اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر مهرناز آزاد : مجامع ادبی استان ها در حقیقت بازوهای پرتوان هستند. و باعث حضور همه جانبه ی این مراکز در فعالیت های فرهنگی و هنری هر استان خواهند بود

 

 

مجامع ادبی استان ها در حقیقت بازوهای پرتوان هستند. و باعث حضور همه جانبه ی این مراکز در فعالیت های فرهنگی و هنری هر استان خواهند بود

 این بار پایگاه خبری احوال نیوز ، نشستی صمیمانه ای داشت با نظریه پردازی ، که در باره ی حوزه ی رسانه ، انقلاب اسلامی و ادبیات نظریه هایی بسیار زیبا ، و ماندگار در مقاله های گوناگون علمی از خود به یادگار گذاشته اند.

سرکار خانم دکتر مهرناز آزاد ، رئیس کارگروه پژوهش دبیرخانه مجامع ادبی استان اصفهان، و موسس و دبیر انجمن شاعران جوان استان اصفهان

انجمن های ادبی  با یک هدف واحد دور هم جمع شده اند  تا با هم افزایی و استفاده از توانمندی های جمعی و ایده های نو  تعریفی جامع از کارهای تیمی را در حوزه ادبیات به نمایش گذاشته و با تولید محتوا خروجی های خوبی به جامعه ارائه دهند

س- ضمن تشکر از پذیرفتن دعوت ما برای انجام این مصاحبه به عنوان سوال اول بفرمایید دبیرخانه مجامع ادبی استان اصفهان با چه تفکری و از کجا و با چه هدفی آغاز  کرد؟

ج- بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان  در اردیبهشت ماه ۹۷ با هدف ساماندهی مجامع ادبی کشور اقدام به ایجاد دبیرخانه مجامع ادبی در هر استان نمود که خوشبختانه طی انتخاباتی در تهران محمدرضا کاکائی به عنوان دبیر مجامع ادبی استان اصفهان مسئول ساماندهی مجامع ادبی این استان گردید.

هدف، ترغیب ، اطلاع رسانی ، شناسایی ، معرفی و تشویق  این انجمن ها برای ثبت در سامانه  جامعی بود که بتواند به راحتی انجمن ها را گرد هم جمع کند و با حمایت از آنها فرصتی را برای همفکری و هم افزایی این انجمن ها ایجاد نماید تا خروجی هایی بهتر و با محتوای بیشتر و قابل ارائه به جامعه ی هنرمند ایران را داشته باشند.

همچنین تمرین حرکت های تیمی و حس مسئولیت پذیری جمعی از اهداف ارزشمند ایجاد مجامع ادبی استان ها بوده است.

 

س- آیا تشکیل دبیرخانه مجامع ادبی استان ها برای بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان نیز مزیتی دارد؟

ج- بله البته  مجامع ادبی استان ها در حقیقت بازوهای پرتوان هستند. و باعث حضور همه جانبه ی این مراکز در فعالیت های فرهنگی و هنری هر استان خواهند بود. که با مدیریت بنیاد و زیر نظر دبیران محترم استان ها  فعالیت می کنند.

 

س- آیا ساختار مشخصی برای دبیرخانه مجامع ادبی استان اصفهان از طرف دبیر مجمع ارائه گردیده است؟

ج- جناب محمدرضا کاکائی دبیر محترم مجامع استان اصفهان با تفکری تیمی به میدان آمده است. و از همان آغاز فعالیت دبیرخانه مجامع با تشکیل جلسات هم اندیشی و هم افزایی با دبیران اکثر انجمن های ادبی نشست های تخصصی بسیاری داشته اند و معتقدند کار خوب، کاری است که با مشارکت تیم های متخصص صورت گیرد و یک فکر ، یک تیم را مدیریت نکند. به همین لحاظ اقدام به ایجاد کارگروه هایی در حوزه های مختلف را به اشتراک نظر گذاشتند و در نهایت پس از چند جلسه متعدد و بررسی موضوعات مختلف،در حال حاضر شش کارگروه و کمیته در دبیرخانه مجامع ادبی به صورت فعال تقسیم وظایف نموده و هریک در حوزه خود مشغول به کار است.

این کارگروهها عبارتند از: کارگروه پژوهش، کارگروه آموزش، کمیته روابط عمومی، کمیته اجرایی، کمیته شهرستان ها و کمیته پیشکسوتان

 

س- می توانید به طور خلاصه مجموعه اهداف تشکیل این کمیته ها و کارگروهها را به صورت کلی بیان کنید؟

ج- در حوزه پژوهش رصد و تحلیل وضعیت شعر و ادبیات داستانی کشور، نظریه پردازی بر اساس الگوهای بومی و دینی و تولید محتوا، در حوزه آموزش ، بسترسازی برای آموزش و تربیت شاعران و نویسندگان نخبه و ایجاد نظام و محتوای آموزشی ، در کمیته  روابط عمومی به خصوص در حوزه بین الملل معرفی ادبیات ایران به بازارهای نشر جهان و شناسایی و ارتباط با نویسندگان و ادیبان ایران و جهان است. در کمیته  اجرایی، هرگونه فعالیتی در راستای  برگزاری جشنواره ها و سمینارها و نشست های تخصصی در سطح استان و جهان و ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع برای استفاده در حوزه های مختلف.در کمیته شهرستان ها بزرگترین اهداف، شناسایی انجمن های ادبی مهجور مانده و همچنین شاعران و نویسندگان دور افتاده از مراکز شهر و اضافه نمودن آنها به این جمع  و استفاده از توانمندی های آنهاست.

و در کمیته پیشکسوتان بزرگترین هدف شناسایی پیشکسوتان استان و تقدیر از آنها، استفاده از تجربیاتشان و همچنین برگزاری بزرگداشت هایی برای شاعران و نویسندگانی که در تاریخ ادبیات استان اصفهان نقش آفرینی کرده اند و کمک به کمیته پژوهش در جهت جمع آوری و استخراج  تحقیقات و پژوهش های قابل طرح که در ارتباط با این ادیبان در استان اصفهان انجام گرفته است و به عنوان ذخایر ادبیات استان  می توان آنها را پالایش وبه مجموعه های  قابل ارائه به آرشیو ادبیات ایران و جهان سپرد.

س- نسبت موفقیت دبیرخانه مجامع ادبی استان اصفهان را در یک سال اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟

ج- به هر حال همیشه سخت ترین بخش یک حرکت گام های نخست آن است چون به زیرساخت های دقیق و درست نیاز دارد و البته  همواره مقاومت های سرسختانه ای نیز از سوی حریفان که شاید منافع خود را درخطر می بینند به چشم بخورد و این مخالفت ها و مقاومت ها در طول یک سال گذشته از انرژی ما بسیار گرفته است و زمان های زیادی صرف خنثی نمودن این مخالفت ها، ممانعت ها و مقاومت ها شده است که هدف اصلی آن متوقف نمودن فعالیت مجامع ادبی در یک شکل واحد و به یک هدف واحد بوده که یقینا هم افزایی آن ها قدرتی بزرگ خواهد شد و جلوی فعالیت بسیاری از عواملی که نمی گذارند جریان های ادبی در استان درست حرکت و رشد کند، خواهد ایستاد. اما از آنجاییکه از سوی بسیاری از انجمن های ادبی حمایت شده ایم و بیش از ۸۰ درصد این انجمن ها هم اکنون عضوی از دبیرخانه انجمن های ادبی استان به شمار می روند، با وجود آنکه تازه آغاز کرده ایم و تنها نه ماه از تولد و تشکیل این دبیرخانه می گذرد برگزاری همایش هایی چون نذر حضرت دریا در اصفهان ، همایش شعر با همت انجمن فروغ کاشان ، کارگاه شعر با حضور اساتید خوب اصفهان در گلپایگان ، همایش شعر جوشقان ، مجمع عمومی ۲۰ آبان ، برگزاری نه جلسه هم اندیشی با حضور اکثریت انجمنهای شهر اصفهان و برخی انجمنهای استان از جمله فعالیتهای مجامع ادبی استان و تشکیل شش کارگروه فعال در این دبیرخانه و نشست های منظم ماهانه با حضور حداکثری دبیران انجمن ها از سراسر استان اصفهان گویای موفقیتی است که به همت و همدلی و همراهی اکثر انجمن های ادبی استان و حمایت از دبیر محترم مجامع ادبی جناب آقای محمد رضا کاکائی انجام گرفته است.

س- سخن آخر

ج- تلاش می کنیم، دست در دست هم دهیم به مهر ، میهن خویش را کنیم آباد.

به یاد دو بیت از یکی از غزل هایم افتادم که به تمامی سخن آخرم را تعریف می کند.

«یک بار دیگرعشق را درچشم باورها بپاشیم

در آسمان رنگین کمانی از کبوترها بپاشیم

با یک قلم سرشار از فریاد و غوغا و شر و شور

صدها ترانه در دل مسکوت دفترها بپاشیم»

از وقتی که برای این مصاحبه با پایگاه خبری احوال نیوز ،گذاشتید نهایت تشکر و سپاسگزاری را دارم.

الهه کمالی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x