به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز دیروز ۱۶ فروردین گفتگویی بین فرهنگیان ومعاون توسعه پشتیبانی و مدیریت اموزش وپروش انجام شد . مشروح این گقتگو در ذیل آمده است .
«جواد عباسی,با سلام و عرض ادب خدمت شما جناب آقای الهیارترکمن معاون محترم پشتیبانی و توسعه مدیریت و سپاس از شما،
از این که دعوت ما را پذیرفتید و حاضر به پاسخگویی هستید . انشالله امیدواریم این روحیه پاسخگویی در تمامی مسئولین باشد و در برنامه های بعدی کمپین متسا، در خدمت شما و سایر مسئولین ارشد وزارتی باشیم تا با مطالبه گری و ارائه پیشنهادات ما فرهنگیان هم نقشی در تصمیمات اجرا شده در وزارتخانه داشته باشیم .جناب آقای دکتر قطعا خود شما بهتر میدانید که آموزش و پرورش در کشور ما با چالش های فراوانی روبه رو است و بنده بر خلاف بیشتر همکاران به آینده سیستم آموزشی خوشبین هستم و این مطالبه_گری و پرسشگری منطقی و علمی را لازمه تحول میدانم و باید نسل_آینده را نیز مطالبه گر تربیت کنیم و خوب میدانم که بسیاری از چالش های سیستم زیربنایی است و به شخص شما مربوط نمی شود اما شما معاون ما هستید و قطعا انتظارمان این است در کنارمان باشید تا با همکاری هم قدمی در جهت تحول برداریم انشاءالله.
سوالات مطرح شده فراوان است و اگر اجازه بفرمایید بنده به ترتیب سوالات و دغدغه همکاران را مطرح نمایم و شما پاسخگو باشید،ابتدا سوال_اساسی از جناب اسفندیار را مطرح میکنم تا ببینیم پاسخ شما نسبت به این چالش مهم و اساسی چیست که در واقع سوال خودم و سایر همکاران بزرگوار هم هست ».
اللهیار ترکمن :«به نام خدا جناب عباسی من هم خدمت شما و سایر همکاران محترم عضو این کانال عرض سلام و تبریک سال نو دارم و امیدوارم در سایه بحثهایی که مطرح میشه و پیگیریهایی که انجام میگیره که بتونیم در کنار هم برای اعتلای نظام آموزش و پرورش کشور تلاش کنیم و بتوانیم در حد وسع خودمون از مشکلات این بخش هم بکاهیم».
اللهیار ترکمن :«من به عنوان کسی که سالها در حوزه برنامه ریزی بخش آموزش و پرورش شاگردی کردم به جد معتقد هستم که دو تا حوزه رو ما باید از هم تفکیک بکنیم یکی اینکه گفتمان معیشت محور رو به عنوان یک رویکرد کوتاه مدت در دستور کار قرار بدیم اما همزمان تشکلهای فرهنگی و همه کسانی که معتقد هستند آموزش و پرورش کشور را باید در مسیر توسعه قرار داد باید ورود بکنند به تحلیل بخش به روند پژوهی و شناسایی علتهایی که مشکل آموزش و پرورش ما از آنها ناشی می شود اگر این دو را از هم تفکیک نکنیم قطعاً نمی توانیم برای پیشبرد اهداف نظام آموزش و پرورش اقدامی انجام دهیم متاسفانه در حال حاضر گفتمان معیشت محور جو قالب این مطالبه گری ها را تشکیل می دهد امیدوارم که در کنار هم بتوانیم علاوه بر پیگیریهای مطالبات پرسنلی موارد مربوط به توسعه نیافتگی بخش آموزش و پرورش کشور را هم با همدیگر تحلیل کنیم»
جواد عباسی:«بله دقیقا چنین است که میفرمایید و انشالله این کمپین بهانه ای باشد تا برای نخستین بار شاهد گفتمان تحول باشیم و در عمل هم قدمی در جهت توسعه بخشی به سیستم آموزشی کشور برداریم ،اگر اجازه بفرمایید بنده سوالات را مطرح کنم».
اللهیار ترکمن :«بله در خدمتم»
جواد عباسی:«جناب دکتر این سوال یک سوال اساسی و زیر بنایی است و پاسخ شما برای اعضا اهمیت دارد »؟
سوال ۱
- مطرح شده توسط محمودرضا_اسفندیار،فعال فرهنگی:
ریشه نگاه غیر تخصصی دیدن شغل معلمی به چه شخص ، طیف یا جماعتی بر می گردد که سیاست های دهه اخیر گواه این مدعی است ⁉؛ کمرنک کردن جایگاه دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان متخصص به میزان نیاز همچون دهه های قبل ؟
حدف مامور به تحصیل فرهنگیان به جز خانواده شهدا و…؟
حذف رسالت تربیت معلم دانشگاه تربیت معلم تهران با پیشینه نزدیک به ۱۰۰ ساله این دانشگاه ، با تغییر نام به خوارزمی ؟
تضعیف جذب معلم مورد نیاز مدارس از طریق دانشگاه های تربیت معلم تهران تبریز و سبزوار و … ، دانشگاه فرهنگیان در استانها و تربیت دبیر شهید رجایی همچون دهه های قبل ، …که همه سوالات فوق از نگاه غیر تخصصی دیدن معلمی نشات گرفته و این نگاه حاضر به تامین معلم مورد نیاز همچون دهه های قبل نیست ..( جذب از طریق کنکور سراسری ، استخدام ازمایشی بدو شروع تحصیل در دانشگاه یا مراکز تربیت معلم و تضمین استخدام رسمی در پایان دوره تحصیل و اخذ تعهد خدمت دو برابر مدت تحصیل )
اللهیار ترکمن :«این یک سوال خیلی مفصل که اگر اجازه بدید جواب را در چند بخش خدمتتون عرض بکنم اول اینکه من به جد معتقدم بخش آموزش و پرورش کشور همانند بخش آموزش عالی باید دارای قانون خاص باشه و از قوانین و مقررات خاص خودش تبعیت کنه اینکه فرمودید حذف مامور به تحصیل اتفاق افتاده این یکی از بندهای مصرح در قانون مدیریت خدمات کشوری است و برای آموزش و پرورش محدودیت ایجاد کرده. دوم اینکه در دولت نهم و دهم اتفاقاتی برای آموزش و پرورش افتاد که آینده این بخش را کمی مبهم کرد یکی از آنها این بود که آموزشکده های فنی در اثر غفلت مسئولین آموزش و پرورش و با تمام امکانات ظرفیتها ساختمانها اعتبارات و نیروی انسانی از آموزش و پرورش جدا شد و به وزارت علوم مطرح شد از طرف دیگر وزارت علوم ۳ دانشگاه تخصصی تربیت معلم در تهران سبزوار و تبریز را تبدیل به دانشگاه جامع کرد و آنها را از حالت تخصصی تربیت معلم خارج کرد و در ازای آن ها به مراکز آموزش های فوق دیپلم تربیت معلم مجوز دانشگاه فرهنگیان را داد اً دانشگاه فرهنگیان با امکاناتی که در آن موقع در اختیارش قرار گرفت نمی تواند تمام نیازهای آموزشی آموزشی آموزش و پرورش را تامین بکنند سوم در خصوص رویکرد کلی و روش نهایی نسبت به تربیت معلم در بین دستگاههای سیاستگذار کشور اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد یعنی بین دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس و آموزش و پرورش اختلافات زیادی در این حوزه وجود دارد خیلی از سیاستگذاران معتقد هستند که دیگر زمان تربیت معلم در شکل ۴ سال بورسیه سپری شده و ما باید از بین فارغ التحصیلان دانشگاهی نیروهایی را جذب کنیم و پس از یک دوره فن تدریس آنها را به کلاس بفرستیم در مقابل خیلیها معتقدند که هنوز همان روش قدیمی باید استفاده شود بعضی ها هم روش دو بعلاوه دو را مطرح میکنند یعنی دو سال تحصیل در دانشگاه های مطرح برای کسب مبانی علمی یک رشته و ۲ سال هم تحصیل در دانشگاه فرهنگیان برای آماده شدن جهت تدریس و تا زمانی که این اختلاف نظر بین سیاستگذاران کلان کشور برطرف نشود زش و پرورش نمی تواند به یک رویکرد قطعی و نهایی برای بحث تربیتمعلم در کشور دست پیدا کنند».
به نظر من ضرورت دارد که وزارت آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان هر چه زودتر رویکرد تربیت معلم کشور را به صورت علمی و کاملاً کاربردی تعریف کرده و به مرحله اجرا در آورد نظر شخصی من این است که سه دانشگاه تخصصی تربیت معلم باید مجدداً به وزارت آموزش و پرورش برگردد و وظیفه کار تربیت معلم را بر عهده بگیرد از طرف دیگر دانشگاه فرهنگیان فعلی باید با همه امکانات و اعتبارات در خدمت آموزش های ضمن خدمت فرهنگیان قرار گیرد این دو در کنار هم می تواند به موضوع تربیت معلم در کشور کمک کند
جواد عباسی:«سپاس فراوان ،سوالات مطرح شده توسط همکاران فراوان است و بنده به ترتیب اولویت مطرح میکنم تا از فرصت محدود نهایت استفاده را ببریم انشالله».
سوال ۲
- مطرح شده توسط ذکراله_والی،بازنشسته ناحیه٢زنجان و اعضای هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان زنجان:
بیمه تکمیلی نا کارآمد آتیه ساز حافظ به جای اینکه آرامش خاطر فرهنگیان اعم از شاغل و بازنشسته باشد موجب تشویش خاطر شده است،چرا با کلینیکهای شهر قرار داد ندارد؟ چرا باید برای دریافت هزینه ها ,فرهنگیان در صف های طویل در پیش خوان های دولت بایستند⁉همین عامل موجب صرف نظر کردن از در یافت آن می شوند.
🔰تکمیل سوال✅ جواد_عباسی :«قوی مثل ایران که در دوره قبل قرار داد داشت،آسیا یا بیمه_معلم که به نام فرهنگیان می باشد و اسم مقدس معلم را یدک میکشد قرارداد نمیبندد تا با ارائه خدمات بیشتر مخصوصا دندان کمی منزلت به قشر فرهنگی داده شود ⁉چون آن دوره به یاد دارم که همه از بیمه طلایی معلم میگفتند و انگیزه ای بود برای معلم شدن ،سپاسگزارم»
اللهیار ترکمن :«وزارت آموزش و پرورش بعد از تجربه ناموفق بیمه طلایی که بدون داشتن اعتبارات مشخص قرارداد آن با بیمه ایران منعقد گردید مجبور شد که برای ادامه خدمت رسانی به موضوع درمان فرهنگیان وارد قرارداد بیمه تکمیلی به صورت صندوقی شود. از سال گذشته تغییر شکل بیمه تکمیلی از صندوقی به بیمه گری در دستور کار معاونت توسعه مدیریت قرار گرفت اما هدف ما این بود که در کنار تغییر شکل بیمه به گونهای عمل کنیم که اولاً شوک قیمتی در ارائه خدمات ایجاد نشود و دوما خدمات ارائه شده محدود نشود همکاران محترم مستحضر باشند که در حال حاضر نرخ پایه که از طرف بیمه مرکزی برای ارائه خدمات بیمه تکمیلی به شرکتهای بیمه اعلام شده حدود ۱۵۰ هزار تومان می باشد. ۵۰ درصد این مبلغ هم عدد زیاد در مقایسه با وضع موجود بوده و قطعاً ورود به قرارداد بیمه گری برای فرهنگیان عزیز با یک شوک قیمتی روبهرو میشد بنابراین تصمیم گرفته شد که ه با آتیهسازان حافظ را به دو شکل صندوقی و بیمهگری ادامه دهیم تا بتوانیم پیشنهاداتی را که برای سال آینده داریم آماده کرده و مرحله اجرا درآوریم همکاران شما در معاونت توسعه مدیریت پیشنهاداتی را در این حوزه تهیه کردند که انشالله پس از نهایی شدن خدمت شما عرض خواهد شد»
جواد عباسی:«جناب دکتر بیمه تکمیلی مطالبه ای کلی است و در واقع نوعی منزلت بخشی به فرهنگیان است و امیدواریم این بیمه طلایی به گذشته طلایی خودش برگردد هرچند ما فرهنگیان در جریان نیستیم اما انتظار داریم بیمه ای در شان فرهنگیان به آنها ارائه شود انشالله ،تشکر».
اللهیار ترکمن :«بله کاملا درسته عرض کردم ما برای این وضعیت پیشنهاداتی داریم که انشاالله در سال جاری اقدام خواهد شد»
جواد عباسی:«انشاء الله».
سوال ۳
- 📍مطرح شده توسط علی حاتمی، همکار فرهنگی از کرمانشاه:
سلام باآرزوی توفیق روزافزون ،لطفا راجع به اعمال مدرک تحصیلی بالاتر ازمعاون محترم وزیر سوال شود .اجرای عدم اعمال مدرک دوم در آموزش و پرورش که در تضاد آشکار با سند تحول مبنی بر به روز بودن معلمان از حیث علمی و پژوهشی است ؟ ادامه تحصیل فرهنگیان با ماهیت شغلی آموزشی امری اجتناب ناپذیر است و قرار بود این مانع با رایزنی جناب بطحایی معاون وقت پشتیبانی مرتفع گردد ؟!! در این باره توضیحی بفرمایید
اللهیار ترکمن :«من بارها عرض کردم که تبعیت وزارت آموزش و پرورش از قوانین عام برای این بخش محدود کننده است یکی از مصادیق آن همین محدودیت در اعمال مدرک تحصیلی دوم است شورای عالی اداری مصوبه ای دارد که طی آن کارکنان دولت مجاز هستند پس از استخدام فقط یک مقطع تحصیلی بالاتر از آنچه که در حکم استخدام ایشان هست را برای خود اعمال کند این حالت برای بسیاری از دستگاه های اجرایی مانند جهاد کشاورزی و وزارت صنعت و وزارت کار و وزارت ارشاد و خیلی از دستگاههای اجرایی دیگر کاربردی شاید باشد اما برای وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه آموزشی هیچ کاربردی ندارد برای این منظور ما پیگیری های متعددی داشته ایم و پیشنهاداتی را هم ارائه کرده ایم مثلا یکی از این پیشنهادات این بود که برای وزارت آموزش و پرورش مدرک اول را فوق دیپلم در نظر بگیرند اما تا این زمینه در شورای عالی اداری طرح و مصوب نشود وزارت آموزش و پرورش قانون مجاز به اعمال مدرک تحصیلی دوم نیست لازم به توضیح است که پیگیری ها برای حل این مشکل ادامه دارد»
جواد عباسی:«جناب دکتر شخص مقام معظم رهبری بارها به ،به روز بودن معلم و حمایت از مقام معلم تاکید کرده اند و انشالله امیدواریم این مهم برطرف گردد و هیچ محدودیتی در این زمینه برای فرهنگیان عزیز اعمال نگردد و ما منتظر خبر خوش شما در این باب در کفتگوهای بعدی هستیم»
اللهیار ترکمن :«جناب عباسی قوانین عام برای وزارت آموزش و پرورش محدود کننده است چه در حوزه جبران خدمت کارکنان چه در حوزه آموزش و ارتقاء مهارت های حرفه ای و چه در سطوح دیگر به همین خاطر معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی در حال تهیه پیشنویس قانون خاص آموزش و پرورش برای ارائه به مراجع ذیصلاح است انشالله فرهنگیان عزیز هم در این زمینه کمک و حمایت بکنند تا آموزش و پرورش بتواند مانند بخش آموزش عالی کشور از قانون خاص برخوردار شوند و در سایه آن خیلی از موارد را با سهولت و راحتی بیشتری به مورد اجرا بگذارد»
جواد عباسی:«انشالله بنده و سایر همکاران آماده کمک و همکاری هستیم »
سوال ۴
- مطرح شده توسط نسرین امانی، همکار فرهنگی از تالش استان گیلان:
چرا حقوق حق التدریس ها و اضافه کارها پرداخت نمیشود⁉️شش ماه است بدون حقوق کلاس را اداره میکنیم و انگیزه ای نداریم ،حتی هزینه فرم های طرح شهاب و کارنامه دانش آموزان را از ما میگیرند.خواهشا پاسخ دهید که چطور باید ادامه دهیم ؟؟ و بنده اضافه میکنم آقای دکتر زمان دقیق پرداخت مطالبات و معوقات فرهنگیان کی خواهد بود ؟؟
اللهیار ترکمن :«همکاران محترم مستحضر باشند که اعتبارات اصلی پرسنلی وزارت آموزش و پرورش در نوع قلم تعریف شده است تمرکز اصلی دولت بر پرداخت حقوق و مزایای مستمر کارکنان رسمی و پیمانی است به نوعی این قلم هزینه بر ذمه دولت است و به صورت مستمر و ماهانه از طرف خزانه پرداخت میشود اما در وزارت آموزش و پرورش ما اقلام هزینه دیگری هم داریم که در حکم حقوق مستمر تلقی میشود اما در آن سر فصل پیش بینی نشده است و چالش اصلی ما با سازمان برنامه و خزانهداری کل کشور هم این اقلام هزینه ای هستند مانند حق التدریس و سرباز معلم حقوق کارکنان خرید خدمت حق الزحمه امتحانات حقوق کارکنان مقرری بگیر و مواردی از این دست در سال ۱۳۹۶ با پیگیریهایی که انجام شد توانستیم حق التدریس آزاد و حقوق سرباز معلم را به عنوان حقوق مستمر قلمداد کرده و به صورت ماهانه در سال ۹۷ پرداخت کنیم با پیگیری هایی هم که در زمان بودجه ۹۸ در مجلس انجام گرفت تبصره پیش بینی شده است که طی آن حق التدریس اولین هم در حکم حقوق مستمر قرار میگیرد و انشالله ما این مورد را پیگیری خواهیم کرد تا در سال جاری با کمترین مشکل در این زمینه مواجه باشیم»
«در سه ماهه پایانی سال ۹۷ با پیگیریهایی که انجام گرفت توانستیم اعتبار مورد نیاز را در قالب تخصیص از سازمان برنامه به خزانهداری کل کشور منتقل کنیم اما به دلیل مشکلات نقدینگی خزانه نتوانست این مبلغ را در ۲۹ اسفند ماه به ما پرداخت می کند و به خاطر همین مشکل بود که تخصیص سایر هزینههای تمامی دستگاههای اجرایی از جمله وزارت آموزش و پرورش باطل شد و این مشکل برای ما به وجود آمد البته توانستیم در ابتدایی سال جاری اعتباری را دریافت کنیم که به دلیل اولویت نیروهای خرید خدمات و حقوق معلمان خارج از کشور در آن زمینه هزینه کردیم اما دریافت اعتبار برای پرداخت حق الزحمه امتحانات و حق التدریس شاغلین در دستور کار ما قرار دارد و امیدوارم که ما قبل از پایان فروردینماه بتوانیم این مبالغ را یا بخشی از آن را پرداخت کنیم اخبار تکمیلی را من در طی هفته جاری به خدمت همه همکاران عرض خواهد کرد»
سوال ۴
جواد عباسی:« جناب دکتر ،چرا کوچکترین مسأله مالی در این وزارتخانه رسانه ای می شود ؟؟؟با این که سایر دستگاه ها در سال چندین پاداش و پرداختی دارند و حتی در فضای مجازی رسانه ای نمیشود.»
اللهیار ترکمن :«در این زمینه من کاملا با شما موافق هستم و این امر را کاملا ناپسند می دانم. در طی ماههای گذشته هم اصلا راضی به انجام این کار نبودم ولی چون بسیاری از فرهنگیان خواستهها و مطالبات خود را از طریق رسانهها دنبال میکنند یکی از مواردی که روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش را بسیار تحت فشار میگذارد پیگیری همین مطالبات است به گونهای که تمامی خبرنگاران رسانهها تنها سوالشان از معاونت توسعه مدیریت همین موضوع مطالبات است اما در سال جاری رویه معاونت توسعه مدیریت عدم مصاحبه در خصوص مطالبات و پرداختیهای فرهنگیان محترم خواهد بود در این جا من از تمامی فرهنگیان عزیز خواهش می کنم که مطالبات خود را از طریق رسانهها دنبال نکنند این موارد را از طریق معاونت توسعه مدیریت سایت وزارت آموزش و پرورش شماره های پیامکی که در سایت وزارت آموزش و پرورش و سایت معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی پیشبینی شده منتقل نمایند و اخبار تکمیلی را هم از تنها از طریق مجاری وزارت آموزش و پرورش دنبال کنند»
جواد عباسی, «تشکر بزرگوار ؛انشالله امیدواریم حق قانونی همکاران رسانه ای نشود و کمی از بار روانی کاسته شود انشالله و از همکاران هم تقاضامندیم اسیر رسانه های دروغین که به فکر سو استفاده هستند نشوند»
سوال ۵️⃣
- مطرح شده توسط جمع کثیری از همکاران:
بخشنامه شماره۲۲۲/۹۲/۱۲۵۷ مورخه ۱۳۹۲/۰۱/۲۸امرنظام پرداخت و مدیریت مشاغل معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور که به پیوست بخشنامه مورد اشاره وزارت متبوع ارسال شده به صراحت اشاره می کند که کسر مقرری ماه اول به هیچ عنوان وجاهت قانونی ندارد ، حال از شما تقاضا داریم درمورد بخشنامه مورد اشاره خود (۷۱۰/۱۹_۱۳۹۲/۰۴/۲۹) توضیح شفاف و منطقی بدهید⁉
اللهیار ترکمن :«جناب عباسی بخشنامه ای را که اشاره کردید در زمان معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در زمان دولت دهم به تصویب رسیده بود که متاسفانه مانند بسیاری از بخشنامه های دیگر آن معاونت با قوانین و مقررات بالادستی خودش منافات داشت. در حال حاضر آن بخشنامه لغو شده است و بخشنامه دیگری مبنی بر ضرورت کسر مقرری ماه اول از حقوق همه کارکنان دستگاههای اجرایی از جمله وزارت آموزش و پرورش صادر و ابلاغ شده است به همین خاطر وزارت آموزش و پرورش مانند سایر دستگاههای اجرایی موظف است که این مقرری را کسر نماید همکاران محترم مستحضر باشند که وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه اجرایی مجاز به انجام هیچ کاری نیست مگر اینکه برای آن کار قانون و مقررات مشخصی وجود داشته باشد و قطعاً اگر در این زمینه مقرراتی وجود نداشت ما نمیتوانستیم با اختیار خودمان این موارد را از حقوق فرهنگیان محترم کسر نماییم بنابراین بخشنامه فعلی در خصوص همه دستگاههای اجرایی است»
جواد عباسی:«تشکر از پاسخ حضرتعالی ،در این زمینه انتظار داریم فراکسیون فرهنگیان مجلس ورود کنند و در صورت امکان در این قانون جدید ،تجدید نظری صورت گیرد».
اللهیار ترکمن :«انشاالله»
سوال ۶
- مطرح شده توسط سالار علی پور، همکار فرهنگی از نیشابور:
جناب دکتر آموزگاران ابتدایی از تعدد طرحها در دوره ابتدایی گله مند هستند. چرا حق جداگانه بابت اجرای این طرح به آنها پرداخت نمیشود⁉
اللهیار ترکمن :«پرداخت حق الزحمه ها و سایر اشکال جبران خدمت نیازمند داشتن قانون یا مقرراتی است که به تصویب مراجع ذیصلاح رسیده باشد من معتقد هستم که تعدد طرحها در حوزههای مختلف بایستی ساماندهی شود و در یک قالب مشخص حق الزحمه آنها تعریف و پرداخت گردد بنابراین یکی از مواردی نیز که بایستی برای آن برنامه مشخصی داشته باشیم ساماندهی طرحهای اجرایی است که در مقاطع مختلف تحصیلی به انجام می رسد»
سوال ۷
📍مطرح شده توسط الهام_هوا زاده، همکار فرهنگی از اصفهان:
باتوجه به اینکه معلمین خریدخدمات آموزشی ۹۳ به بعد هیچ تفاوتی با معلمین خریدخدمات قبل ۹۱ ندارند.همانطور که آنها تبدیل وضعیت شدند ما نیز چنین انتظاری داریم.
اللهیار ترکمن :«وزارت آموزش و پرورش تاکنون هیچ نیروی خرید خدمتی را تبدیل وضع کرده و هیچ تعهدی در این زمینه ندارد»
جواد عباسی, «آقای دکتر آیا وزارت آ.پ برای آینده شغلی معلمین طرح خریدخدمات آموزشی برنامه ای دارد؟آینده این طرح چگونه خواهد بود⁉و اگر طرح خوبی نیست چرا حذف نمیشود».
اللهیار ترکمن :«متاسفانه تاکنون در خصوص پرداخت حقوق معلمان خرید خدمت بر مبنای قانون عمل نشده است از زمانی که این طرح در وزارت آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گرفت چون اعتبارات مشخصی برای آن پیشبینی نشده بود پرداخت مطالبات پرسنل نیز با مشکلات مواجه می شد از طرف دیگر وقتی اعتباراتی از ستاد به استانها ابلاغ می گردید ادارات استان ها ابتدا اجاره کلاس ها را از موسسین مدارس غیردولتی کم می کردند و سپس باقیمانده را برای حقوق کارکنان خرید خدمت پرداخت میکردند این وضعیت باعث تراکم موارد پرداخت نشده پرسنلی کارکنان گردید. در سال گذشته این معاونت سعی کرد با پیشبینی یک ردیف مشخص در قانون بودجه و کنترل استانها برای اولویت دادن به پرداخت های پرسنلی این موارد را مدیریت کند گرچه توفیق زیادی حاصل نشد اما مطمئناً در سال جاری این موارد با جدیت بیشتر وزن بادی حقوقی و قانونی بیشتری مورد پیگیری قرار خواهد گرفت تا مطابق قانون کار حقوقی از کارکنان خرید خدمت ضایع نشود اما همکاران محترم توجه داشته باشند هیچ گونه تبدیل وضعیت برای این همکاران در دستور کار قرار ندارد و اصولا وزارت آموزش و پرورش تعهدی برای انجام این کار ندارد»
جواد عباسی:«سپاسگزارم از توضیحات مکفی »
سوال ۸
- مطرح شده توسط علی پناهی، همکار فرهنگی از کرمانشاه:
جناب دکتر ،پاداش پایان خدمت همکارانی که ۹۷بازنشسته شده اند، باتوجه به وضعیت بد اقتصادی چه تاریخی پرداخت میشود؟
اللهیار ترکمن :«خوشبختانه برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۳۹۷ در قانون بودجه سال ۹۸ ردیفی پیشبینی شده است انشالله گرفتن تخصیص و پرداخت آن را در دستور کار قرار خواهیم داد تا به زودی این مبلغ به بازنشستگان محترم پرداخت شود»
سوال۹
- مطرح شده توسط امیدی، همکار فرهنگی از دلفان لرستان:
سرانجام تدوین دستورالعمل و یا آیین نامه خروج آموزش و پرورش از قوانین عام که شما در برنامه های قبلی صدا و سیما مطرح کردید چه شد ⁉ ( که به گفته شما این خروج تاثیرات مهمی بر پرداخت های آموزش و پرورش دارد)
اللهیار ترکمن :«عرض کردم تدوین پیش نویس این قانون در معاونت توسعه مدیریت در حال انجام است انشالله پس از نهایی شدن آن به مراجع ذیصلاح ارائه خواهد شد»
جواد عباسی:«آقای دکتر یک سوال که بنده دارم درباره جذب افراد به این دستگاه مهم است .جذب سرباز معلم و نیروهای خدماتی به عنوان معلم ، خیانتی است به نظام تعلیم و تربیت و آینده سازان ایران .سرباز معلمانی که فاقد صلاحیت حرفه ای هستند و تنها دغدغه آنها عبور از دوران سربازی است نمیتوانند معلم تلقی شوند. را این جذب صورت میگیرد و اقدامی در جهت کاهش چنین جذب ها صورت نمیگیرد ؟؟ورود ٣۵٠٠نفر به سیستم آموزشی کشور با عنوان سرباز_معلم یعنی پسرفت و به عقب برگشتن…
تا کی میخواهیم درِ نظام تعلیم و تربیت را باز گذاشته و از ورود افراد با عنوان های مختلف به این دستگاه مهم و تاثیر گذار استقبال کنیم ⁉
دستگاه عظیم تعلیم و تربیت جای آزمون_و_خطا نیست و تا زمانی که نگاه بِه این سیستم انسان ساز تخصصی نشود به هیچ عنوان نباید انتظار توسعه و پیشرفت داشته باشیم .
معلم با آدمی سروکار دارد و تمامی تلاش ها برای تبدیل آدمی به انسان و رشد انسانیت است ،آیا روبه روشدن با پیچیده_ترین پدیده خلقت جهان هستی ،یعنی آدمی ،آن هم برای تربیت و آموزش نیاز به تخصص ندارد⁉
اللهیار ترکمن :«همکار محترم برای جذب حداکثری جمعیت لازم التعلیم در تمامی نقاط کشور وزارت آموزش و پرورش نباز به کارگیری نیروهای موقت با پاره وقت دارد. این یک اصل است که در همه نظام های آموزشی اتفاق میافتد و صرفا مختص به ایران نیست در کنار نیروهای تمام وقت، نظامهای آموزشی ناگزیر به استفاده از نیروهای پاره وقت هم هستند.»
جواد عباسی:«شما موافق هستید که درِ نظام تعلیم و تربیت به روی افراد مختلف باز شود و هر کسی را وارد این سیستم کرده و از منزلت ان بکاهیم »؟
اللهیار ترکمن :«اگر بخواهیم مشکل صلاحیت نیروهای پاره وقت را در وزارت آموزش و پرورش حل کنیم چاره ای جز استفاده از صدور گواهینامه صلاحیت حرفه ای تدریس نداریم برای این کار دانشگاه فرهنگیان باید آزمونی را برگزار کند که افراد پس از موفقیت در آزمون کارت صلاحیت حرفه ای دریافت کرده و بتوانند در مواقع مورد نیاز در وزارت آموزش و پرورش به امر تدریس بپردازندقطعاً با چنین حالتی موافق نیستم اما باید توجه داشت که در شرایط خاص و برای رعایت حقوق افراد لازم التعلیم در مناطق دوردست و کمتر برخوردار در برخی مواقع نیازمند استفاده از چنین نیروهایی هستیم. قطعا اگر دانشگاه فرهنگیان بتواند صلاحیت حرفه ای تدریس را در افراد واجد شرایط تایید کند این دغدغه شما نیز برطرف میشود»
جواد عباسی:« انشاءالله به یاری خدا»
سوال اساسی دیگر
مطرح شده توسط محمودرضا_اسفندیار فعال فرهنگی:
📍اگر تعداد کارکنان دولت به فرض عدد ۵ میلیون است ، چرا بیش از ۴ دهه ا میلیون از کارکنان دولت که فرهنگیان هستند همواره دریافتی کمتری نسبت به سایر کارکنان داشته اند …بی شک تعداد یک میلیون نفری فرهنگیان که دلیل منطقی ای ب ای اجحاف ۴۰ ساله در حق انها نبوده و نیست و گویی پدری بین ۵ فرزند خود به آنکه سنگین تر است به دلیل سنگین تر بودن رسیدگی کمتری کند!
چرا دولت ها همواره بودجه حقوق و مزایا را به جای تقسیم بر ۵ میلیون بر ۴ میلیون تقسیم و یک میلیون فرهنگی دریافتی کمتری از اعتبارات موجود دارند !؟؟؟ ریشه این تبعیض چیست؟
چرا اعتبارات دولت هر چه هست تقسیم بر ۵ میلیون نمی شود و همواره فرهنگیان از دریافتی کمتری نسبت به افراد هم سابقه و هم مدرک در سایر دستگاه ها برخوردارند و جالب تر آنکه اگر همکاری از اجحاف های مالی شکایت به دیوان عدالت ببرد ، معاونت حقوقی وزارت به جای تایید حق همکاران ، علیه منافع همکاران ورود کرده تا مانع دریافت رای مثبت شوند !! برای مثال برخی از شکایات که به نتیجه رسیده و رای عمومی دیوان هم را دارد ، اما همچنان در آموزش و پرورش اجرایی نمی شود اما اگر رایی به زیان کارکنان صادر شود ، اموزش و پرورش اولین دستگاهی است که کسورات را به سرعت اجرا خواهد کرد…
چرا علی رغم رای دیوان مبنی بر تکلیف بر دولت به پرداخت مابه التفاوت نرخ تورم و افزایش حقوق ها طی سال های پایانی دولت دهم ، پیش دستی نکرده و اجرا نکرده است ، اما علی رغم عدم اجرای کسری مقرری ماه اول در سایر دستگا هها، آ.پ همچنان بر انجام ان اصرار دارد و اگر عدم اجرای ان برای کارکنان تبعاتی دارد ، چرا سایر دستگاهها به این تبعات برای کارکنان خود در موعد بازنشستگی وقعی ننهاده اند و چرا در اطرافیان بازنشسته سایر دستگاهها مشکلی مطرح نشده است !!
واقع چگونه است که همه دستگاه ها به دنبال بند و ماده و تبصره ای قانونی می گردند تا مبلغی به در یافتی کارکنان خود بیافزایند اما معاونت پشتیبانی آ.پ در همه ادوار به جز برهه ای در دولت دهم ، به دنبال ماده ای قانونی بوده تا از دریافتی همکاران خود رقمی را حذف کنند!!!
اللهیار ترکمن :«جناب آقای اسفندیار مواردی که مطرح کردید نیاز به بحث بسیار مفصلی دارد و آماده هستم که یک جلسه حضوری خدمت شما و چند نفر از همکاران محترم باشم تا بتوانم برخی از علل این مواردی را که فرمودید خدمتتان توضیح دهم. ولی به صورت خلاصه عرض میکنم که وزارت آموزش و پرورش در تعیین حقوق و مزایا، آنچه که در حکم حقوقی را بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری برقرار میشود، با سایر کارکنان دولت هیچ تفاوتی ندارد. تفاوت اصلی در سایر پرداختی ها به کارکنان است بسیاری از سیاست گذاران ، حرفه تدریس را به صورت عام تحلیل می کنند و قائل به برقراری اضافه کار یا خدمات رفاهی برای این حوزه نیستند این مشکلی است که بایستی با یک رایزنی مشخص و از طریق یک چارچوب قانونی مشخص برطرف شود. این مورد را ما در پیش نویس قانون اداری مالی خاص برای وزارت آموزش و پرورش مدنظر خود قرار داده ایم. از طرف دیگر به خاطر مشکلاتی که در دریافتها وجود داشته است وزارت آموزش و پرورش تنها دستگاهی شده که کارکنان آن در مقابل ستاد به شدت صف آرایی و جبههگیری میکنند. در بسیاری از موارد پیگیریهای خود را در رسانهها مطرح میکنند یا قبل از اطمینان از قانونی بودن مطالبات خود آن را در مراجی مانند دیوان عدالت اداری مطرح میکنند. به گفته مسئولین محترم دیوان عدالت اداری حدود ۶۵ درصد از درخواست های فرهنگیان در دیوان مزبور در همان مراحل اولیه، غیر قانونی تشخیص داده شده و بایگانی می شود و ۳۵ درصد آن به مورد اجرا گذاشته میشود. این نشان میدهد که بین صف و ستاد وزارت آموزش و پرورش یک رابطه تعاملی و دو جانبه وجود ندارد بایستی این موارد را حل بکنیم
موردی هم که جنابعالی فرمودید در خصوص افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم الان در هیچ جای کشور و برای هیچ دستگاه اجرایی اجرا نمیشود و دولت ناتوان از تامین اعتبار برای آن است این مشکل آموزش و پرورش به تنهایی نیست
موردی هم که جنابعالی فرمودید آموزش و پرورش در کسر خیلی از موارد پیش قدم می شود اینطور نیست در خصوص حذف حق عائله مندی زنان مجرد و حق سختی کار وزارت آموزش و پرورش از دیوان محاسبات و دادسرا دریافت کرد و چند نفر از مدیران کل استانها در معرض جلب قرار گرفتند در آن صورت بود که وزارت آموزش و پرورش وارد حذف آنها گردید من خواهشم این است که رفتار مسئولین ستاد وزارت آموزش و پرورش را در یک چارچوب قانونی و اداری و منطقی تحلیل کنیم تا بعضی از شائبه ها ایجاد نشود
سوال۱۱
- مطرح شده توسط آقای اسماعیلی،فعال فرهنگی:
درمورد مطالبات سنوات ارفاقی معلمان استثنایی واین که با وجود داشتن طلبی حدود ۳۰۰میلیارد تومان چرا هیچگاه در مورد آن اشاره ای نمی کنید ،سازمان استثنایی دراین فقره خودرا مبرا می کنند ومعتقدند معاونت پشتیبانی وبودجه وتشکیلات مسئول مستقیم هستند ،آیا ۲۳هزار معلم استثنایی را جز این مجموعه نمی دانید ؟اگر غیر این است چه اقدامی نمودید آیا مطالبات این بخش که ناشی از ضریب ۲/۱می باشد در سرجمع مطالبات مورد اشاره جنابعالی که قرار است تا پایان سال پرداخت گردد قرار گرفته است یا خیر ؟توضیح مبسوط مورد امتنان است
اللهیار ترکمن :«عدم پاسخگویی مسئولین سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور را غیرمسئولانه تلقی می کنم .در هر صورت آنها موظف هستند پاسخ مستدل و روشنی را به همکاران خود بدهند و این را مشکل سازمانی وزارت آموزش و پرورش تلقی کنند نه صرفاً مشکل یک معاونت خاص.
در خصوص مشکلی که ایجاد شده عرض کنم که پس از ابلاغ قانون مدیریت خدمات کشوری همه قوانین قبلی لغو گردید و برای مدت دو سال نیز سنوات ارفاقی کارکنان آموزش و پرورش استثنایی هم حذف شد. اما پس از دوسال که مجدد این سنوات ارفاقی برقرار شد طلبی را برای همکاران محترم ایجاد نمود. با توجه به اینکه حل آن به صورت یکجا و برای همه همکاران به اعتبار قابل توجهی نیاز دارد, با هماهنگیهایی که انجام گرفته صرفاً آن دسته از همکارانی که در معرض بازنشستگی هستند مطالباتشان به سازمان بازنشستگی واریز شده تا برای بازنشستگی آنها مشکلی ایجاد نشود سایر کارکنان را نیز از همین طریق انشالله حل مشکل خواهیم»
سوال ۱۲
- سوال و دغدغه برخی همکاران ورودی٨٨ را مطرح میکنم : چرا سنوات تحصیل تربیت معلم معلمان ورودی ۸۸ جزو سابقه ی آن ها لحاظ نشده است؟
اللهیار ترکمن :«این مشکل هم پس از ابلاغ قانون مدیریت خدمات کشوری و لغو قوانین قبلی ایجاد شد که در حال رایزنی با سازمان اداری و استخدامی کشور برای حل مشکل هستیم»
جواد عباسی:«آقای دکتر در این مورد هم اگر توضیحی دارید بفرمایید.»
سوال ۱۳
- مطرح شده توسط نماینده_راهبران:
- درمورد عدم پرداخت هزینه دهگردشی ۳۰۰۰ راهبران نیز توضیح دهید:
اللهیار ترکمن :«مجوز نهایی پرداخت حق دهگردشی را در حال اخذ از سازمان اداری استخدامی کشور هستیم سعی میکنیم در سال جاری انشالله به جریان بیافتد»
سوال ۱۴
- سوال مطرح شده توسط خانم_ایلخاص_زاده ,فعال فرهنگی و مدیر اخبار معلم ؛
مجوز افزایش حداکثر امتیازات مواد (۶۵) ، (۶۶)، (۶۸) و (۷۱) فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری تا پنجاه درصد در دستگاه های اجرایی (تصویبنامه شماره ۱۶۲۸۶۲/ت۵۴۰هـ مورخ ۲۱/۱۲/۱۳۹۵ هیأت وزیران)
🔹شاهنظری رئیس امور نظامهای پرداخت سازمان اداری و استخدامی:
🔸این سازمان پیگیر اجرای مصوبه افزایش ۵۰ درصدی امتیاز حقوق کارکنان بوده و به احتمال زیاد با موافقت دولت اجرایی خواهد شد.
🔸تمام دستگاههایی که تاکنون از آن استفاده نکردهاند، از این امتیاز برخوردار میشوند.
درمورد اپ کی اجرایی خواهد شد چون تابحال دراین مورد اپ ازاین امتیاز استفاده نکرده است؟؟؟
اللهیار ترکمن :«پس از تصویب و ابلاغ مصوبه ذیربط این مورد برای وزارت آموزش و پرورش به مرحله اجرا در خواهد آمد همانطور که آقای شاه نظری در مصاحبه شان گفتند این موضوع در حال بررسی است انشالله پس از تصویب، در وزارت آموزش و پرورش هم اجرایی خواهد شد»
جواد عباسی:«جناب آقای دکتر از سعه صدر حضرتعالی در پاسخ به سوالات همکاران عزیز نهایت تقدیر و تشکر را دارم. به امید آن که حقوق و رفاهیات ماهانه کارمند سازمانهای دیگر بیشتر از معلمانی که توسعه ساز هستند نباشد .آرزو می کنم روزی قدر کسانی دانسته شود که میوه عمرمان را دوازده سال به دستان آنها می سپاریم.
،پایا و مانا باشید .
اللهیار ترکمن :«انشاالله. من هم بعنوان یک کارشناس و خدمتگزار کوچک در خدمتم»
منبع (کانال نگاه نو)
( جواد عباسی کنشگر حوزه آموزش و پرورش و مدیر کمپین )
در برنامه پرسشگری کمپین معلمان تحول ساز
انتهای پیام/*