اجتماعی بین الملل حقوق بشر حوادث سیاسی

خرازی: ایران برای پاسخگویی به هر اقدامی کاملا آماده است

در گفت وگو با فرانس۲۴ مطرح شد؛

خرازی: ایران برای پاسخگویی به هر اقدامی کاملا آماده است

 رییس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: اگر آمریکا بخواهد به هر نحوی مداخله نظامی کند، ایران برای پاسخ‌گویی محکم کاملا آماده است و آمریکایی‌ها هم خودشان این را به‌خوبی می‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز «سیدکمال خرازی» در گفت وگو با شبکه خبری فرانس۲۴ رویداد اخیر در آب‌های عمان برای تعدادی از نفت‌کش را مشکوک توصیف کرد و افزود: باید برای روشن شدن واقعیات تحقیق شود. در شرایط خطرناک کنونی این قبیل رویدادها ممکن است از سوی طرف سومی برای ایجاد تنش و بی‌ثباتی انجام گیرد.
وی درباره ادعای رییس جمهوری آمریکا مبنی بر آمادگی برای مذاکره با ایران نیز اظهار داشت: هدف او این است فشارهای بیشتری بر ایران وارد کند. تلفن کردن به وی هیچ فایده‌ای ندارد زیرا با کره شمالی هم به نتیجه‌ای نرسید.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به فرصت دو ماهه‌ای که ایران برای عمل به تعهدات برجامی خود به اروپا داده است، تصریح کرد: امیدوارم اروپایی‌ها در این دوماه کاری بکنند تا ایران مجبور نباشد از این جلوتر برود.ما انتظار داریم اروپا به گونه‌ای عمل کند که توافق هسته‌ای حفظ شود و اقتصاد ایران کارکرد عادی خودش را داشته باشد.
خرازی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال افزایش تنش بین ایران و آمریکا گفت: واقعیت این است که شرایط بسیار خطرناکی وجود دارد و مهم است که همه محتاط باشیم تا از هرگونه درگیری اجتناب شود. زیرا به دلیل خصومت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط آمریکا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفت و ما نیز متقابلاً سنتکام را یک سازمان تروریستی اعلام کردیم.اگر آن‌ها بخواهند کاری علیه ما انجام دهند، خطر درگیری وجود دارد. براین اساس شرایط خیلی حساس است و باید با دقت عمل کرد.
وی افزود: مشخص است که آمریکا همواره بر ایران فشار وارد کرده است، فراموش نکنیم که آن‌ها حتی یک هواپیمای مسافربری ایران را سرنگون کردند و در اوایل انقلاب در داستان تسخیر سفارتشان به ایران حمله کردند که البته هواپیما و بالگردهای آن‌ها در بیابان‌های طبس نابود شد.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: دشمنی آمریکا با ایران چیز تازه‌ای نیست اما در شرایط حاضر آن‌ها فشارهای اقتصادی شدیدی علیه ایران اعمال می‌کنند و همان‌طور که خودشان هم اعلام کرده‌اند به دنبال تغییر نظام سیاسی در ایران هستند. البته در واقعیت آن‌ها به این هدف نرسیده‌اند، زیرا مردم ایران از بلوغ سیاسی بسیار بالایی برخوردار هستند و در برابر فشار آمریکا مقاومت می‌کنند.
خرازی در پاسخ به سوالی دیگر درباره آمادگی ایرانب رای مواجهه با اقدام احتمالی آمریکا هم گفت: اگر آمریکا بخواهد به هر نحوی مداخله نظامی کند ایران برای پاسخ‌گویی محکم به اقدامات نظامی آمریکا کاملا آماده است و آمریکایی‌ها هم خودشان این مهم را به‌خوبی می‌دانند و به همین دلیل است که اعلام می‌کنند نمی‌خواهند با ایران وارد درگیری شوند.
وی در پاسخ به سوالی دیگری درخصوص احتمال بسته شدن تنگه هرمز اظهارداشت: اگر منافع ملی ایران ایجاب کند ما امکان انجام این کار راداریم. در هر صورت این به میزان صادرات نفت و تامین منافع ایران بستگی دارد.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین درباره حادثه ای که در روزهای اخیر برای چند کشتی در فجیره امارات رخ داده است، گفت: این اتفاق رویداد مشکوکی است و باید برای روشن شدن واقعیات تحقیق شود. در شرایط خطرناک کنونی این قبیل رویدادها ممکن است از سوی طرف سومی برای ایجاد تنش و بی‌ثباتی انجام گیرد. به همین علت انتظار از همه این است که دقت کنند و تحقیق نمایند تا حقیقت روشن شود و در دام نیفتند.
خرازی در پاسخ به سوالی دیگری مبنی اینکه بنابراین آیا شما دست داشتن ایران در این حوادث را رد می‌کنید؟ گفت: قطعا اینطور است. مشخص است که ایران هرگز دخالتی در این ماجرا نداشته است و ارتباطی با آنچه اتفاق افتاد ندارد و باید تحقیق شود تا عناصر دخیل در این حادثه معلوم شوند.
وی در پاسخ سوالی دیگر درباره طرف سومی که ممکن است این خرابکاری را انجام داده باشد،اظهارداشت: هنوز من اطلاعاتی دراین‌باره ندارم تا بتوانم درباره آن صحبت کنم. به همین علت است که تاکید می‌کنم باید تحقیق شود تا عناصر درگیر در این حادثه مشخص شوند.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین درخصوص اقدامات اخیر ترامپ اعم از تشدید فشارهای اقتصادی، و دادن شماره تلفن برای تماس با ایران و اینکه آیا می‌توان به این امید داشته که به کاخ سفید تلفن شود؟، یادآور شد: قطعا این اتفاق نمی‌افتد و به وی تلفن زده نمی‌شود. فراموش نکنید رییس جمهور ترامپ علاقه‌مند‌است به هر قیمت که شده با همه ملاقات کند و عکس یادگاری بگیرد و برای خودش تبلیغ کند.
خرازی ادامه داد: ما نمی‌توانیم به آمریکا اعتماد کنیم، فراموش نکنید که آن‌ها از توافق هسته‌ای خارج شدند. آن‌ها قوانین بین‌المللی را نقض کردند، زیرا این توافق هسته‌ای با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تأیید شده بود و خود آمریکایی‌ها نیز به آن رای داده بودند.
خبرنگار فرانس ۲۴ در ادامه سوال کرد: ولی چرا باید دست دراز شده وی را رد کرد و ارتباط نگرفت؟ وی قبلا این کار را با کره شمالی کرده است؛ زیرا ایران در برابر این شرایط سخت و فشارهای اقتصادی و نظامی که از آن گفتیم، شاید مطلوب باشد که پاسخ مثبت دهد و بگوید که باشد گفت وگو کنیم؟
خرازی پاسخ داد: هدف او این است فشارهای بیشتری بر ایران وارد کند. تلفن کردن به وی هیچ فایده‌ای ندارد زیرا با کره شمالی هم به نتیجه‌ای نرسید.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به این سوال که آیا شما فکر می‌کنید که به طور اساسی، دونالد ترامپ یا اطرافیان وی می‌خواهند با ایران جنگ کنند؟ آیا شما عمق این اندیشه را باور دارید؟ گفت: آن‌ها می‌خواهند شرایطی را ایجاد کنند که نظام سیاسی ایران عوض شود که موفق نخواهند شد؛ همچنان که ادعا کردند که در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نظام ایران سقوط خواهد کرد و دیدیم چنین نشد و آن‌ها می‌بینند که مردم ایران با وجود همه فشارهای اقتصادی از کشور خود دفاع کرده و استقلال کشور را حفظ کرده اند.
خرازی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اقدمات اخیر ایران در کاهش تعهدات برجامی و مهلت دوماهه به اروپاییها و اینکه آیا ممکن است در نهایت ایران نیز به نوبه خود از توافق هسته‌ای بیرون برود، گفت: این حق ایران مطابق با متن توافق هسته‌ای است که در صورتی که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند برخی از تعهداتش را کاهش دهد، این حق بر اساس توافق هسته‌ای برای ایران به رسمیت شناخته‌شده است. این ها دو موردی هستند که می‌تواند آغازی برای این کار باشند. دو ماه به کشورهای اروپایی فرصت داده‌شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه این کشورها با وجود موضع‌گیری سیاسی در حمایت از اجرای توافق هسته‌ای، اقدام محسوسی انجام ندادند تا مشکلات بانکی و مبادلات تجاری حل شود. این دوماه زمانی است که اروپا می‌تواند اقدامی بکند. اروپا هنوز سازوکار اینستکس را عملیاتی نکرده است. امیدوارم اروپایی‌ها در این دوماه کاری بکنند تا ایران مجبور نباشد از این جلوتر برود. البته این بدان معنا نیست که ما می‌خواهیم از توافق هسته‌ای خارج شویم بلکه برعکس از یک حق مصرح در توافق هسته‌ای حکایت دارد. ما انتظار داریم اروپا به گونه‌ای عمل کند که توافق هسته‌ای حفظ شود و اقتصاد ایران بتواند کارکرد عادی خودش را داشته باشد.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به این سوال که اگر در پایان این شصت روز خواسته‌های ایران برآورده نشود، آیا ایران از توافق هسته‌ای خارج می‌شود؟ ، گفت: ایران تمهیدات دیگری را اتخاذ خواهد کرد که بر اساس آن از اجرای برخی تعهدات دیگرش کاسته می‌شود. این به معنی خروج از توافق هسته‌ای نیست.
خبرنگار فرانس ۲۴ در ادامه سوال کرد: شما از اروپایی‌ها ناامید هستید. وزیر امور خارجه فرانسه از «واکنش بد» تهران انتقاد کرده است و از شما دعوت کرد بلوغ سیاسی خود را نشان دهید و به اثبات برسانید. آیا شما اساسا فکر می‌کنید اروپایی‌ها که می‌گویند می‌خواهند از توافق حمایت کنند و آن را نجات دهند، در نهایت به اینجا رسیده اند که این توافق نمی‌تواند ادامه حیات دهد بی‌آنکه این موضوع را به زبان بیاورند؟ اظهار داشت: بله در واقع، ما از رفتار اروپایی‌ها ناامید شده‌ایم.
خرازی عنوان کرد: ما انتظار داشتیم که کشورهای اروپایی صادقانه به تعهداتی که در قالب توافق هسته‌ای پذیرفته اند، عمل کنند و در این راه تلاش کنند؛ اما چند سال از توافق هسته‌ای می‌گذرد و می‌بینیم که روابط بانکی و تجاری بین ایران و اروپا برقرار نشده است و در نتیجه، این وضع ناامیدی زیادی در ایران ایجاد کرده است. آنچه ما می‌خواهیم و انتظار داریم این است که اروپا با اقدامات جدیدی این تاخیر را جبران کند.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به سوالی دیگری درخصوص اینکه برای این کار دیر نیست؟ گفت: بی شک هنوز برای اروپا زمان وجود دارد که اقدامی محسوس انجام دهد و گام اول این است که اینستکس عملیاتی شود. در واقع این سازوکاری است که اجازه می‌دهد روابط تجاری ایران و اروپا تا حدی برقرار شود.
خرازی در پاسخ به سوال دیگر درباره محکومیت یک زن ایرانی به جرم جاسوسی به ۱۰ سال حبس و اینکه آیا این پیامی به اروپاست، پاسخ داد: نه اصلا این طور نیست. به طور طبیعی هر کشوری در قبال شهروندانش اگر جرمی از جمله جاسوسی مرتکب شوند از حقوقی برخوردار است و می‌تواند آنها را تحت پیگرد قرار دهد.
وی توضیح داد: فعلا پرونده‌ای نزد دادگاه مفتوح است تا میزان محکومیت وی تعیین شود. تاکید می‌کنم این حقوق عادی هر کشوری است. در فرانسه هم اگر ببینید یک نفر برای یک قدرت خارجی کار می‌کند شما هم قطعا وی را بازداشت می‌کنید. این حقوق هر کشوری است و ما انتظار داریم دیگران در حقوق داخلی ایران مداخله نکنند.
ایرنا

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x