اجتماعی استان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فارس فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

مستند آیینی کوههای انتظار جلوه ای از تدین و سخت کوشی / تجسم بارز سخت کوشی و تدین مردم

مستند آیینی کوههای انتظار جلوه ای از تدین و سخت کوشی /  تجسم بارز سخت کوشی و تدین مردم

پایگاه خبری احوال نیوز ، مستند آیینی کوههای انتظار این روزها در استهبان نمایش داده میشود و توانسته است مخاطبان فراوانی را به سوی خوب جلب کند به گونه ای که نائب رئیس کمیسون فرهنگی مجلس از آن با عنوان تجسم بارز سخت کوشی و تدین مردم استهبان یاد میکند..این مستند که بر مبنای یک رسم دیرینه استهبانی ساخته شده است همزمان با جشن های نیمه شعبان در خانه تاریخی مقدس استهبان نمایش داده میشود.

به گزارش خبر نگار پایگاه خبری احوال نیوز ،  اصغر مسعودی نماینده استهبان و نی ریز در مجلس شورای اسلامی که پنج شنبه شب گذشته به منظور تماشای مستند کوههای ظهور در خانه ی تاریخی مقدس استهبان حضور یافته بود در این باره گفت: سوژه های بسیار زیادی در دل تاریخ و فرهنگ کشور ایران، خاصه منطقه ای چون استهبان وجود دارند که میتواند دستمایه تولید بسیاری از آثار فرهنگی هنری شوند..موضوعاتی که هنرمندان عزیز میتوانند با بهره گیری از آن بیش از گذشته اصالت خود را به همگان نشان دهند..

نائب رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ایثار و نوعدستی مردم عزیز ایران را در همه بزنگاه های حساس از جمله حوادث طبیعی اخیر مشاهده کرده ایم که بسیار ارزشمند است در این بین هنرمندان و فرهنگوران گرامی لازم است آن را نصب العین خویش قرار دهند و از آن به عنوان دستمایه آثار خود بهره برند.

مسعودی نماینده مجلس  در ادامه گفت: جاودانگی و ظهور منجی در همه ادیان الهی نوید داده شده اند و مستند کوههای انتظار توانسته است تا حد زیادی این امر مهم را از زبان مردمی دین مدار و متدین به تصویر بکشد که جای قدردانی دارد..

مسعودی گفت: کلیه حرکت های فرهنگی که هدف شان نشان دادن جلوه های تاریخی و کهن ایرانی اسلامی باشد مورد حمایت حمایت مجلس شورای اسلامی هستند و توجه به این موضوع را بیش از هر زمان دیگری در دستور کار قرار داده ایم..

احمدرضا کمالی سروستانی فرماندار استهبان نیز گفت: بارزترین خصیصه ی اهالی استهبان سخت کوشی و تدین است، جلوه هایی که به نحوه مناسبی در مستند کوههای انتظار نیز به تصویر کشیده شده است..

کمالی گفت: برقراری ارتباط بین نسلی و نشان دادن جلوه های فرهنگ بومی نیز می بایست بیش از هر زمان دیگری مورد توجه هنرمندان عزیز استهبانی قرار گیرد چرا که لزوم آشنایی نسل امروز با تاریخ و پیشینه خود یک ضرورت است.

وی گفت:  توجه به این موضوع یک ضرورت است و در این مسیر نیز از این همه حرکت فرهنگی هنری حمایت میکنیم..

احسان محرابی نژاد کارگردان مستند کوههای انتظار نیز گفت: آیین چراغانی  کردن کوههای استهبان همزمان با اعیاد مذهبی، بیش از ۳۰ سال است که در این منطقه انجام میشود و این موضوع سبب شد، تصمیم بگیریم به کمک جمعی از دوستان و به منظور آشنایی هر چه بیشتر مردم این شهرستان با این رسم دیرینه، فیلمی مستندی ساخته شود که خوشبختانه این توفیق حاصل شد.

محرابی نژاد گفت: این مستند بیست و چند دقیقه ای با استفاده از نورهای کاملا طبیعی ساخته شده است و علاوه بر آنکه با لهجه و گویش کاملا استهبانی ساخته شده، دیالوگ های آن نیز بداهه خود نقش آفرینان است.

این هنرمند استهبانی افزود: به امید خداوند قصد داریم این مستند را از شبکه استانی فارس نیز پخش کنیم و هم استانی های عزیز را با  بیشتر با آیین های بومی کهن دیار استهبان آشنا سازیم.

وی در ادامه گفت: این مستند که با هزینه کاملاً شخصی تولید شده است دومین اثر اینجانب پس از مستند  شهید مدافع حرم الهی است که این روزها به صورت کاملا رایگان برای علاقمندان نمایش داده میشود.

این  هنرمند جوان استهبانی در پاسخ به اینکه چرا این مستند در خانه تاریخی مقدس اکران نموده است نیز گفت: این فیلم بر مبنای یک رسم دیرینه استهبانی ساخته شده است و می بایست از مکانی دیده شود که بیانگر جلوه های کهن تاریخی این منطقه باشد، در این راستا تصمیم بر آن شد از خانه ی تاریخی مقدس که متعلق به دوران زندیه است این اثر به اکران عموم در آید که خوشبختانه این گونه شد.

وی ضمن تشکر از حسن علیمحمدی مدیریت خانه تاریخی مقدس از مسئولان و متولیان فرهنگی خواست از هنرمندان شهرستانی حمایت ویژه ای داشته باشند.

عوامل اجرایی مستند کوههای انتظار

کارگردانی، تدوین، نویسنده، تصویربرداری و گفتار متن : احسان محرابی نژاد

تهیه کننده و تصویربرداری: محمدجواد نصری فرد

عکاس: حسن علیمحمدی

******

تهیه و تنظیم خبر : روح اله سعادتمند

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x