اجتماعی استان اقتصادی بهداشت بین الملل حوادث سیاسی

بازتاب سخنان رییس جمهور در رسانه های خارجی رویترز: رئیس جمهوری ایران می گوید مذاکره فقط با رعایت «احترام» امکان پذیر است

رویترز: رئیس جمهوری ایران می گوید مذاکره فقط با رعایت «احترام» امکان پذیر است

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز سخنان حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و تاکید ایشان مبنی بر تسلیم نشدن ایران در مقابل زیاده خواهی و قلدری های آمریکا و ضرورت رعایت شرط احترام و پایبندی به قوانین بین المللی از سوی واشنگتن در پای میز مذاکره ، بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشت.

رویترز در بازتاب سخنان شامگاه شنبه رئیس جمهوری در دیدار با ورزشکاران و قهرمانان ملی نوشت: روحانی گفت که ایران ممکن است مذاکره کند به شرطی که ایالات متحده آمریکا احترام نشان دهد.

رویترز افزود: وی با این حال گفت که تهران تحت فشار مذاکره نخواهد کرد.

این رسانه انگلیسی افزود: ایران و آمریکا در ماه گذشته و یک سال بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به رویارویی شدیدتری کشانده شده‌اند. واشنگتن تحریم‌های ضد ایرانی را سال گذشته میلادی دوباره اعمال کرد و در ماه مه (اردیبهشت) آنها را تشدید کرد و به همه کشورها دستور داد واردات نفت از ایران را متوقف کنند. واشنگتن در هفته‌های اخیرهمچنین از اعزام نیروهای بیشتری درمنطقه در واکنش به (به اصطلاح) تهدید ایران خبر داده است.

این خبرگزاری انگلیسی افزود: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید توافق سال ۲۰۱۵ به اندازه کافی قوی نیست و به دنبال مجبور کردن تهران به مذاکره درباره توافقی جدید است. برخی از مقام‌های آمریکایی از امکان مذاکرات جدید خبر داده‌اند.

ترامپ روز دوشنبه گفت: این کشور (ایران) شانس این را دارد که کشوری بزرگ با همین رهبری کنونی باشد… ما به دنبال تغییر حکومت در این کشور نیستیم می‌خواهم این را روشن بگویم.

رویترز به نقل از روحانی نوشت: ما به دنبال مذاکره و منطق هستیم (البته) اگر طرف مقابل محترمانه پشت میز مذاکره بنشیند و از مقررات بین المللی پیروی کند نه اینکه دستور مذاکرات را صادر کند.

این خبرگزاری افزود: آیت الله «علی خامنه ای» رهبر عالی ایران (مقام معظم رهبری) روز چهارشنبه گفت که ایران با واشنگتن مذاکره نخواهد کرد. روحانی قبلاً اشاره کرده بود مذاکره-در صورتی که تحریم‌ها برداشته شوند-، ممکن است.

رویترز افزود: روحانی در جمع ورزشکاران ایرانی گفت، اظهارات اخیر ترامپ نشان می‌دهد که از اظهارات سال گذشته خود در تشویق به تغییر در ایران عقب نشینی کرده است.

شبکه خبری انگلیسی زبان الجزیره نیز تیتر زد: «روحانی می‌گوید ایران در مقابل قلدری‌ها برای مذاکره با آمریکا تسلیم نمی شود»

این رسانه نوشت: رئیس جمهوری ایران می‌گوید ممکن است کشورش وارد مذاکره شود اگر آمریکا شرط احترام را رعایت کند.

الجزیره افزود: ترس از درگیری در منطقه خلیج (فارس) در هفته‌های گذشته و در بحبوحه لفاظی‌های شدیدالحن دو طرف افزایش یافته است. ترامپ هفته گذشته با موافقت اعزام ۱۵۰۰ نیرو به منطقه گفت این اعزام‌ها «عمدتا با اهداف دفاعی» هستند و به منظور افزایش امنیت نیروهای کنونی درمنطقه انجام می‌گیرد.

خبرگزاری فرانسه نیز در تیتری با تاکید بر تسلیم نشدن ایران درباره سیاست‌های قلدمابانه آمریکا این بخش از سخنان رئیس جمهوری را برجسته کرد و به نقل از ایشان نوشت: «ما مرد منطق و مذاکره هستیم…. اگر کسی با احترام کامل و در چارچوب قوانین بین المللی کنار میز مذاکره بنشیند»

این رسانه فرانسوی این اشاره رئیس جمهوری را شرط ایران با مذاکره توصیف کرده و به نقل از ایشان نوشت: ما نشان داده‌ایم که دربرابر قدرت‌های قلدر و زیاده خواه تسلیم نمی‌شویم.

فرانس پرس افزود: روحانی بارها مذاکره را مردود دانسته مگر اینکه واشنگتن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را بردارد و به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بازگردد.

اظهارات رئیس جمهور درتارنمای اروپایی «یورو نیوز» نیز بازتاب داشت.

این رسانه نوشت: تهران بارها خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای را محکوم کرده و آن را نقض مقررات بین المللی دانسته و با تحریم‌های آمریکا به عنوان یک اقدام زورگویانه به منظور وادار کردن جمهوری اسلامی به موافقت با مذاکره درباره یک توافق جدید مخالفت کرده است.

تارنمای آلمانی «دویچه وله» نیز به نقل از روحانی تیتر زد: ما آماده مذاکره هستیم اگر آمریکا محترمانه برخورد کند.

این رسانه از افرادی همچون «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا به عنوان جنگ طلبانی نام برده که سعی می‌کنند آمریکا را به جنگ با ایران سوق دهند.

رئیس جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنان روز شنبه خطاب به ورزشکاران با قدردانی از ملت شریف ایران، تأکید کرد: ملت ایران برای ماه‌ها و روزها، ایام سختی را با ایستادگی در برابر دشمنان سپری کرد و دشمنان را قدم به قدم عقب راند.
ایشان افزودند: دشمنان، آرزوی واهی داشتند که ملت ایران را وادار به تسلیم کنند، اما تا امروز به رغم سختی و مشکلات، مردم در برابر فریادهای دشمن با غرش قهرمانانه مقاومت کردند.
رئیس جمهوری ادامه داد: دشمنی که تا سال گذشته اعلام می‌کرد هدفم از بین بردن نظام جمهوری اسلامی ایران است، امروز بصراحت اعلام می‌کند کاری با نظام ندارد. دشمنی که تا چند ماه قبل ادعا می‌کرد بزرگترین قدرت نظامی جهان است و اگر اراده کند نیروهای مسلح ایران را می‌تواند در هم بشکند، امروز اعلام می‌کند که قصد جنگ ندارد و چند ماه پیش خلیج فارس، جولانگاه ناوهای آنها بود اما امروز از ناوگان آنها خبری نیست و تا ۳۰۰ و ۴۰۰ مایلی دورتر در آب‌های بین‌المللی لنگر انداخته‌اند.
روحانی با تأکید بر اینکه در طول این مدت نشان دادیم در برابر قدرت‌های زورگو و زیاده‌خواه، تسلیم نمی‌شویم، تأکید کرد: ما اهل منطق و مذاکره‌ایم. اگر با احترام کامل و در چارچوب مقررات بین‌المللی به کنار میز مذاکره بنشیند و نه اینکه فرمان مذاکره صادر کند. در ان صورت ما تابع نخواهیم بود.

ایرنا

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x