اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

اعتدادی : بیشترین دغدغه من خدمت به مردم است / ثبت سفارش کتاب درسی همه مقاطع اینترنتی شد

محمد اعتدادی مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان : بیشترین دغدغه من خدمت به مردم است / ثبت سفارش کتاب درسی همه مقاطع اینترنتی شد

 

پایگاه خبری احوال نیوز

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، در سی و یکمین روز از اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ ، محمد اعتدادی ،   مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان  در نشست خبری با اصحاب رسانه شرکت نمود. وی  ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان و سالروز تولد امام حسن مجتبی(ع) گفت: تکریم و احترام ارباب رجوع سرلوحه آموزش و پرورش استان در فرآیند ثبت نام دانش آموزان در سال تحصیلی جدید است و از این رو به تمامی مدیران و روسای ادارات نواحی و مناطق توصیه های لازم شده تا احترام ارباب رجوع در این زمینه حفظ شود.

وی در ادامه افزود:  یکی از موارد حقوق شهروندی، ثبت نام دانش آموزان و اطلاع والدین از نحوه ثبت نام فرزندان است تا با کمترین ابهام و سوال مواجه شوند . با توجه به حساسیت امر ثبت نام نیاز به همسویی و همگرایی است تا بتوان مشکلات را به حداقل رساند

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: هیچ‌کدام از مدارس اعم از عادی، هیأت‌امنایی و شاهد به‌جز حق بیمه و وجه کتب درسی نباید هزینه‌ای از والدین دریافت کنند، دریافت هزینه در مدارس استعدادهای درخشان و غیرانتفاعی نیز مطابق ضوابط اعلام‌شده خواهد بود.وی بیان نمود ثبت نام در مدارس شاهد در سامانه سجاو در پایه اول ابتدایی از ابتدای خرداد تا ۱۷ خرداد- در پایه هفتم از ابتدای تیر ماه تا ۱۴ تیر – و  در پایه دهم از پنجم تیر ماه تا ۲۱ تیر انجام می شود. اولویت اول ثبت نام در مدارس شاهد خانواده ایثارگران می باشد.

وی در مورد کمبود نیروی انسانی در ابتدای سال تحصیلی ۹۷-۹۸ گفت: سال تحصیلی رادر حالی آغاز کردیم که با کسری ۱۳ هزار نیرو مواجه بودیم  که این کمبود با به‌کارگیری ۵ هزار نیروی بازنشسته استفاده ازکاهش  ۱۱۰۰ معاون و مربی بهداشت در در مدارس و بکارگیری آن ها درکلاس‌ها و استفاده از نیروهای رسمی بیشتر از ساعت موظفی۲۴ ساعته به‌عنوان نیروی حق‌التدریس شاغل  جبران کردیم، کسری نیرو با بازنشسته شدن سه هزار فرهنگی دیگر در سال آینده به ۱۶ هزار نفر خواهد رسید.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون مدارس خاص گفت: دانش‌آموزی که در مدارس خاص یا استعدادهای درخشان ثبت نام می‌کند باید شرایط خاصی داشته باشد، برای برقراری عدالت آموزشی دبیرانی که نیمی از وقت خود را در مدارس خاص سپری می‌کنند باید نیمی از وقت خودشان را در مدارس عادی تدریس کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در تشریح نحوه تعیین شهریه در مدارس غیر دولتی  گفت: ۲۲۰۰ مدرسه و پیش‌دبستانی، ۱۱۰۰ آموزشگاه علمی آزاد، ۷۵ مدرسه آموزش از راه دور و ۱۵۰ مدرسه هیأت‌امنایی زیر نظر اداره مشارکت‌های استان فعالیت می‌کنند، والدین می‌توانند برای اطلاع از شهریه مصوب هر مدرسه به آدرس اینترنتی  www.mosharekatha.ir مراجعه و هرگونه مغایرت را به این اداره گزارش کنند.و اذعان داشت شهریه هیچ مدرسه غیر دولتی شبیه هم نیست.

وی افزود: شهریه مصوب برای کلاس‌های درسی و فوق‌برنامه درسی است و شامل کلاس‌های فوق‌برنامه غیردرسی و خدمات جانبی نمی‌شود اما مدرسه موظف است تمام هزینه‌ها را به اطلاع خانواده‌ها برساند  وی در پاسخ سوالی که از نگرانی مردم در ثبت نام در مدارس با توه به برند سازی گفت: سیاست آموزش و پرورش کم کردن مدارس خاص است و در همین راستا آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی متوسطه اول حذف شد اما برندسازی  در مدارس خاص که طی ۲۰ سال نهادینه‌ شده را نمی‌توان یکی‌دوساله از بین برد.

اعتدادی بیان کرد: این‌که گفته می‌شود مردم به دلیل کیفیت پایین مدارس دولتی فرزندانشان را به مدارس غیرانتفاعی می‌فرستند را قبول ندارم و ظرفیت بسیاری از مدارس دولتی در روزهای اول ثبت نام تکمیل می‌شود که نشان صحیح نبودن این تصور است، فرزندان خودم در نزدیک‌ترین مدرسه عادی دولتی به محل سکونتم تحصیل می‌کنند و آن‌ها را حتی به مدارس نمونه دولتی هم نبرده‌ام.

او گفت با رویکرد مدرسه محوری ازادی عمل به مدیران خلاق داده می شود که برنامه خود را پس از تایید ادارات و با رعایت ضوابط فرادستی انجام دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به این‌که به دلیل مشکلات مالی نتوانسته‌ایم مطالبات متولیان مدارس را پرداخت کنیم، افزود: تعدادی از مدارس به‌صورت قرارداد با اشخاص به اداره آموزش و پرورش داده‌شده و گروه دیگر نیز مدارسی هستند که متعلق به اداره اوقاف است، در حال حاضر سه میلیارد تومان بدهی به مدارس اوقافی داریم اما هیچ مدرسه‌ای اوقافی دستور تخلیه نداشته است.

کلاس‌هایی که خطرسازند

وی یادآور شد: ۸۹ مدرسه در قالب ۷۰۰ کلاس خطرآفرین در استان وجود دارد و ۹ هزار و ۴۸۶ کلاس باید تخریب و بازسازی شوند، بر اساس آخرین گزارش اداره نوسازی مدارس ۳ درصد مدارس نیاز به استانداردسازی سیستم گرمایشی دارند و سیستم گرمایشی ۱۱ هزار و ۲۱۰ کلاس در طرح ملی گرمایش استاندارد به سیستم ایمن مجهز شده اند. ۲ هزار و ۷۰ کلاس دو نوبته در استان داریم که خیرین کمک می‌کنند تا کسری فضای آموزشی جبران شود.

 

اعتدادی عنوان کرد: در حال حاضر تعداد ۴۷۹ هزار و ۴۹ نفر دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی، ۲۰۸ هزار و ۴۴۲ نفر در مقطع متوسطه اول و ۱۷۸ هزار و ۲۸۵ نفر در متوسطه دوم در حال تحصیل هستند و با اضافه شدن ۵ هزار و ۵۳ دانش‌آموز استثنایی، دانش‌آموزان از راه دور و پیش‌دبستانی‌ها این تعداد به ۵۳۹ ۹۲۰ هزار نفر می‌رسد، ۵۲ هزار و ۸۶۰ دانش‌آموز اتباع دراستان  تحصیل می‌کنند که ۷۰ حدود  درصد آن‌ها در مقطع ابتدایی هستند.

 

اعتدادی مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان بابیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم ۶۴ هزار دانش‌آموز کلاس اولی سال آینده عازم مدرسه می شوند  بیان کرد: متولدین نیمه دوم ۹۱ و نیمه اول ۹۲ باید برای کلاس اول ابتدایی ثبت نام کنند، هیچ دانش آموزی با عنوان مستمع آزاد در دوره پیش دبستان و ابتدایی در سال تحصیلی جدید نخواهیم داشت. امسال تمام کودکانی که در مقطع پیش دبستانی در سامانه سناد آموزش و پرورش ثبت نام کرده اند به پایگاه های سنجش ارجاع داده می شوند و متاسفانه نوآموزانی که در سایر مدارس تحصیل می کنند، از سنجش محروم هستند.

وی  خطاب به اصحاب رسانه گفت: شما زبان گویای ما هستید و در این راستا به آموزش و پرورش کمک کنید تا دانش آموزان بازمانده از تحصیل و تارک تحصیل را شناسایی کرده و به تحصیل بازگردانیم و به اجرایی شدن برنامه انسداد مبادی بی سوادی کمک شود.

وی با اشاره به طرح انسداد مبادی بی‌سوادی اظهار کرد: در استان ۴ هزار و ۸۰۴ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داریم که ۱۸۲ نفر از آن‌ها به مدرسه بازگردانده شدند و ۲ هزار و ۷۲۴ نفر نیز فاقد هرگونه سابقه تحصیلی  در سامانه سناد هستند.

ثبت سفارش کتاب درسی همه مقاطع اینترنتی شد

وی بیان کرد: به‌منظور نظارت برخط بر توزیع کتاب در مدارس، شفافیت مالی و کاهش نگرانی خانواده‌ها در دریافت کتاب، وزارت آموزش و پرورش اقدام به ثبت سفارش کتاب‌های مقاطع ابتدایی، متوسطه نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش و کتب تکمیلی استعدادهای درخشان در متوسطه اول کرده اس

ت.

 

اعتدادی ادامه داد: در همین راستا دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، یازدهم و دوازدهم فنی و حرفه‌ای، کاردانش، متوسطه نظری و دانش‌آموزان هشتم و نهم مدارس استعدادهای درخشان باید از تاریخ ۲۰ فروردین تا ۲۰ خرداد، دانش‌آموزان پایه‌ اول ۲۳ تیر تا ۵ شهریور و دانش‌آموزان پایه هفتم استعدادهای درخشان و دهم فنی و حرفه‌ای کاردانش و  متوسطه دوم نظری از ۲۳ تیر تا ۱۶ شهریور نسبت به ثبت سفارش در سامانه اقدام کنند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: تحویل کتاب‌ها هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی خواهد بود و اگر دانش‌آموزی نیاز به اصلاح اطلاعات در سامانه داشت می‌تواند از تاریخ ۱ مرداد تا ۱۶ شهریور تغییرات موردنیاز را اعمال نماید، اگر در منطقه‌ای والدین قادر به ثبت سفارش نباشند مدیر مدرسه می‌تواند به‌صورت گروهی ثبت سفارش کند اگرچه توصیه بر ثبت سفارش فردی در سامانه است.

وی  در اخر خاطرنشان کرد: به مدیران تأکید کرده‌ایم که حتی تقاضای پرداخت هزینه نکنند اما از خانواده‌ها خواهشمندیم در کنار سرانه ناچیزی که از سوی دولت پرداخت می‌شود به مدارس در اداره امور کمک کنند، پرداخت سرانه از اعتبار از محل اعتبارات ملی است و اداره کل آموزش و پرورش نقشی در آن ندارد.

 

هزینه مواد مصرفی هنرستان‌ها بر عهده والدین است

اعتدادی تصریح کرد: هزینه‌ هنرستان‌ها به‌قدری زیاد است که از عهده آموزش و پرورش خارج شده و اولیا باید هزینه مواد مصرفی را بدهند و ما صرفاً تجهیزات را تأمین می‌کنیم، اگر آموزش در هنرستان‌ها مناسب نباشد دانش‌آموز از کار مهارتی سرخورده می‌شود، با توجه به سه ساله شدن هنرستان‌ها ۵ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات متناسب با نیاز هنرستان‌ها هزینه شد.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x