و فرهنگ شهر استهبان» / همه زحمت‌کشان شهر استهبان که این شهر را چنین خواستنی آراستند

علی اصغر مقدس استاد بازنشسته رشته جامعه شناسی که سابقه تدریس در دانشگاه های کشور داشته، کتابی را درباره زادگاهش از دیدگاه جامعه شناسی نوشته و نام آن را «جامعه و فرهنگ شهر استهبان» گذاشته است.

علی اصغر مقدس کتابش را به «همه زحمت‌کشان شهر استهبان که این شهر را چنین خواستنی آراستند» تقدیم کرده است.
در مطلبی تحت عنوان سخن نخست، منصور طبیعی مدیر بنیاد فارس شناسی که متولی چاپ کتاب بوده درباره محتوای این اثر نوشته است: کتابی که پیشِ روست جغرافیا، تاریخ، تحولات جمعیتی، فرهنگ و تغییرات فرهنگی و اجتماعی شهرستان استهبان را با روش موردپژوهی که یکی از شناخته شده ترین روش‌های مطالعاتی در علوم انسانی است مورد بررسی قرار داده است.
مدیر بنیاد فارس شناسی افزوده است: نویسنده اثر (مقدس) که سال‌ها به تدریس جامعه شناسی در دانشگاه‌های معتبر کشور اشتغال داشته، به توصیف دقیق شهرستان استهبان پرداخته و خواننده را با زوایای مختلف موضوع مورد مطالعه آشنا ساخته است. رویکرد انتقادی مؤلف نیز بر جذابیت این مطالعه افزوده است. شواهد تاریخی، اطلاعات آماری، تحلیل‌های نظری و انتقاداتی که در بخش‌های مختلف اثر دیده می‌شود، کمک شایانی در جهت شناسایی استهبان به مخاطبی است که تنها با این اثر قصد آشنایی با موضوع را دارد.
علی اصغر مقدس نویسنده این کتاب در پیشگفتار آن نوشته است: در سالیان دراز آموزشی و پژوهشی که در دانشگاه شیراز بدان مشغول بوده‌ام، هیچ‌گاه خاطره ایام کودکی و نوجوانی و تحصیلی که در استهبان گذشت را فراموش نکرده‌ام. بودن در متن جامعه به دلیل شغل مرحوم پدرم که هیچکس از دارو و درمان بی نیاز نبوده، حقایقی را از این شهر برایم فراهم کرد. همسایگان زحمت‌کش و قرار گرفتن در کنار میرابی، پی بردم که آب و چشم به آسمان داشتن کار هر روزه مردم بود. مسئولیت در آموزش‌های مختلف شهر و مسئولیت یک ساله در این شهر، فرصتی برایم فراهم کرد تا جامعه و فرهنگ شهر را بیشتر بشناسم؛ کتاب حاضر از منظر جامعه شناسی به شهر استهبان پرداخته است.

کتاب جامعه و فرهنگ شهر استهبان را بنیادفارس شناسی در قطع وزیری با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و ۲۶۴ صفحه منتشر کرده و چاپ نخست آن بهار ۱۳۹۸ است.
این کتاب دارای ۹ فصل است که در مراسمی با حضور نویسنده و جمعی از نویسندگان، فرهنگوران، مسئولان و طیف های مختلف مردمی در شهر استهبان رونمایی شد.
این پژوهشگر استهبانی که هم اکنون ۶۴ سال سن دارد آثاری چون اسکید مور در حوزه جامعه شناسی، ترجمه یکی از کتاب های ویلیام ترنر و کتاب شعر گمشده در مه را تا به امروز به چاپ رسانده است و کُتب جامعه شناسی اروپایی و نظریه جمعیت شناسی را نیز آماده انتشار دارد.

شایان ذکر استهبان آیین رونمایی از این کتاب شامگاه پنج شنبه با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای اسلامی شهر، شهرداری و بنیاد فارس شناسی در استهبان فارس برگزار شد.

استهبان در ۱۶۰ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد.

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x