اجتماعی استان بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب مرکزی

در لیبی چه می گذرد / حفتر راهی مصر شد و با «عبدالفتاح السیسی» به عنوان مهم ترین متحد منطقه ای اش دیدار کرد

در لیبی چه می گذرد / حفتر راهی مصر شد و با «عبدالفتاح السیسی» به عنوان مهم ترین متحد منطقه ای اش دیدار کرد

پایگاه خبری احوال نیوز ،  سفر خلیفه حفتر به مصر به عنوان متحد اصلی اش در منطقه شمال آفریقا، کشته شدن یک افسر ارشد وابسته به دولت شرق در جنوب طرابلس، سرنگونی یک فروند هواپیما وابسته به دولت شرق، تسلیم گردان ۱۶۶ نیروهای تحت امر خلیفه حفتر از مهم ترین اخبار لیبی در ۲۴ ساعت اخیر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز به نقل از ایرنا ، همزمان با اوج درگیری میان نیروهای وفادار به ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش ملی لیبی و مورد حمایت دولت شرق با نیروهای دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در نزدیکی طرابلس پایتخت در غرب این کشور، حفتر راهی مصر شد و با «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر به عنوان مهم ترین متحد منطقه ای اش دیدار کرد.
بسیاری از تحلیلگران دیدار حفتر را کاملا در ارتباط تنگاتگ با عملیات نظامی ۱۰ روز اخیر در اطراف طرابلس دانسته و بر این باورند، این سفر برای ارزیابی، باز اندیشی در خصوص نتایج این درگیری ها به وقوع پیوسته است.
– سازمان جهانی بهداشت روز یکشنبه گزارش داد: درگیری ها در نزدیکی طرابلس پایتخت لیبی، به مرگ ۱۲۱ نفر و زخمی شدن ۵۶۱ نفر منجر شده است.
-سرتیپ «احمد المسماری» سخنگوی ارتش ملی لیبی با بیان این که «عملیات در طرابلس در ۲۴ ساعت گذشته ادامه داشته است، مدعی شد: در تمامی محورها، پیشروی داشتیم.
وی در یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد: نیروی هوایی ما گشت های موفقی را داشته اند که در نتیجه آن انبار سلاح و مهمات دشمن در مناطق نزدیک طرابلس هدف قرار گرفت.
المسماری با تایید خبر سرنگونی یک فروند هواپیمای وابسته به ارتش لیبی وابسته به حفتر هم گفت: این جنگنده از نوع میگ ۲۱ بوده است.
وی گفت: پس از اصابت موشک به هواپیما، خلبان کنترل خود را از دست داده است اما آسیبی به وی وارد نیامده است.
-منابع مطلع در لیبی می گویند که یکی از فرماندهان برجسته وابسته به «خلیفه حفتر در بمباران هوایی جنگنده های وابسته به دولت وفاق در روز یکشنبه کشته شده است.
این فرمانده نظامی با رتبه سرگردی، دیروز یکشنبه در بمباران هوایی جنگنده های دولت وفاق به پادگان «غریان» در نزدیکی طرابلس؛ پایتخت لیبی کشته شده است.
از سوی دیگر برخی منابع از کشته شدن شماری از نیروهای دولت وفاق ملی در حمله خمپاره ای نیروهای حفتر در نزدیکی طرابلس خبر می دهند.
– دولت وفاق ملی لیبی روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد، تمامی افراد گردان های وابسته به حفتر با تمامی تجهیزان در جنوب طرابلس خود را به نیروهای وفاق تسلیم کرده اند.
در همین حال شبکه تلویزیونی «لیبیا» (وابسته به دولت وفاق درغرب) به نقل از منبعی که خواست نامش فاش نشود گفت که گردان ۱۶۶ حفتر خود را تسلیم نیروهای دولتی کرده اند.
این مسئول که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد، این نیروها به شرط در امان بودن، تسلیم نیروهای دولتی شده اند.
– وزیر کشور دولت وفاق ملی در این باره گفت: مصر یک کشور مهم و همسایه ماست، اما این مردم لیبی هستند که حاکمان را برمی گزینند.
وی با ابراز امیدواری نسبت به این که «از تمامی کشورها از جمله مصر می خواهیم که حق مردم لیبی در تعیین سرنوشت خود را محترم بشمارند»، تاکید کرد: این حفتر بود که راه را برای نفوذ داعش به سمت غرب لیبی را فراهم کرد.
وزیر کشور دولت وفاق ملی در پایان بار دیگر ابراز امیدواری کرد که دخالت کشورها در امور داخلی کشورش مثبت باشد.
– «محمد عماری زاید» عضو شورای ریاست جمهوری دولت وفاق ملی لیبی، با متهم کردن نیروهای وفادار به حفتر گفت: حمله به مناطق مسکونی از مصادیق جنایت جنگ است.
وی گفت: این اقدام حفتر تلاشی مذبوحانه از سوی اوست که با هدف کاهش روحیه اهالی پایتخت انجام می شود.
عماری اضافه کرد: حمله به مناطق مسکونی برگ دیگری در کارنامه ضد حقوق بشری حفتر است.
این عضو شورای ریاست جمهوری دولت وفاق ملی مدعی شد: حمله حفتر در واقع انتقام سرنگونی هواپیمایی است که دیروز یکشنبه توسط نیروهای دولت وفاق سرنگون شد.
لیبی از ۱۵ فروردین و همزمان با دستور حفتر فرمانده ارتش لیبی به نیروهای تحت امرش برای حمله به طرابلس؛ پایتخت بار دیگر متنشج است.
به گزارش ایرنا، لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.
دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس غرب کشور تشکیل شد و مورد حمایت جامعه جهانی است.
همزمان یک دولت موازی دیگر در شهر طبرق در شرق لیبی به نخست وزیری « عبدالله الثنی» و «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان اعلام موجودیت کرد که ژنرال حفتر مورد حمایت آنان است.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x