اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر مهرناز آزاد پژوهشگر و رئیس آموزش خانه ارتباطات : ایجاد فرهنگ صحیح زندگی با یک نظام ارتباطی مدون

دکتر مهرناز آزاد پژوهشگر و رئیس آموزش خانه ارتباطات : ایجاد فرهنگ صحیح زندگی با یک نظام ارتباطی مدون

نشستی صمیمانه ای با نظریه پردازی ، که در باره ی حوزه ی رسانه ، انقلاب اسلامی و ادبیات نظریه هایی بسیار زیبا ، و ماندگار در مقاله های گوناگون علمی از خود به یادگار گذاشته اند.

سرکار خانم دکتر مهرناز آزاد ، / رئیس کارگروه آموزشی خانه ارتباطات عضو هیت مدیره خانه ارتباطات استان اصفهان و رئیس کارگروه آموزشی خانه ارتباطات

عضو هیئت مدیره خانه ارتباطات استان اصفهان

و رئیس کارگروه آموزش خانه ارتباطات

عضو هیئت مدیره خانه ارتباطات استان اصفهان

و رئیس کارگروه آموزش خانه ارتباطات

 

 

 

 

رئیس کارگروه پژوهش دبیرخانه مجامع ادبی استان اصفهان، و موسس و دبیر انجمن شاعران جوان استان اصفهان

 

 

سرکار خانم مهر ناز آزاد پژوهشگر و متفکر و نظریه پرداز و نویسنده ی مقالات متعدد در مصاحبه ای با پایگاه خبری احوال نیوز  این بار از خانه ی ارتباطات و مسائل و راه کارهای این خانه ی رسانه ای صحبت به میان آوردند . که در اینجا ضمن تشکر از خانم دکتر مهرناز آزاد ، لطفا در ارتباط با فرهنگ صحیح زندگی و ارتباط ارتباطات توضیح بفرمایید .

سرکار خانم دکتر مهرناز آزاد ، / رئیس کارگروه آموزشی خانه ارتباطات عضو هیت مدیره خانه ارتباطات استان اصفهان و رئیس کارگروه آموزشی خانه ارتباطات

عضو هیئت مدیره خانه ارتباطات استان اصفهان

و رئیس کارگروه آموزش خانه ارتباطات

عضو هیئت مدیره خانه ارتباطات استان اصفهان

و رئیس کارگروه آموزش خانه ارتباطات

رئیس کارگروه پژوهش دبیرخانه مجامع ادبی استان اصفهان، و موسس و دبیر انجمن شاعران جوان استان اصفهان

پایگاه خبری احوال نیوز ،  خانه ارتباطات برای اولین بار در سطح کشور در استان اصفهان ایجادگردیده و تشکلی است که برنامه هایی جامع برای همه رسانه ها در حوزه های روابط عمومی، انتشارات ، مطبوعات و … دارد

ایجاد فرهنگ صحیح زندگی با یک نظام ارتباطی مدون

استان پهناور اصفهان که مهد فرهنگ و هنر ‌بوده و هست، از بعد رسانه ای و ارتباطات  نسبت به شهر های بزرگ دنیا جایگاه مناسبی ندارد. عدم استقلال فکری حوزه های رسانه ای، ابزار شدن حوزه های روابط عمومی جهت امور روزمره سازمان ها و مدیران و عدم کارایی و اثربخشی فعالیت های در حال انجام در این عرصه از جمله آفاتی است که جامعه ارتباطات این استان را تهدید می نماید و به نظر نیاز به تلاشی بسیار دلسوزانه و بیشتری دارد تا در این حوزه با کمک فرایندهای علمی و پژوهشی جایگاه واقعی خود را بدست آورد.

به همین دلیل خانه ارتباطات در سال ۱۳۹۶ اعلام موجودیت کرد و با کنفرانس ملی “رویکردهای نوین روابط عمومی ایران” اولین حرکت علمی خود را در مسیر آموزشی هدفمند آغاز نمود و در شروع سال ۱۳۹۷ با برگزاری انتخابات در مجمع عمومی، هیات مدیره خود را انتخاب نمود تا در این عرصه بتواند با بهره گیری از توانمندی صاحبان فکر و اندیشه و با تکیه بر توانمندی های فعالین حوزه ارتباطات (رسانه +روابط عمومی ) در ابعاد مختلف و مرتبط، ضمن ارتقاء سطح آگاهی و دانش ارتباطات در سطح جامعه ،به عنوان بازویی توانمند و متخصص برای وزارتخانه ها، صنایع و سازمان ها، به ارائه خدمت بپردازد.

همچنین  با ایجاد گفتمان ها و کرسی های اندیشه برای رسیدن به توسعه علمی ارتباطات با توانایی های موجود و با تکیه بر پژوهش و آموزش بصورت همایش ،سمینار، کارگاه آموزشی و پاسخگویی به نیاز آحاد جامعه حرکتی تازه را در این مسیرآغاز کند.

هدف از ایجاد خانه ارتباطات به طور خلاصه ترویج و توسعه فرهنگ ارتباطات مطلوب در جامعه – شناسایی و احصاء هنجارهای ارزشمند ارتباطی جامعه – توسعه هنجارهای اصیل ارتباطی فرهنگ بومی – بسط دانش ارتباطات و روابط عمومی – افزایش سطح آگاهی عمومی شهروندان به دانش ارتباطات از طریق آموزش و پژوهش های کاربردی – و ارائه خدمات مشاوره و هم افزایی بین اعضا و مستند سازی دانسته ها و ارائه آن به جامعه بوده است.

آنچه در میان سرفصل های کتاب ها و مفاهیم مدارس کشور مشاهده نمی شود مهارت های ارتباطی است. برخلاف بیشتر کشورهای اروپایی که دانش آموزان از همان دوران ابتدایی مهارت های ارتباط بین فردی ، کارگروهی ، خرد جمعی و تصمیم گیری های گروهی را می آموزند تا در آینده در فرایند اجتماعی شدن بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا نموده و با ارتباط و گفتگو  تبدیل به مدیرانی موفق گردیده و در دستگاههای نظارتی و اجرایی و یا مدیران سازمان ها یا بخش های خصوصی حلقه ی اتصال محکم و استواری بین دولت و مردم باشند. و به این وسیله خوشبینی و اعتماد را در جامعه توسعه دهند.

به همین دلیل است که اگر بخوبی روابط اجتماعی و ارتباطات را بیاموزیم در فرایند اجتمای شدن با افزایش کارهای گروهی و مشارکت و همفکری و ترویج روحیه خدمت گذاری و پرهیز از منیت و خودخواهی به افراد با کفایتی تبدیل می شویم که جز منافع و مصالح جامعه و کشور خود دغدغه ی دیگری نداریم.

امروزه در جهانی متمدن، مذاکره نیز به صورت گروهی متجلی می شود و تیم های مذاکره و نه فقط یک نخبه مسائل را دنبال می کنند، و این یکی از معضلات بزرگی است که جامعه ما را برای پیشرفت بسیار تهدید می کند.

خانه ارتباطات استان اصفهان با هدف نهادینه سازی فرهنگ گفتگوی آزاد و بدون واسطه و با رویکرد آموزش و پژوهش و ارائه راهکار کمر همت بسته است تا مهارت های ارتباطی صحیح را ترویج و توسعه دهد که نتیجه ی آن یقینا به تحولات فرهنگی ، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی همه جانبه ای خواهد انجامید.

چنین هدف بزرگی با یک  نظام ارتباطی مدون و از پیش تعریف شده، نیازمند مطالعه و پژوهش مستمر است. ریشه یابی مشکلات و شناخت هنجارهای اصیل بومی و بازتولید ارزش های ارتباطی اندیشمندان سایر فرهنگ ها به زبان بومی و تدوین راهکارهای ایجاد آن از طریق ابزارهای فرهنگی می تواند ارتباط و شیوه های کاربرد صحیح آن را به عنوان اولین گام با ورود به دروس دوره های ابتدایی در مدارس به کودکان بیاموزد. و در مراحل بعدی آموزش مهارت ارتباطی را در بین سایر اقشار جامعه بخصوص مدیران و معلمان گسترش داده و زمینه تغییر و رشد جامعه را فراهم کند.

قطعا جامعه ای با زیرساخت یک نظام ارتباطی مدون آمار طلاق کمتر، ازدواج هایی موفق تر و مدیرانی موجه تر خواهد داشت و منابع کمتری در این جامعه به هدر خواهد رفت و توسعه بیشتری را نیز تجربه خواهد کرد.

این مهمترین رسالت خانه ارتباطات است. تشکل اجتماعی – ترویجی که هدفش ارائه راهکار جهت حل مشکلات اجتماعی و ایجاد فرهنگ صحیح زندگی است و برای تحقق آن نیازمند متخصصین توانا و کارآمد در عرصه های علمی همچون جامعه شناسی، روانشناسی ، حقوق ، مدیریت و … تا علاوه بر پیگیری مباحث پژوهشی و آموزشی ضمن توانمندسازی افراد جامعه با طرح نظریات علمی زمینه ساز توسعه همه جانبه گردد.

با خوش بینی می توانم بگویم برگزاری کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران در اسفندماه ۹۶ – اولین همایش تخصصی و جامع روابط عمومی نصف جهان در دیماه ۹۷ و همکاری با اتاق بازرگانی در برگزاری اولین سمینار علمی و تخصصی رسانه و اقتصاد در دیماه ۹۷ – همچنین برگزاری ۱۵ سمینار آموزشی تا پایان اسفندماه ۹۷ و استفاده از اساتید برجسته کشور و استان در این سمینارها و کنفرانس ها و همایش ها نشان می دهد که خانه ارتباطات در مسیری که آغاز کرده است با ایمان و اقتدار پیش می رود و توانسته است در مدت زمانی کمتر از یکسال با استفاده درست از ابزارهای فرهنگی، علوم ارتباطات و روابط عمومی را در مسیری تازه با شیوه های کاربرد صحیح، به جامعه تزریق کند . به آن امید که با همین بینش ، توان و سرعت سال جدید را آغاز و با تولید دانش بومی و بازتولید ارزش های ارتباطی اندیشمندان سایر فرهنگ ها به زبان بومی و تدوین راهکارهای ایجاد آن فضایی تازه برای زیرساخت های ارتباطی در ایران بازکند.

لازم به توضیح است خانه ارتباطات برای اولین بار در سطح کشور در استان اصفهان ایجادگردیده و در واقع تنها تشکلی است که برنامه هایی جامع برای همه رسانه ها در حوزه های روابط عمومی، انتشارات ، مطبوعات و … دارد و امیدوار است بتواند

با ایجاد یک تیم متخصص با تجربه ، توانا و دلسوز در این حوزه و ایجاد کمیته های مختلف علمی، آموزشی و پژوهشی و تدوین راهکارهای جدید و کانال های ارتباطی مطلوب در مسیر منافع و مصالح جامعه، منابع علمی و کاربردی تولید کند تا در آینده ای نه چندان دور بتوانیم ساختاری  جدید در حوزه ی ارتباطات داشته و هرچه بیشتر و بهتر تعریف انسان خوب را در جامعه متجلی کنیم.

 

دکتر مهرناز آزاد

عضو هیئت مدیره خانه ارتباطات استان اصفهان

و رئیس کارگروه آموزش خانه ارتباطات

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x