اجتماعی استان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فارس فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

محسن بهتری رئیس شورای اسلامی : نمایش هزار شلاق نمادی از فرهنگ کهن و بومی استهبان است

محسن بهتری رئیس شورای اسلامی  : نمایش هزار شلاق نمادی از فرهنگ کهن و بومی استهبان است

رئیس شورای اسلامی شهر استهبان:

نمایش هزار شلاق نمادی از فرهنگ بومی استهبان است

پایگاه خبری احوال نیوز،  نمایش هزار شلاق که با استفاده از آیین کهن «چک چکو» استهبان نوشته شده و در این شهر اجرا شد مورد توجه مردم قرار گرفت و رئیس شورای اسلامی شهر استهبان آن را نمادی از فرهنگ بومی این دیار دانست.

محسن بهتری پنجشنبه در این زمینه به خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ،  گفت: فرهنگ کهن و بومی استهبان با نمایش هزار شلاق در قالب هنر تئاتر تجلی پیدا کرده است، فرهنگی که غنایش به عمق تاریخ می رسد و حرف های زیادی برای گفتن دارد.
وی اضافه کرد: مردم استهبان از دیرباز ارادت خویش را به ساحت مقدس اهل بیت ( ع ) اثبات کرده اند، رویه ای که در نمایش آیینی هزار شلاق نیز وجود دارد و جا دارد در سایر حرکت های فرهنگی هنری نیز ادامه داشته باشد.
بهتری ادامه داد: هر چند استهبان از تاریخی کهن برخوردار است اما آنگونه که شایسته است به همگان معرفی نشده و به قول معروف در این امر مهجور مانده است، از اصحاب رسانه و خبرنگاران انتظار داریم معرفی بیشتری از این خطه تاریخی داشته باشند و جاذبه های مختلف این منطقه را بیش از گذشته به هموطنان معرفی کنند.
رئیس شورای اسلامی استهبان به لزوم حمایت از هنرمندان و فرهنگوران نیز اشاره کرد و گفت: سعی بنده و سایر همکاران در شورای اسلامی شهر همواره بر آن بوده تا حمایت عملی خود را از حرکت های فرهنگی نشان دهیم چرا که به اهمیت مقوله فرهنگ واقف هستیم و اعلام می کنیم همه حرکت های فرهنگی مورد حمایت شورای اسلامی شهر هستند.
اعضای شورای اسلامی استهبان چهارشنبه شب با حضور در تالار شمس استهبان از نمایش هزار شلاق بازدید کرده و از نزدیک در جریان اجرای این نمایش قرار گرفتند.

امید کیامرث مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استهبان نیز گفت: هنرمندان استهبانی در همه حوزه ها به خصوص هنر نمایش شایستگی شان را در استان و کشور به اثبات رسانده اند که جای تقدیر دارد و گزافه نیست که بگوییم استهبان یک قطب هنری در سطح فارس بشمار میرود.
کیامرث گفت: سال ۹۷ برای هنرمندان نمایش در استهبان سال بسیار پرباری بود؛ رویه ای که انتظار است با توجه به ظرفیت غنی شهرستان در سال های آتی نیز تکرار شود.
وی همچنین گفت: سعی ما بر آن است حتی المقدور حامی هنرمندان باشیم و تلاش می کنیم لااقل مشکلات این عزیزان را از نزدیک رصد کنیم.
آیین سنتی «چک چکو» استهبان در نمایش هزار شلاق به کارگردانی جواد عاجلی روی صحنه رفته است.
این نمایش از پنجشنبه ۹ بهمن ۹۷ در تالار شمس استهبان به روی صحنه رفت و تا ۱۷ بهمن ادامه دارد.
این نمایشنامه را ناصر حبیبیان نوشته است؛ نمایش هزار شلاق در دی ماه ۹۷ به عنوان تنها نماینده استان فارس به جشنواره منطقه ای ارغون بهبهان خوزستان راه یافت و جایزه سوم بازیگری مرد را از آن خود کرد.
نمایش هزار شلاق در سال ۹۶ نیز توانست در جشنواره استانی تئاتر پسامهر فسا صاحب چندین عنوان برتر شود.
آیین چک چکو به یاد قیام امام حسین(ع) در استهبان برگزار می شود که در این آیین دسته عزاداران با لباس های سیاه و شال های سبز در یک دایره حلقه می زنند و در فاصله یک قدم می گردند و در دست هایشان چوب های کوچکی می گیرند.
سیاه پوشان چوب ها را به بالای سر می برند و بر هم می سایند که صدای چک چک چوب ها با صدای مرثیه خوان درهم می پیچد. آیین نمایشی چک چکو هر ساله در استهبان فارس در ظهر عاشورا بر پا می شود.
این آیین شکلی نمادین از اتفاقاتی است که پس از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین برپا می شود.
مردم استهبان معتقدند پس از شهادت امام حسین، لشکریان یزید به دستور شمر اسب هایشان رابر جنازه شهدای کربلا می تازند و این صدای چک چک یاد آور سم کوبی اسبان اشقیا بر بدن های مطهر اولیا است.
استهبان در ۱۶۰ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد.

روح الله سعادتمند
۷۳۷۵/

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x