بین الملل سیاسی

خالد بن سلمان یک قدم به ولایتعهدی عربستان نزدیک شد/ نقشه پسران ملک سلمان چیست؟

رای الیوم گزارش داد؛

رای الیوم در گزارشی نوشت انتخاب «خالد بن سلمان» به سمت معاون وزیر دفاع عربستان سعودی چه بسا زمینه‌ساز ولیعهدی او باشد.

«خالد بن سلمان» یک قدم به سمت ولیعهدی عربستان نزدیک شدبه گزارش پایگاه خبری احوال نیوز، ­رای الیوم در گزارشی نوشت: انتخاب خالد بن سلمان به سمت معاون وزیر دفاع چه بسا زمینه‌ساز دست یافتن وی به سمت ولیعهدی عربستان و وزارت دفاع این کشور باشد.

رای الیوم در گزارشی تحلیلی درباره تغییرات ایجاد شده در ساختار دولتی عربستان نوشت: پادشاه عربستان روز شنبه در حکمی سلطنتی خالد بن سلمان، سفیر سابق عربستان در آمریکا را به سمت معاون وزیر دفاع و ریما بنت بندر بن سلطان را به عنوان سفیر عربستان در آمریکا انتخاب کرد که این انتخاب اخیر در نوع خود و در تاریخ عربستان بی‌سابقه به شمار می‌رود.

بسیاری از ناظران بر این دو حکم متمرکز شدند به خصوص اینکه ملک سلمان خارج از عربستان و برای حضور در نشست سران عرب و اروپا در شرم الشیخ به سر می‌برد و محمد بن سلمان از سفر آسیایی خود برگشته است تا در غیاب پادشاه، کشور را اداره و اوامر را به جای او امضا کند.

ناظران پیش‌بینی می‌کنند این تغییر ممکن است ابعاد سیاسی متعددی داشته باشد که یکی از آن‌ها عبارتست از دور کردن خالد بن سلمان از واشنگتن به خاطر ترس از اینکه در خصوص ترور خاشقجی مورد بازجویی قرار گیرد. برخی نیز معتقدند انتخاب او ممکن است زمینه‌ای باشد برای آماده کردن خالد بن سلمان برای سمت ولیعهدی در صورتیکه بن سلمان به پادشاهی عربستان برسد؛ چرا که خبر‌ها حاکی از آن است اوضاع سلامتی پادشاه عربستان روز به روز وخیم‌تر می‌شود. علاوه بر این انتخاب خالد بن سلمان به عنوان معاون وزیر دفاع عربستان زمینه ساز سپردن پست وزارت دفاع به اوست؛ وزارتی که از مهمترین وزارت خانه‌های عربستان به شمار می‌رود.

در این گزارش درباره انتخاب ریما بنت بندر بن سلطان به عنوان سفیر عربستان در آمریکا آمده است: ناظران معتقدند این انتخاب به مثابه ترفیع و تلاشی است برای نشان دادن حمایت از زن سعودی به ویژه بعد از تبلیغات آمریکا و اروپا مبنی بر اینکه عربستان به حقوق زنان ظلم می‌کند. ناظران همچنین معتقدند انتخاب ریما شاید به منزله قدردانی از بندر بن سلطان باشد؛ کسی که روابطی قوی با محمد بن سلمان دارد و از ولایتعهدی او حمایت کرد آن هم در شرایطی که بسیاری از شاهزادگان خاندان حاکم مخالف ولیعهدی محمد بن سلمان بودند.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x