اجتماعی استان اصفهان بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر رضا اسماعیلی استاد دانشگاه : گفتارسوم ،سیل و فردای کشتی در تلاطم اقتصاد ایران

دکتر رضا اسماعیلی استاد دانشگاه : گفتارسوم ،سیل و فردای کشتی در تلاطم اقتصاد ایران

پایگاه خبری احوال نیوز ، از ۴۰ بلایای طبیعی شناخته شده در جهان۳۰ نوع ان در کشور ما متصور است.۶درصد از بلایای طبیعی جهان مختص ایران است در حالی که فقط یک درصد جمعیت جهان در ایران زندگی می کنند.از سال ۱۳۳۱تا ۱۳۸۱ بالغ بر۳۷۰۰ مورد سیل ویرانگر در کشور اتفاق افتاده است(کتاب مخاطرات طبیعی و مدیریت بحران،دانشگاه ازاد اسلامی)
بانک اطلاعات بین المللی بلایای طبیعی در دانشگاه لوون بلژیک در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۰۸میلیارد دلار و به طور خاص سیل ۱۷‌.۵ میلیارد به اقتصاد جهان خسارت زده است.در سال ۲۰۱۶ خسارت سیل ۵۷.۵ میلیارد دلار بوده است.
به دلیل تدوام بارش ها و سیل ودرگیر بودن بیشتر استانها تا کنون خسارت دقیقی توسط مسولان ارایه نشده است. بی خانمانی چندین میلیون نفر ،بازسازی و احداث صدها هزار منزل مسکونی،جایگزینی وسایل و اسباب خانه،بازسازی زیر ساخت های ارتباطی به ویژه جاده های بین شهری،روستایی و ریلی و ازبین رفتن امکانات زیر بنایی چون تاسیسات درمانی، اموزشی،فرهنگی و بناهای تاریخی و باستانی و اسیب دیدن زیر ساخت های ارتباطی چون تلفن،اینترنت و ازبین رفتن شبکه های ابرسانی و خطوط انتقال برق،نفت و گازوازبین رفتن محصولات کشاورزی،دامها و ابزیان و کاهش قابلیت های زمین های کشاورزی و .هزینه های انتقال و جابجایی و …… نیازمندسنجش و براورداقتصادی دقیق تر و باقیمت جاری از ضرویات اقتصادی امروز جامعه ماست.
نتایج اقتصادی ناشی ابعاد اجتماعی سیل نظیرمهاجرت و بی اعتمادی و نا امنی، کاهش سلامتی روانی،اجتماعی و جسمی موجب افزایش هزینه های اقثصادی ناشی ازسیل می باشد‌.
باز تدوین و تنظیم بودجه سال ۱۳۹۸‌ توسط مجلس شورای اسلامی با اولویت بازسازی مناطق سیل زده و مقاوم سازی سازه ها در مقابل مخاطرات طبیعی چون سیل ،زلزله و ریز گردها،فرو نشست زمین به دلیل خشکسالی و رانش زمین به علت سیل و بزرگ کردن سهم بودجه مخاطرات طبیعی از کیک بودجه و استفاده از اندوخته های صندوق توسعه ملی ضروری است.
ایران نیازمندنوسازی در امور زیر ساخت ها و بهسازی عمرانی از جمله مدارس،بیمارستانها،موسسات،منازل روستایی،بافت های فرسوده شهری و مناطق حاشیه نشینی،لایروبی مسیل ها و احداث سدهای جدید(نظیر سد بختیاری)،بهسازی ناوگان و تجهیزات فنی مقابله با فجایع طبیعی از راهبردی ترین سیاست های توسعه پایدار و برنامه های پیشرفت و سازندگی کشور است. بی توجهی و به تاخیر انداختن ان در بازه زمانی هفت ساله اینده تکرار فجایع کنونی و تداوم عقب ماندگی و فقر را به ارمغان خواهد داشت.‌
ارسال پیام بویژه برای تصمیم گیران در صورت صلاحدید خوانندگان مغتنم است. فردایی بهتر برای ایران از خداوند طلب می کنیم.
دکتر رضا اسماعیلی استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل اجتماعی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x