اجتماعی استان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر تهران جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر رضا اسماعیلی : پنج ضلعی عشق در خانواده آن است که برای تحکیم خانواده باید حداقلی از عناصر در زندگی مشترک وجود داشته باشد

دکتر رضا اسماعیلی : پنج ضلعی عشق در خانواده آن است که برای تحکیم خانواده باید باید حداقلی از عناصر پنجگانه در زندگی مشترک وجود داشته باشد

دکتر رضا اسماعیلی عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر مسائل اجتماعی و عضو کمیته مطالعه ی صیانت از خانواده

با تشکر از جناب آقای دکتر رضا اسماعیلی که در رابطه با روز جهانی خانواده این مطالب را در اختیار پایگاه خبری احوال نیوز قرار دادید.

 

پایگاه خبری احوال نیوز ، روز جهانی خانواده وارایه مدل عملیاتی تحیکم و پایداری خانواده توسط پژوهشگر اصفهانی
بیست و پنجم اردی بهشت (پاتردهم ماه می )روز جهانی خانواده است . هدف از این این روز توجه جوامع به جایگاه و برطرف ساختن موانعی است که کانون گرم خانواده را تهدید می کند.
آسیب های خانواده و کاهش درجه پایداری و استحکام آن یکی از پنج مشکل اصلی جامعه ایران بوده است که در سالهای اخیر مورد توجه پژوهشگران، سیاستگزاران و مدیران اجتماعی واقع شده است.
تمامی فرهنگ ها و ادیان و مصلحان اجتماعی و اندیشمندان جهان و سیاستگزاران و قانون اساسی جمهوری اسلامی و مسولان ایران در سطوح عالی نظام بارها به طور مستمر بر حفظ جایگاه خانواده و کاهش نرخ طلاق قانونی تاکید کرده اند.
یکی از تهدیدهای مهم خانواده افزایش طلاق عاطفی و بیشتر شدن جدایی ها در بین زوج ها به ویژه در پنج سال نخست زندگی میباشد.
برهمین اساس شورای فرهنگ عمومی استان در اردیبهشت ۱۳۹۴ کمیته مطالعه صیانت از خانواده را تشکیل داد.
دکتر رضا اسماعیلی عضو هیت علمی دانشگاه و مسوول این کمیته می گوید،؛ پس از دو سال مطالعه و بررسی و مرور پژوهش های انجام شده با موضوع علل پژوهی طلاق در ایران و جهان، تشکیل جلسات بحث و گفتگو با صاحب نظران و کار شناسان‌‌‌ رشته های مختلف ما به مدل عملیاتی کاهش طلاق دست پیدا کرده ایم.
براساس پژوهش انجام شده مدل پنج وجهی نجات بخش ازدواج و تحکیم ‌خانواده ارایه شده است. این مدل برگرفته شده از متون اسلامی قران و سنت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) وسیره ایمه اطهار علیها السلام، مطالعات و تحقیقات صاحب نظران جهان و ایران در باره خانواده است . ابتدا مدل سه وجهی توسط اشترانبرگ المانی با عنوان مثلث عشق مطرح شد که توسط تیم پژوهش به مدل پنج ضلعی عشق ارتقا یافت.
راس این مدل تعالی گرایی و دارا بودن هدف در زندگی مشترک زناشویی است. این عنصر در تحلیل محتوای اثار نویستدگان متاخر اسلامی استخراج شده است . عنصر و وجه دوم مدل را بودن احساس صممیت و دوستی کلامی و رفتار و جسمی بین زوج هاست . عنصر سوم وجود تعهد و ایفای عهد و ماندن بر سر پیمانها و قرارهای بین زوجین است.عنصر چهارم پایداری و ثبات اقتصادی و پاسخگویی به نیازهای مادی اعضای خانواده است . تامین نیازهای اقتصادی خانواده و داشتن ثبات نسبی و پایداری شرایط اقتصادی تضمین بخش حیات خانواده است عنصر پنجم داشتن روابط گرم و بانشاط جنسی ،با کیفیت و توام با رضایت طرفین در روابط زناشویی است .
نکته مهم در پنج ضلعی عشق در خانواده آن است که که برای تحکیم خانواده باید باید حداقلی از عناصر پنجگانه در زندگی مشترک وجود داشته باشد. در صورت کاهش غلظت و میزان یکی از عناصر سایر عناصر باید به کمک ان عنصر بیایندتاثبات و دوام خانواده حفظ شود.
مدل پنج ضلعی خانواده سپهرهای مختلف خانوادگی را مورد توجه قرار می دهد و برکیفیت کمییت روابط درون خانواده و شبکه خویشاوندی تاکید می کند . خانواده در این مدل در سپهرها ی اخلاقی،اجتماعی،فرهنگی،جقوقی،زیستی،اقتصادی و روانی عاطفی مورد توجه بوده است
شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان و استانداری اصفهان از انجام مطالعه حمایت کرده اند. نتایج این مطالعه و مدل پنج ضلعی تحکیم خانواده به مناسبت روز فرهنگ عمومی انتشار می یابد. توضیحات مبسوط این مدل و تشریح برنامه های ثبات خانواده در کتابی با حجم دویست پنجاه و شش صفحه تدوین شده است.
دکتر رضا اسماعیلی ارایه کننده این مدل علاوه بر تدریس در دوره های مختلف از دبستان تا دکتری دانشگاهها دارای سابقه دو دوره پژوهشگر برتر کشوری در عرصه فرهنگ و تعلیم و تربیت را در کارنامه خود به یادگار دارد.
خانواده ای بانشاط،با ثبات و سرشار از سلامت و معنویت را برای همه عزیزان ارزومندم.

با تشکر از جناب آقای دکتر رضا اسماعیلی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x