اجتماعی استان اصفهان بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

مسئولین بهداشت استان اصفهان چه می کنند ؟ حصه جنوبی خانه بهداشت دارد اما حصه شمالی از خانه بهداشت بی بهره است

مسئولین بهداشت استان اصفهان چه می کنند؟ حصه جنوبی خانه بهداشت دارد اما حصه شمالی از خانه بهداشت بی بهره است

 

پایگاه خبری احوال نیوز ، در مورد معضلات بهداشتی حصه باید توجه داشته باشیم که حصه جنوبی خانه بهداشت دارد اما حصه شمالی از خانه بهداشت بی بهره است

حصه یکی از مناطق فقیرنشین اصفهان محسوب می شود که در حاشیه این شهر قرار گرفته است.

این منطقه دارای دوازده الی سیزده هزار نفر جمعیت است که میزان آن طی فصول سال کاهش و افزایش می یابد. طی سالهای اخیر، رشد بی رویه نرخ مهاجرت به این منطقه در کنار فقدان امکانات بهداشتی و فرهنگی باعث شکل گیری معضلات بسیاری شده که زندگی را برای ساکنان آن بسیار دشوار کرده است.

 

متاسفانه طی سالهای اخیر، شاهد افزایش میزان وخامت اوضاع اجتماعی و فرهنگی حصه هستیم. در واقع مردم حصه از استانداردهای یک زندگی اجتماعی و فرهنگی مطلوب بی بهره اند و نسل جدید در این منطقه با بحرانهای بسیاری در مسیر رشد خود مواجه است.

 

از منظر اجتماعی شرایط فعلی حصه نتیجه سرازیر شدن خیلی عظیم مهاجرانی است که نه فقط از شهرستانهای کوچک و روستاهای اطراف کشور بلکه از کشورهای همسایه همچون افغانستان و پاکستان و یا کشورهای جنگ زده ای مثل عراق و سوریه و با هدف رسیدن به شرایط امن برای زندگی و کار به حصه مهاجرت کرده اند. در مورد مهاجران داخلی، با جمعیتی مواجه هستیم که یا به دلیل نداشتن شغل مناسب و با هدف یافتن شغل بهتر و یا با وسوسه زرق و برق زندگی شهری، از روستاها و شهرهای کوچکتر به اصفهان مهاجرت کرده اند. متاسفانه به دلیل بالا بودن هزینه های زندگی مثل اجاره بها در شهر، آنها مجبورند به حواشی شهرها پناه بیاورند.

 

به دلیل نبود مهارت شغلی در میان اکثر این خانوارها، نرخ بیکاری سر به فلک می زند. بیکاری را می توان یکی از عواملی دانست که باعث شده است خرید و فروش مواد مخدر در حصه برای برخی از مردم به عنوان یک گزینه شغلی محسوب شود. گزینه ای که نه تنها افراد بالغ بلکه نوجوانان و حتی کودکان را نیز درگیر معضل اعتیاد کرده است. نمی توان انتظار داشت کودکی به صورت خواسته یا ناخواسته وارد سیستم خرید و فروش مواد مخدر شود اما از اعتیاد در امان بماند. شاید باورش سخت باشد اما سن اعتیاد در حصه به هفت هشت سال کاهش پیدا کرده است.

 

طی سالهای اخیر نرخ بی سوادی میان نوجوانان و جوانان حصه افزایش یافته که همین مساله موجب کاهش سطح فرهنگ و افزایش آمار بیکاری در میان آنها و البته از دست دادن فرصتهای خوب شغلی و اجتماعی در آینده می شود. این معضل در کنار روی آوردن جوانان و نوجوانان حصه به اعتیاد، یک زنگ خطر جدی را به صدا در می آورد. زنگ خطری که خبر از شکل گیری یک نسل درگیر معضلات اجتماعی و فرهنگی می دهد که آرام آرام به جامعه شهری اصفهان تزریق می شود و در آینده بسیار خطرساز خواهد بود.

 

در حال حاضر سمن ها و انجمن های خیریه ای هستند که در کنار کمک نقدی و غیرنقدی به خانوارهای تحت پوشش خود، به آموزش و توانمندسازی آنها می پردازند. این اقدامات در قالب آموزش چرم دوزی، خیاطی، میناکاری و کارهای هنری انجام می شود اما متاسفانه در حال حاضر محصولات تولیدی این خانواده ها با مشکل فروش مواجه هستند.

 

 

از نقطه نظر فرهنگی، حصه یک جامعه شهری با ترکیبی نامتجانس محسوب می شود. به زبان دیگر ساکنان حصه از لحاظ فرهنگ هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند. شاید در نگاه اول، این مسئله چندان مشکل ساز محسوب نشود، اما با نگاهی عمیق تر متوجه می شویم که مهاجران خارجی غیرقانونی که اکثر آنها از قشرهای فرودست کشور خودشان هستند، همراه با خود معضلات و آسیب های فرهنگی و اجتماعی خاص خود را وارد کشور مقصد می کنند. این بخش از مهاجران، به دلیل ورود غیرقانونی قادر به گرفتن شناسنامه برای فرزندان خود نیستند و به همین علت، با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند. از سوی دیگر زنان ایرانی که با تبعه کشور بیگانه ازدواج کرده اند نمی توانند برای فرزند خود شناسنامه بگیرند و تا حدود یکی دو سال پیش فرزندان آنها حتی قادر به ادامه تحصیل نبودند.

در مورد معضلات بهداشتی حصه باید توجه داشته باشیم که حصه جنوبی خانه بهداشت دارد اما حصه شمالی از خانه بهداشت بی بهره است. به همین خاطر ساکنان حصه شمالی از اصول بهداشت خانواده مثل روش های جلوگیری از بارداری بی اطلاعند و تعداد فرزندانشان به بیش از پنج شش نفر بالغ می شود. رعایت نکردن اصول بهداشتی یا زندگی در شرایط غیربهداشتی خطر ابتلا به بیماری های واگیر را بخصوص در میان خانوارهای پرجمعیت تهدید می کند. از سوی دیگر به دلیل افزایش مصرف مواد مخدر، خطر ابتلا به ایدز و هپاتیت در میان ساکنان حصه بسیار بالاست.

راهکارهای مختلفی را می توان برای حل هر یک از این معضلات ارائه داد، اما هر راه حل نیاز به عملکرد به موقع و پیگیری مداوم دارد تا نتیجه مطلوب را در پی داشته باشد. به نظر من، بهبود شرایط کنونی حصه به یک طرح کاربردی جامع و البته تعامل و همکاری منسجم ارگانهای مرتبط نیازمند است و در صورت فقدان هر یک از این دو عامل نمی توانیم انتظار رشد مطلوب را از وضعیت مردم این منطقه داشته باشیم.

حاجی حسینی مددکار اجتماعی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x