اجتماعی استان بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر رضا اسماعیلی : سیل و ارتباطات” ،چرت رسانه ها و انفعال روابط عمومی ها گفتار چهارم

دکتر رضا اسماعیلی : سیل و ارتباطات” ،چرت رسانه ها و انفعال روابط عمومی ها گفتار چهارم


پایگاه خبری احوال نیوز ،دکتر رضا اسماعلی

استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل اجتماعی

پایگاه خبری احوال نیوز ، غافلگیری ویژگی مهم مدیریتی ،اجتماعی،فرهنگی جامعه ماست. تعطیلات طولانی نوروزی درکاهش توان امدادی سازمانهای رسمی نوع و میزان خسارت به مردم در اثر #سیل را تشدید کرد.
تعطیلی رسانه های مکتوب در طول تعطیلات،چیدمان رسانه های تصویری به ویژه سیما و شبکه های تلویزنی با محوریت سرگرمی و تفریح و فاصله گرفتن از برنامه های جدی و سینرژیک در عرصه خبر رسانی در تداوم غافلگیری و چرت رسانه ای تاثیر فراوان داشته است.
روابط عمومی سازمانهای دولتی به مثابه حلقه واسط دولت و مردم و با کارکرد سرمایه سازی اجتماعی در فرایند اطلاع رسانی در جریان سیل ۹۸ دیر هنگام وارد صحنه شده و از کاروان موج حمایت مردمی جامانده بودند. . انفعال و حرکت لاک پشتی روابط عمومی ها در جریان جمع اوری کمک و بسیج مردم قابل تامل است.
شبکه های اجتماعی به عنوان پیشانی جریان اطلاع یابی،اطلاع رسانی و تجزیه و تحلیل اطلاعات و جهت دهی به مردم دارای نقش تعیین کننده بودند
تنش های سیاسی و تسویه های جناحی و تقابل های سیاسی و ارایه مطالب و تصاویر بعضاغیر واقعی و سوگیرانه و مغرضانه و درربرخی از مواردشایعه پردازی از کاستی های مهم شبکه های اجتماعی به شمار میرود.
شهروند خبرنگارها پیشتاز جریان رسانه ای در جریان #سیل بودند . اموزش این گروه و ساماندهی انان در اینده می تواند در کاهش تلفات و عوارض بلایای طبیعی در اینده بسیار موثر باشد.
کاستی و نقصان هلال احمر و ستادمدیریت بحران در اطلاع رسانی جامع،شفاف،دقیق و واقعی با هدف بسیج ظرفیت های اجتماعی و مردمی و هماهنگ سازی جریان رسمی رسانه از خلا های مهم ارتباطات و اطلاعات در بلایای طبیعی است.
به جاست اصحاب رسانه به ویژه صدا و سیما از این همه تجربه های تلخ درس اموخته و در ایجاد و ساماندهی “امداد رسانه ای” تعلل نورزند. به قول رودکی
هرکه ناموخت از گذشت روزگار/نیز ناموزد از هیچ اموزگار
به دلیل محدویت های اطلاع رسانی ارسال پیام به مخاطبان موجب امتنان است
دکتر رضا اسماعیلی استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل اجتماعی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x