اجتماعی اقتصادی جنوب فارس

روشی ابتکاری در کشت گندم با بازدهی بالا و هزینه پایین

روشی ابتکاری در کشت گندم با بازدهی بالا و هزینه پایین
مقایسه گندم های کشت شده با دو روش سنتی و نم کار

روش «نم کار» در کشت گندم برخلاف روش سنتی است یعنی ابتدا زمین آبیاری، سپس گندم کشت می شود که این روش در استهبان اجرا شده و افزون بر بالارفتن میزان تولید موجب کاهش هزینه ها نیز شده است.

کشت گندم به روش نم کار در مزرعه الگو و همزمان در مزرعه سنتی در دو قطعه زمین هر کدام یک هکتار در استهبان صورت گرفت و آنگونه که رئیس مرکز خدمات و آموزش کشاورزی این شهرستان اعلام کرد این روش نسبت به روش سنتی منجر به ۲۰ درصد افزایش برداشت شده، بدون اینکه هیچ گونه هزینه اضافی برای کشاورزان به همراه داشته باشد.
مصطفی شرافت روز چهارشنبه به خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز گفت: روش نم کار برای اولین بار در مزرعه الگو به کمک حسن بادام شکن از کشاورزان استهبان و کارشناسان جهاد کشاورزی و همزمان در مزرعه‌ای دیگر با تمام شرایط یکسان حتی ساعت آبیاری و مبارزه با آفات و کوددهی یکسان اجرا و مقایسه شد که نشان داد مزرعه الگو با روش کشت نم کار، محصول بیشتر داده است.

وی اظهار داشت: در کشت جدید طول هر خوشه افزایش دو سانتی متری داشت و تعداد دانه در چهار خوشه در روش سنتی ۹۹ دانه و در مزرعه الگویی ۱۶۶ دانه بود و در شرایطی به مرحله برداشت رسیدیم که رقم بذر سیروان استفاده شد و همه شرایط کوددهی و میزان آبیاری و مبارزه با آفات و علف هرز در یک تاریخ برای هر دو مزرعه انجام شد.
شرافت بیان کرد: مستندات طرح انجام و به سازمان جهاد کشاورزی فارس ارسال و تایید شده که در تلاش هستیم بودجه ای برای حمایت از این طرح تخصیص یابد.
رئیس مرکز خدمات و آموزش کشاورزی استهبان گفت: با دعوت از کشاورزان کلاس های آموزشی متعددی برای آنان برگزار خواهد شد و جزئیات و طرح اطلاعات لازم در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
استهبان در ۱۶۰ کیلومتری شرق شیراز است.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x