بین الملل سیاسی

رسانه آمریکایی: نشست ورشو به انزوای واشنگتن منجر شد

رسانه آمریکایی: نشست ورشو به انزوای واشنگتن منجر شد

یک رسانه آمریکایی به تلاش های بی حاصل ایالات متحده برای انزوای ایران برخلاف خواسته های متحدان اروپایی خود اشاره کرد و نوشت که واشنگتن به جای تهران خود را در کنفرانس ورشو منزوی کرد.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز به نقل از ایرنا، تارنمای خبری-تحلیلی «ووکس» آمریکا درگزارشی به کنفرانس ضدایرانی که در روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه در ورشو پایتخت لهستان برگزار شد، پرداخت.
ووکس ادامه داد: کنفرانس تحت رهبری آمریکا در ورشو در این هفته که برای منزوی کردن ایران برنامه ریزی شده بود، به انزوای واشنگتن ختم شد که نشان دهنده یکی از مشکلات محوری در سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ است.
عنوان این نشست دو روزه که با عجله سازمان دهی شده بود، «کنفرانس امنیت خاورمیانه» ذکر شده بود اما راز سرگشاده آن که آمریکا انکارش می کرد، این بود که واشنگتن کشورها را برای همراهی با سیاست سختگیرانه اش در قبال ایران جمع کرده بود.
متحدان اروپایی آمریکا که بسیاری از آن ها کارمندان دیپلماتیک سطح پایین خود را به این کنفرانس فرستادند یا اینکه اصلا شرکت نکردند، از این اقدام واشنگتن رنجیده خاطر بودند.
این اختلاف آمریکا با متحدانش به ماه مه (اردیبهشت ماه) باز می گردد که ترامپ خروج از برجام و بازگشت تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد اما اروپایی ها یعنی آلمان، انگلیس و فرانسه خواستند که در توافق بمانند.
دلیل اروپایی ها برای ماندن در برجام ساده بود: به رغم آنکه ترامپ می گفت ایران تلاش می کند به بمب هسته ای دست یابد، اروپایی ها هیچ نشانه ای از چنین چیزی نمی دیدند. این در حالی بود که سرویس های اطلاعاتی آمریکا نیز همین عقیده را داشتند.
اما بعدها شرایط برای ترامپ سخت تر شد. اروپایی ها موفق شدند در ماه ژانویه (بهمن ماه) سازوکاری را برای واردات نفت از ایران و دور زدن تحریم های آمریکا اجرا کنند. این کار به اروپایی ها اجازه داد برجام را حفظ کنند و ایران را از آسیب تحریم های آمریکا مصون بدارند.
اکنون که کنفرانس ورشو به پایان رسیده، مشخص است که این نشست شکاف میان اروپا و آمریکا را افزایش داده است. و همه اینها به خاطر اصرار لجوجانه دولت ترامپ بر ادعای خود درباره تلاش ایران برای دستیابی به بمب هسته ای است.
** چهار خطای کنفرانس ورشو
«ووکس» سپس به چهار خطایی که آمریکا در کنفرانس ورشو مرتکب آن شد، اشاره کرد: اول، کنفرانس از یک نقطه بد شروع شد. رودی جولیانی وکیل ترامپ روز چهارشنبه در نشست یک گروه ضدایرانی (منافقین) که قبلا توسط آمریکا در فهرست سازمان های تروریستی ثبت شده بود، سخنرانی کرد.
اگرچه اتهام هایی که جولیانی در این سخنرانی علیه ایران مطرح کرد در کنفرانس ورشو مطرح نشده بود، اما این اظهارات بر موضع گیری آمریکا در این کنفرانس تاثیر گذاشت.
دوم اینکه حضور مقام های کشورها در کنفرانس ورشو ضعیف بود. سران آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا اگرچه توسط برایان هوک گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا دعوت شده بودند، اما در کنفرانس حضور نیافتند. در همین حال دیگر کشورهای اروپایی و عرب نمایندگان سطح پایین خود را فرستادند.
این مساله سبب شد مقام های بلندپایه آمریکا مثل «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری و «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور که معمولا تنها با همتایان خود دیدار می کردند، در این کنفرانس با مقام های سطح پایین تنها ماندند.
خطای سوم این بود که حتی مقام های بلندپایه معدودی هم که آمده بودند سوژه های بدی برای رسانه ها فراهم کردند. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل روز چهارشنبه در گاف بزرگی علاوه بر اینکه هدف واقعی کنفرانس را لو داد، به صورت اتفاقی علیه ایران اعلام جنگ کرد!
حساب توئیتری رسمی دفتر نتانیاهو در پیامی نوشت: آنچه درباره این نشست مهم است و مخفی هم نیست، این است که نشستی باز با نمایندگان کشورهای پیشرو عرب است که با اسرائیل کنار هم نشسته اند تا منافع مشترک پیرامون ‘جنگ با ایران’ را پیش ببرند.
این توئیت یک ساعت در حساب رسمی توئیتر دفتر نتانیاهو باقی ماند اما بعد حذف شد و در نسخه جدید عبارت «مبارزه با ایران» جایگزین «جنگ با ایران» شد.
در نهایت آخرین اشتباه را خود پنس معاون ترامپ که سخنرانی اش را به انتقاد آشکار از حمایت دوستان اروپایی واشنگتن از برجام اختصاص داده بود، کرد. او از اروپا خواست که برنامه خود را کنار بگذارد و از آمریکا دنباله روی کند.
پنس سازوکار اروپایی برای تجارت با ایران (INSTEX) را «گامی نسنجیده» توصیف کرد که شکاف میان آمریکا و اروپا را بیشتر می کند. اما این خواسته خود پنس بود که «نسنجیده» بود.
اینکه کسی از اروپا بخواهد کاری را که تمایلی به آن ندارد انجام دهد، تنها باعث آسیب به روابط شکننده اروپا و آمریکا می شود. علاوه بر آن، این کار باعث ضعیف دیده شدن واشنگتن می شود، به ویژه وقتی دیگر کشورها به خواسته کاخ سفید گوش نمی کنند.
** شرمندگی آمریکا در ورشو
تارنمای «ووکس» همچنین نوشت: اگر ایران برخلاف توافق هسته ای واقعا به دنبال سلاح اتمی بود، همه این آسیب ها به آمریکا قابل توجیه بود. مشکل اینجا است که حتی جاسوس های ایالات متحده هم می گویند که تهران به توافق هسته ای پایبند است.
یک گزارش مقام های اطلاعاتی آمریکا در اواخر ماه ژانویه تاکید کرد که تداوم اجرای برجام توسط ایران حتی پس از خروج واشنگتن از آن، زمانی را که تهران برای تولید مواد مورد نیاز برای سلاح هسته ای نیاز دارد به یک سال افزایش داده است.
این نشان می دهد که این همه خودزنی های انجام گرفته توسط آمریکا در ورشو برای هیچ بوده است.
انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x