اجتماعی استان حوادث خوزستان

استاندارخوزستان: ۶ شهرباید فوری تخلیه شوند

استاندارخوزستان: ۶ شهرباید فوری تخلیه شوند

استاندار خوزستان اعلام کرد با توجه به افزایش ورودی و خروجی سد کرخه از شب گذشته تا کنون ۶ شهر حاشیه این رودخانه در معرض سیلاب قرار گرفته اند و باید فوری تخلیه شوند.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز غلامرضا شریعتی اظهار کرد: با توجه به احتمال طغیان رودخانه کرخه شهرهای سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید نعیم در معرض سیل قرار دارند و هر چه زودتر باید از سکنه خالی شوند.
وی گفت: خروجی سد کرخه اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه است که رودخانه کرخه توان این حجم آب ندارد و طبیعی است که در برخی جاها طغیان کند.
استاندار خوزستان گفت: این حجم ورودی آب به سد کرخه مطابق با پیش بینی ها نبوده است چرا که توقع می رفت با قطع بارندگی در استان های بالا دست و فروکش کردن سیلاب های این استان ها ورودی آب کرخه کاهش یابد ولی متاسفانه این موضوع محقق نشد و ورودی آب سد کرخه حتی افزایش هم داشته است.
شریعتی گفت: طبق پیش بینی کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان، باید در چهار روز گذشته ورودی سد کرخه به حجم ثابت ۲ هزار متر مکعب بر ثانیه برسد و حتی پیش بینی شده بود که بعد از چهار روز به زیر ۲ هزار متر مکعب بر ثانیه برسد.
او اضافه کرد: شب گذشته ورودی کرخه به ۲ هزار و ۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه رسید و این حجم ورودی ظرفیت سد را به سمت پر شدن برده است به همین دلیل امکان کاهش حجم خروجی سد وجود ندارد و حتی می بایست خروجی سد از این میزان هم بیشتر شود.
استاندار خوزستان افزود: اکنون حجم آب پشت سد کرخه بیش از ۶ میلیارد متر مکعب است و این به معنای پر شدن ظرفیت سد کرخه است که اگر با مدیریت خروجی، این حجم کنترل نشود ممکن است در وضعیت بحرانی قرار گیریم.
وی گفت: به همین علت مجبور شدیم خروجی سد کرخه را نیز با ورودی سد که همان ۲ هزار و ۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه است برسانیم تا بتوان تعادل حجم آب پشت سد کرخه را حفظ کرد.
نماینده عالی دولت در خوزستان بیان کرد: در بازه زمانی چند روزه خروجی سد کرخه از ۷۰۰ متر مکعب به ۲ هزار و ۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه رسیده است که همین موضوع سبب طغیان رودخانه کرخه در پایین دست شده است.
وی افزود: تمام تمهیدها و تلاش های لازم را برای ایجاد فیوز پلاک پخش آب انجام دادیم تا کمترین میزان آب کرخه به شهرهای طول مسیر برسد ولی در عین حال برای احتیاط و پیشگیری با بررسی های کارشناسی و اجتماعی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که شهرهای سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید نعیم را تخلیه کنیم.
وی در عین حال گفت: توصیه می کنیم زنان و کودکان این ۶ شهر به مناطق امن انتقال داده شوند و جوانان برای کمک در منطقه باقی بمانند و به دستگاه های خدمات رسان منطقه در تقویت سیل بندها کمک کنند تا از ورود آب به این شهرها جلوگیری شود.
استاندار خوزستان تاکید کرد: همه همت و تلاش ما بر این است که آب را در بالا دست شهرها به دشت ها و زمین های کشاورزی هدایت کنیم و مسیرهای خروجی آن به سمت تالاب هورالعظیم را متعدد کنیم تا کمترین ضرر به شهرهای وارد شود.
بارش های سیل آسای دو هفته گذشته در خوزستان و استان های بالادست، سبب جاری شدن سیلاب در این استان شد به گونه ای که استاندار خوزستان در۱۱ فروردین ماه شرایط اضطراری اعلام کرد.
ایرنا

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x