اجتماعی استان اصفهان بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

سرهنگ مختار درخشان : دلایل کاهش جرم در ماه رمضان / تاثیر ماه رمضان بر کاهش جرم و جنایت

سرهنگ مختار درخشان : دلایل کاهش جرم در ماه رمضان /  تاثیر ماه رمضان بر کاهش جرم و جنایت

 

 

پایگاه خبری احوال نیوز ، سرهنگ مختار درخشان  معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت :  آمارهای پلیس نشان می دهد که نرخ جرم و جنایت در ماه مبارک رمضان به شکل چشمگیری نسبت به ماه های قبل از آن سیر نزولی پیدا می کند.

آمارهای پلیس طی سال های اخیر نشان می دهد که در ماه رمضان اکثر جرایم نظیر سرقت اتومبیل، لوازم داخل اتومبیل، جیب بری، قتل ، راهزنی، سرقت منزل و…کاهش چشمگیری دارد و به طور کلی نرخ وقوع جرم و جنایت در این ماه تا میزان ۲۰ درصد نسبت به ماه های دیگر کمتر به وقوع می پیوندد.وی ادامه داد :

دلایل کاهش جرم در ماه رمضان

علت این امر این است که ماه مبارک رمضان نوعی تحول درونی را در انسان ها به همراه دارد که حتی انسان های بزهکار و خلافکار جامعه را نیز از موهبات خود محروم نمی سازد.

قدرت اثر گذاری این ماه بر دل های انسان ها به قدری است که مجرمان حد اقل حرمت آن را نگه می دارند و از پرداختن به خلاف ها و بزهکاری ها پرهیز می کنند. در این ماه امنیت اجتماعی خاصی بر جامعه حاکم می شود که در ماه های دیگر نظیر ندارد.

کاهش جرایم اجتماعی و اخلاقی و ارتقای سطح امنیت جامعه بر معنویت و قداست خاص این ماه دلالت دارد و این پیام را برای ما دارد که این ماه فرصت مناسبی برای زدودن زنگار ها و ناخالصی ها و بازگشت به ارزش های معنوی و الهی است.

عموماً در ایام مذهبی و حتی اعیاد و روزهای جشن و شادی وقتی مردم از نظر فکری و جسمی درگیر برپایی مراسم باشند کمتر به فکر مسائل دیگر می افتند و حتی نوع جرم ارتکابی توسط مجرمان نیز در اینگونه مواقع تغییر می کند. در ایام ماه رمضان هم اینگونه است معمولاً سرقت ها، قتل ها و آدم ربایی، تعرض و … کاهش می یابد چون برخی از این جرایم با اعتقادات مذهبی مردم که معمولاً در ایام ماه رمضان و محرم شدت پیدا می کند در ارتباط است.

تاثیرماه رمضان بر امنیت اجتماعی و اخلاقی جامعه

بدون تردید به دلیل فضای معنوی و عرفانی که در این ماه در جامعه وجود دارد و توجه افراد به انجام عباداتشان معطوف است فرصتی عالی برای ارتقای سطح امنیت فرهنگی و اجتماعی را شاهدیم.

تحقیقات نشان داده که با توجه به ارزشی که مردم برای ماه رمضان قائل هستند در این ماه سعی می کنند از لحاظ ظاهری رفتارها و برخوردهای خود را کنترل کنند و همچنین سعی می کنند آمار و میزان جرم و جنایت را در این ماه کاهش دهند.

یکی دیگر ازعواملی که موجب کاسته شدن میزان گناه و جرم و جنایت می شود اعتقاد دینی است که بستگی به شرایط فردی دارد بنابر این افرادی که اعتقاد قلبی دارند سعی می کنند از ارتکاب به گناه ، جرم ، قتل و تخلف خودداری کنند. افرادی که اعتقاد واقعی به مراسم مذهبی به خصوص مراسم های ماه رمضان دارند ناخودآگاه از ارتکاب به جرم و عوامل نظیر آن خودداری می کنند زیرا در درون خود مرتکب شدن به این گونه مسائل را گناهی دو چندان می دانند.

به هر حال همه انسان ها فطرتاً خداجو هستند و این نکته باعث می شود که حتی تبهکاران هم در ماه مبارک رمضان به یکسری خط قرمز هایی معتقد باشند. چنانچه بعضاً در ماه محرم هم می بینیم افرادی که دارای مشکلات اخلاقی هستند به برکت وجود امام حسین (ع) در ایام عزاداری، در مراسم ها شرکت می کنند و خیلی از کارهای ناپسند خود را ترک می کنند.

رویکرد اخلاقی جوانان

جامعه شناسان نیز براین باورند که با شروع ماه مبارک رمضان بخش عمده ای از جوانان با خود عهد می کنند گرد رفتار خلاف شرع و انسانی نروند تا جایی که همین شیوه برای آن ها عادتی می شود که در ادامه و پس از ماه مبارک رمضان راه خیر و صلاح و انسان دوستی در پیش گیرند.

آمارها از کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی آسیب های اجتماعی، تخلفات و جرایم در بین جوانان طی ایام ماه مبارک رمضان خبر می دهند. که دلیل آن را می توان در ایمان و اعتقادات مذهبی ذاتی جوانان پیدا کرد زیرا ایمان در واقع تنها عامل درونی در بین افراد خلافکار است که میزان تخلفات را در میان آنها به حداقل می رساند.

تقویت نهاد خانواده

یکی دیگر از مزایای ماه مبارک رمضان تقویت بنیان و نهاد خانواده از طریق همزیستی بر سر سفره های افطار و سحری است تا جایی که اگر پس از ماه مبارک رمضان خانواده های شاغل و درگیر کارهای روز مره فرصت می یابند تنها یک وعده غذائی آن هم به صورت نامنظم کنار یکدیگر باشند اما در ماه رمضان هر کس از اعضای خانواده در هر کجا که شاغل است تلاش می کند خود را به هنگام افطار سر سفره حاضر کند و همین وضعیت در هنگام سحری نیز تکرار می شود.

ماه مبارک رمضان در واقع این امکان را برای خانواده ها فراهم می آورد که بیشتر با هم باشند و از همین رهگذر است که امکان حرکت های تکروی که اغلب از دل آن جرم بر می خیزد به حد اقل می رسد.

واقعیت این است که ماه رمضان آدمی را در برابر سختی ها پایدار می کند و بر صبر و شکیبایی انسان می افزاید و دل را آنچنان صفا می دهد که در روزهای آخر ماه مبارک رمضان دلش نمی خواهد این آرامش را از دست بدهد.

نتیجه گیری

بسیاری از کارشناسان معتقدند که با ورود به ماه مبارک رمضان امساک و پرهیز افراد از برخی انحرافات، کژی ها و آسیب ها افزایش می یابد و شاید در این ماه بیش از سایر ماه ها مراقب هستند که دامن آنها به ناپاکی نیالایند و خاطره ای ناخوش در ذهن دیگری برجای نگذارند.

شهروندان نیز بر باور کارشناسان و مسئولان انتظامی و امنیتی صحه می گذارند و بر این باورند با آداب و رسومی که به ماه مبارک رمضان وارد می شوند، سنت ها یکی پس از دیگری جلوه بروز می یابند و همین ها ترمز بسیار قوی برای پرهیز از گرایش به سمت و سوی گناهان است.

ورود به امام زاده ها، مساجد، حسینیه ها، تکایا و مراسم های عبادی و معنوی تلاوت قرآن، ذکر توسل، قرائت دعا و جلسات سخنرانی مستمر تاثیر خود را برجای می گذارد. افطاری دادن و اطعام روزه داران از رسومی است که در بین مردم در ماه مبارک رمضان بسیار مورد توجه است. این سفره های معنوی انس و الفت را افزایش می بخشد و کدورت و ناراحتی را به حاشیه می راند.

پس حال که اعتقادات مذهبی تا این حد در کاهش جرایم موثر است و با تکیه بر آن می توانیم عاملی برای پیشگیری از جرم و جنایت در کشور بسازیم در کنار آن با از بین بردن عوامل اصلی ارتکاب جرم نظیر مشکلات اقتصادی، بیکاری و فقر باید تلاش کنیم تا از وقوع جرایمی نظیر سرقت ها، کیف قاپی و قتل جلوگیری و آمار وقوع جرایم را در تمام طول سال کاهش دهیم.

علیرضا اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x