استان اقتصادی جنوب فارس

مهدی اعیان منش مدیر جهاد کشاورزی استهبان: کمبود دانش فنی در کشت گلخانه ای رفع شده است

کمبود دانش فنی در کشت گلخانه ای رفع شده است

 کشاورزان به کشت گلخانه ای با هدف مقابله با کم آبی همچنین افزایش کمی و کیفی محصول تشویق شده اند که پیشتر کمبود دانش فنی در این زمینه موجب رکود این نوع کشت شده بود ولی اینک این معضل رفع شده است.

یکی از علل رکود گلخانه ها در گذشته، کمبود دانش فنی بود و همین مورد موجب می شد گلخانه های اقتصادی نداشته باشیم و گلخانه داران به دلیل تولید محصول خارج از فصل با مشکل مواجه شوند؛ شرایط کنونی به گونه ای است که هم دانش فنی برای کشت گلخانه ای بالا رفته ٰ هم اینک دولت شرایط ویژه احداث گلخانه برای کشاورزان فراهم کرده است.
مدیر جهاد کشاورزی استهبان که مشوق کشاورزان به روی آوردن به کشت گلخانه ای است از این تولیدکنندگان خواست تا فرصت را غنیمت بشمارند و از شرایط ایجاد شده در این زمینه استفاده کنند.
مهدی اعیان منش سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز بیان کرد: حمایت از سرمایه گذاری در زمینه توسعه گلخانه ها از راهکارهایی است که وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار خود قرار داده است و کسانی که قصد راه اندازی گلخانه دارند می توانند از تسهیلات ۹ درصدی بهره ببرند و علاوه بر آنکه صدور مجوز در مقیاس کوچک در حال حاضر امکان پذیر است، روند صدور مجوز گلخانه ها هم بیش از پیش تسهیل شده و با سرعت بیشتری انجام می شود.
وی همچنین با اشاره به پدیده خشکسالی اضافه کرد: با توجه به مشکلات عدیده ای که بخش کشاورزی ما به دلیل خشکسالی با آن دست به گریبان است، تغییر روش های آبیاری سنتی به روش های نوین در دستور کار جهاد کشاورزی قرارگرفته به نحوی که امروز می توان از سه راهکار توسعه کشت نشایی، گسترش کشت گلخانه ای و احداث سایبان ها برای مهار تنش های گرمایی استفاده کرد و تولید محصول را از نظر کمی و کیفی بهبود بخشید.
وی کشت نشا در گلخانه را یکی از راه های مدیریت صحیح مصرف آب در بخش کشاورزی دانست و گفت: با استفاده از این روش ما علاوه بر کاهش ۹۰ درصدی مصرف آب، تنش های محیطی به طور قابل توجهی کاهش می یابد و از سوی دیگر ما شاهد هستیم که میزان بهره وری و تولید محصولات گلخانه ای افزایش چشمگیری دارد.
اعیان منش این را هم گفت که احداث تاسیسات گلخانه ای به معنای تغییر کاربری اراضی نیست؛ احداث گلخانه نیاز به تغییر کاربری ندارد.
مدیر جهاد کشاورزی استهبان افزود: به دلیل وجود کارشناسان و مشاورین خبره در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.
استهبان در ۱۶۰ کیلومتری شرق شیراز است و در زمینه تولید محصولاتی همچون انجیر، انار و زعفران شهرت دارد.

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x