بین الملل سیاسی

ایران از آمریکا خواست به حضور غیرقانونی خود در سوریه پایان دهد

ایران از آمریکا خواست به حضور غیرقانونی خود در سوریه پایان دهد

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر تمامیت ارضی و حاکمیت دولت سوریه از آمریکا خواست تا به حضور غیرقانونی خود در این کشور پایان دهد.

‌مجید تخت روانچی در نشست شورای امنیت عصر سه شنبه به وقت محلی که با موضوع سوریه برگزار شد، افزود: ایران به همراه سایر ضامنین چارچوب آستانه همچنان به حمایت از حق ذاتی حکومت سوریه برای مبارزه با تروریست های تعیین شده توسط شورای امنیت ادامه می دهد.

وی افزود: منطقه کاهش تنش ادلب برای حفاظت از غیرنظامیان در مقابل تروریست ها ایجاد شده است نه اینکه منطقه ای امن برای تروریست ها باشد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، نقض قوانین بین المللی به ویژه حقوق بشردوستانه توسط آمریکا را به شدت محکوم کرد و از این کشور خواست به سرعت به حضور غیرقانونی خود در سوریه خاتمه دهد.

تخت روانچی تاکید کرد حق تعیین آینده سوریه صرفاً به عهده خود سوری ها است و ادامه داد: مبارزه با خطرناک ترین گروه های تروریستی که تعداد زیادی غیرنظامی را به عنوان گروگان های خود گرفته اند، ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: این در حقیقت محافظت عملی غیرنظامیان است و باید منجر به آزادی همه غیرنظامیانی شود که در مناطق تحت کنترل تروریست ها گروگان گرفته شده اند.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: روشن است که این گروه های تروریستی تعیین شده بین المللی نمی توانند و نباید مجاز به ادامه کنترل خود بر بخش بزرگی از قلمرو دولت مستقل باشند. در غیر این صورت، مطمئناً ادلب به یک پناهگاه امن تروریست های بی رحم برای ادامه عملیات خود و کشتار بیشتر غیر نظامیان در داخل و خارج از آن تبدیل می شود.

تخت روانچی یادآور شد: به موجب قوانین بین المللی انسان دوستانه، تنها دولت سوریه است که منحصراً حق بازگرداندن کنترل بر سرزمین خود را دارد و مسئول اطمینان یافتن از حفاظت و امنیت تمام شهروندان خود در برابر تروریست ها است.

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی ادلب نمی تواند و نباید به طور نامحدود ادامه یابد، توضیح داد: در شرایط کنونی، تروریست ها از بیش از ۲ میلیون غیر نظامی به عنوان سپر انسانی استفاده کنند و عملیات خود را انجام دهند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: این مساله، از بازگشت پناهندگان و آوارگان داخلی به خانه های خود جلوگیری می کند و مانع از بازسازی سریع کشور خواهد شد. همچنین راه حل سیاسی را هم متوقف می کند که همه اینها به طور ذاتی با یکدیگر ارتباط دارند.

تخت روانچی بار دیگر تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران به همکاری خود با دیگر طرف های ضامن توافق آستانه ادامه می دهد تا با توافق دولت سوریه در شکل دهی کمیته تدوین قانون اساسی توسط نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه تسهیل شود.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x