اجتماعی استان بهداشت بین الملل تصاویر تهران جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر محسن مصلحی : رئیس جمهور محترم، با جملاتی که بعضا بار پوپولیستی نیز در دل آن نهفته بود به جامعه پزشکی کنایه زد.

 

دکتر محسن مصلحی

رئیس جمهور محترم، با جملاتی که بعضا بار پوپولیستی نیز در دل آن نهفته بود به این جامعه کنایه زد.

همدلی به جای کمپین سازی

 

 

 

 

پایگاه خبری احوال نیوز ، انگیزه نگارش این متن برخاسته از سخنان رییس جمهور محترم در جلسه دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجلس شورای اسلامی بود. جلسه ای که با سخنان دکتر روحانی، درمورد جامعه پزشکی و ویژگی های آن همراه شد و گاه زبان نصحیت گرفت و گاه کنایه آمیز جلوه کرد.

 

رییس جمهور محترم، در عین آنکه بارها از پیشرفت روزافزون علم پزشکی در کشور تمجید کرد و از طرح تحول سلامت قدردانی نمود؛ اما با جملاتی که بعضا بار پوپولیستی نیز در دل آن نهفته بود به این جامعه کنایه زد. هرچند ایشان بر تغییر و تحول در فرهنگ جامعه نسبت به پزشک از طریق رسانه های همگانی تأکید می کرد، اما از سوی دیگر در جایی پزشکان را تافته های جدابافته نامید و به هشتگ های زیادی اشاره کرد که باید در فضای مجازی برای مبارزه و جلوگیری از تجویز داروهای بی مورد ساخته شود.

 

بدون تردید، بی پروا سخن گفتن و تأکید بر ساخت هشتگ برای دولتی که وظیفه خود را خوب انجام نداده ، سوء استفاده از ابزارهای جوامع مدرن و ملزومات دنیای مجازی است؛ اما باید به خاطر آورد که اینگونه سرزنش کردن، کمپین سازی و تشویق به مقابله عمومی، در سطح عالی کشور، آیا تاکنون در برابر هیچ صنفی در تاریخ ایران مسبوق به سابقه بوده است. هجمه هایی که طی سال های اخیر نسبت به جامعه محترم پزشکان آغاز شده در ماه های اخیر رنگ وبویی دیگر یافته و با بی درایتی و  ادامه آن، ممکن است چالش های جدیدی را در نوع برخورد بیمار و پزشک پدید آورد.

 

بی تردید، طبابت و درمان، حرفه ای است که بدون بهره مندی از عواطف انسانی، همدلی، اعتقاد و  اعتماد نمی توان آن را به درستی انجام داد و طبعا یکی از وظایف خطیر سازمان های نظام پزشکی و انجمن های علمی بررسی صلاحیت حرفه ای شاغلین حِرف پزشکی و نظارت بر رعایت اخلاق حرفه ای، حقوق بیمار و حقوق پزشک بوده و می باشد که با توجه به وضعیت خاص فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه طی چند سال اخیر ضرورت توجه بیش از پیش به آن احساس می گردد.

اما این امر به هیچ وجه نمی تواند برای هیچ مقام یا نهادی به منزله مجوزی جهت به آتش کشیدن سرمایه های علمی و فرهنگی جامعه باشد، چه بسا در ایجاد بسترهای معیوب فعلی، همان مقامات و نهادها بیش از همه مقصرند!!

در ضمن بیان این موضوعات توسط رئیس جمهوری وزارت خانه ای که یکی از مأموریت های اصلی اش برنامه ریزی، تدوین درسنامه ها و کوریکولوم های آموزشی و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز حوزه سلامت و نیز تعیین و ابلاغ شرح وظایف آنان است، مایه بسی تعجب است.

فراموش نکنیم، توجه به وظایف و مسئولیت های طبیب و پزشک از دل قدیمی ترین قوانین بشر برآمده و برآن تأکید گردیده است. از قانون حمورابی، که در برابر سهل انگاری‌های طبیب مجازات‌های سنگینی برای او در نظر گرفته تا سایر کتب دینی که همواره بر ضرورت و جایگاه پزشک تاکید کرده اند. در بین کتابهای مقدس، اوستا، آنقدر در وظایف و مسئولیتهای پزشک ژرف اندیشی کرده که تا مدتها این کتاب مقدس، از منابع الهام قوانین پزشکی به شمار رفته است.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x