به گزارش گروه بین الملل پایگاه خبری احوال نیوز ،  «عمران خان»، نخست وزیر پاکستان، روز جمعه در توئیتی اعلام کرد: “من افزایش این حملات تروریستی در پی اسلام هراسی پس از حملات یازده سپتامبر را محکوم می کنم.” مقامات پاکستان اعلام کردند هیچ شهروندی پاکستانی در میان کشته شدگان نبوده است. پاکستان در دهه گذشته شاهد وقوع چندین حمله به مکان های مذهبی در این کشور بوده است.

رجب طیب اردوغان در مراسم تشییع جنازۀ یک شخصیت آکادمیک ترکیه در استانبول، با اشاره به قتل عام نمازگزاران در دو مسجد در نیوزیلند، این حادثه را بشدت محکوم کرد و گفت: دشمنی با اسلام که مدت زمانی است در دنیا سیر صعودی پیدا کرده و حتی مورد تشویق قرار می گیرد با این حملۀ وحشیانه بُعد قتل عام اجتماعی پیدا کرده و شواهد حاکی از آنست که این کشتار یک حرکت ناگهانی و فی البداهه نبوده بلکه از پیش برنامه ریزی و بر روی آن کار شده است.

اردوغان افزود : این ذهنیت مانند یک غدۀ سرطانی در حال گسترش در جوامع غربی است و اگر سریعتر در برابر اینگونه ذهنیت ها تدابیر لازمه اتخاذ نشود شاهد خبرهای فجیع بیشتری از این دست حوادث خواهیم بود. به همین دلیل از تمام کشورهای غربی می خواهم هرچه زودتر تدابیر لازمه را اتخاذ کنند. رییس جمهور ترکیه در پایان برای تمام کشته شدگان حادثۀ نیوزیلند طلب آمرزش کرد.

وزیر خارجه ترکیه گفت علت حمله تروریستی نیوزیلند، سیاستمدارانی هستند که برای ترویج گفتمان تنفر علیه مسلمانان تلاش می کنند.
عربستان در واکنش به حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند، اعلام کرد تروریسم دین ندارد.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه امروز جمعه حملات مرگبار به دو مسجد در کرایست‌چرچ نیوزیلند را «جنایتی شنیع» توصیف و اعلام کرد فرانسه در مقابل هر شکلی از افراط‌گرایی قد علم می کند.

رئیس جمهور فرانسه در پی این حملات که به کشته شدن ۴۹ نفر به دست یک افراطی راستگرای استرالیایی منجر شد، در توئیتی نوشت: «همه فکر ما پیش قربانیان جنایات شنیع در مساجد کرایست‌چرچ نیوزیلند و نزدیکان آنهاست. فرانسه علیه هر شکلی از افراط گرایی می ایستد و با شرکایش بر ضد تروریسم در جهان اقدام می کند.»

به گزارش صداوسیما، نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد از حملات وحشتناک علیه عبادت کنندگان در دو مسجد در شهر کرایست چرچ, شوکه شده است.

پدرو سانچز روز جمعه در پیام توییتری با قربانیان, خانواده های آنها و دولت نیوزیلند ابراز همدردی کرد.

سانچز در این پیام نوشت: ما به شدت, خشونت بدون دلیلی تعصب آمیز و افراط گرایانه را که سعی در شکستن جوامع ما دارد, محکوم می کنیم.

وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد حمله تروریستی به دو مسجد در شهر کرایست‌ چرچ, نیوزیلند یک جنایت ” وحشیانه” است که مردم تمام ادیان در سراسر جهان از آن متاثر شدند.

هایکو ماس در دو پیام توییتری اعلام کرد آلمان با دوستان و خانواده های قربانیان این حمله تروریستی ابراز همدردی می کند.

وی افزود حمله وحشتناک تروریستی, مردمی را که در حال عبادت بودند, هدف قرار داد, اگر مردم برای مذهب و دین خود به قتل برسند, پس این حمله ای علیه همه ماست.

ماس افزود : ما در کنار قربانیان ایستاده ایم. نیوزیلند قوی باش!

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات در توئیتی این حمله را محکوم کرد.

وزیرامور خارجه اندونزی تیراندازی به نمازگزاران در دو مسجد در کرایست چرچ نیوزیلند را محکوم کرد.

اندونزی پرجمعیت ترین کشور اسلامی است .وزیر خارجه اندونزی گفت : این کشور قویا کشتار مسلمانان در دو مسجد در نیوزیلند را محکوم می کند.

بنا به اعلام وزیر خارجه اندونزی ، مسئولان این وزارتخانه در حال بررسی این موضوع هستند که تبعه ای از این کشور در بین کشته شدگان بوده است یا خیر.

وی پیشتر گفته بود شش اندونزیایی در زمان حمله به مسجد در آن بوده اند.

ملکه الیزابت گفت« من از حوادث وحشتناک امروز در کرایست چرچ بسیار ناراحت و متاسف شدم. در چنین شرایط تاسف بار من به یاد همه مردم نیوزیلند هستم و برای آنها دعا می کنم.»

کویت ضمن محکوم کردن حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند، از جامعه بین المللی خواست تلاش خود را برای ریشه کن کردن تروریسم افزایش دهد.

یکی از مسئولان وزارت خارجه کویت حمله تروریستی به دو مسجد در شهر کرایست چرچ نیوزیلند را به شدت محکوم کرد.

کویت امروز جمعه با انتشار بیانیه ای، بر حمایت این کشور از نیوزیلند کشور دوست در همه اقداماتش برای حفظ امنیت و سلامت شهروندان و افراد مقیم در خاک این کشور تاکید کرد.

کویت با تاکید بر مواضع اصولی و ثابت کشورش مبنی بر مخالفت با همه نوع خشونت و تروریسم با هر انگیزه ای که باشد، از جامعه بین المللی خواست برای ریشه کن کردن خشونت و تروریسم که امنیت و ثبات جهان را هدف قرار می دهند، تلاش بیشتری انجام دهد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت گرم ترین همدردی و بهترین آرزوهایم را برای مردم نیوزیلند پس از این قتل عام وحشیانه در مساجد ابراز می دارم. چهل و نه انسان بی گناه وحشیانه کشته شدند و تعداد بیشتری هم به شدت زخمی شدند. آمریکا برای انجام هر کاری که بتوانیم انجام دهیم در کنار نیوزیلند است. خداوند همه را رحمت کند!.

سارا سندرز دبیر مطبوعاتی کاخ سفید امروز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد، ” آمریکا قویا این حملات در کرایست چرچ را محکوم می کند. فکر و دعای ما همراه قربانیان و خانواده های آنهاست. ما در کنار مردم نیوزیلند و دولت آنها در برابر این اقدام شنیع انزجار آمیز هستیم.”

ارنا سولبرگ، نخست وزیر نروژ که هشت سال پیش شاهد کشته شدن ۷۷ نفر از مردم کشور در حمله یک فرد راستگرای افراطی بود در مصاحبه ای گفت« این اتفاق یادآوری می کند که کمک به کم کردن تنش ها و مقابله با تروریسم تا چه اندازه حائز اهمیت است، وقتی چنین اتفاقاتی رخ می دهد ما همبستگی خود را اعلام می کنیم. به نظر می رسد این حمله تروریستی از سوی راستگراهای افراطی علیه مهاجران و پناهجویان بوده است و به ما یادآوری می کند که باید با افراط گرایی به هر شکل مبارزه کنیم.»

سخنگوی دولت ژاپن ضمن تسلیت به خانواده قربانیان این حملات گفت کشورش در کنار مردم نیوزیلند ایستاده است.
انتهای پیام/*