اجتماعی استان اقتصادی حقوق بشر دین و اندیشه فرهنگ و هنر

رستمی: دانشگاه باید مهارت‌های زندگی را آموزش دهد

در نشست با اعضای هیات علمی، دانشجویان و مسئولان دانشگاه فنی و حرفه‌ای:

رستمی: دانشگاه باید مهارت‌های زندگی را آموزش دهد

رئیس نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه باید به دانشجویان مهارت های زندگی را بیاموزد ، امری که در نظام تربیتی ما مورد غفلت قرار گرفته است .

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز ، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی روز سه شنبه در نشست با اعضای هیات علمی، دانشجویان و مسئولان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در دانشکده شریعتی این دانشگاه گفت: خروجی‌های حاصل از دانشگاه فنی و حرفه‌ای با سایر دانشگاه‌های کشور کاملاً متفاوت است.
وی افزود: اگرچه دانشگاه فنی و حرفه‌ای از لحاظ بودجه، حمایت و سایر مسائل در سطح متوسط قرار دارد، اما در عمل خروجی‌های این دانشگاه که همان فارغ التحصیلان هستند، در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها وضعیت بهتری از نظر اشتغال و مهارت آموزی دارد.
وی در ادامه تاکید کرد: براساس آمارهای اعلام شده بیش از ۷۰ و حتی در برخی از رشته‌ها حدود صد درصد فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای جذب بازار کار می‌شوند و این افراد علاوه‌بر این که خود صاحب شغلی هستند، در مواردی نیز با عنوان کارآفرین اشتغال ایجاد می‌کنند که البته این وضعیت در دانشگاه‌های دیگر دیده نمی‌شود.
رئیس نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: همزمان با تأسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال ۷۰ ، مقام معظم رهبری عنوان کردند که این دانشگاهِ علم و عمل است. اما این در حالی است که دانشگاه‌های دیگر اغلب در حوزه‌های علمی سطح خوبی دارند و دانشجویان کشور به‌عنوان یک دانشجوی خوب در دانشگاه‌های خارجی جذب و تحصیل می‌کنند.
حجت‌الاسلام رستمی افزود: در حال حاضر بیش از ۴ میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول تحصیل هستند و ما انتظار نداریم تمامی این دانشجویان به اوج قله علمی دست یابند و اینکه تمامی این دانشجویان صرفاً به‌منظور دستیابی به قله علم تربیت شوند امری اشتباه است؛ چرا که یک درصد از این افراد در این راستا قدم برمی‌دارند و باقی دانشجویان باید امور جامعه را در دست بگیرند و نیازهای بخش‌های مختلف جامعه را برطرف کنند، به همین جهت یکی از مهارت‌های لازم که باید به دانشجویان آموخته شود، انتقال علم است.
وی رویکرد فعلی وزارت علوم را تربیت دانشجوی مهارتی دانست و گفت: در واقع ما تصور می‌کنیم اگر دانشجویی در رشته طراحی دوخت لباس پذیرفته می‌شود، صرفاً باید در این حوزه موفق باشد و سایر مهارت‌ها را به او آموزش نمی‌دهیم؛ این در حالی است که باید دانشگاه به دانشجویان بیاموزد که مهارت‌های آینده زندگی چه چیزهایی می‌باشد؛ امری که در نظام تربیتی ما مورد غفلت قرار گرفته و در حوزه تربیتی نیز پیام‌های لازم به دانشجویان ارائه نمی‌شود. به همین جهت دانشگاه‌ها برنامه‌ای برای تربیت صلاحیت‌های دیگر دانشجویان ندارند.
حجت‌الاسلام رستمی ادامه داد: نبود برنامه برای تربیت مهارت‌های زندگی به دانشجویان موجب می‌شود که آنها برای آموزش این مهارت‌ها به سایر حوزه‌ها نظیر تشکل‌ها، کانون‌ها و غیره متوسل شوند. این در حالی است که در حال حاضر حدود ۹۰ درصد دانشجویان ما مخاطب برنامه‌های سیاسی و اجتماعی نیستند و اگر نظام آموزشی ما به این حوزه بی‌توجهی کند، با خسارات زیادی مواجه خواهیم شد که البته نقش اساسی دانشگاه‌ها و مدیران و… در این زمینه بسیار بارز است.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی در برهه حساسی از هجمه‌های دشمن قرار داریم. در واقع در صحنه جنگ و مبارزه واقعی قرار گرفته‌ایم، اگر چه این مبارزه ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی وجود داشت و ما ۴۰ سال روی پای خود ایستادیم، اما لازم است در حوزه تربیتی برای مواجهه با چنین اقداماتی آماده باشیم.
رئیس نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه‌ها با بیان این که رشد علمی ایران ۱۱ تا ۱۶ برابر رشد علمی متوسط دنیا است، اظهار کرد: این پیشرفت‌ها در شرایطی اتفاق افتاد که ما با محدودیت‌هایی مواجه بودیم و در شرایط فعلی نیز می‌توانیم به این موفقیت‌ها دست پیدا کنیم.
وی تفکیک جنسیتی در دانشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای را نقطه قوت از جهت مدیریت در این دانشگاه عنوان کرد.
رستمی افزود: در دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشجویان مهارت را همراه با دانش آموزش می‌بینند. در واقع وجود دانشکده‌های تفکیک شده نیز موجب می‌شود این مهارت‌ها افزایش یابد و مدیریت خوبی صورت بگیرد. ضمن این که براساس آمار اعلام شده در کشور انگلستان از ۱۰۰ دبیرستان برتر ۳۰ دبیرستانی که تفکیک جنسیتی داشت رتبه اول را کسب کردند، بنابراین این موضوع از نظر جهانی نکات مثبت زیادی دارد.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x