اجتماعی استان اصفهان بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی

فرمانده نیروی انتظامی اصفهان/ مروری بر کارنامه ۴۰ ساله پلیس پس از پیروزی انقلاب اسلامی

فرمانده نیروی انتظامی اصفهان

مروری بر کارنامه ۴۰ ساله پلیس پس از پیروزی انقلاب اسلامی

مروری بر کارنامه ۴۰ ساله پلیس پس از پیروزی انقلاب اسلامی/ فرمانده نیروی انتظامی اصفهان

پایگاه خبری احوال نیوز  ، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پلیس با سرلوحه قرار دادن شعار «ما می توانیم» توانست در زمینه تامین تجهیزات تخصصی مورد نیاز، خود کفا شود.

با کمی بررسی و دقت در کارنامه ۴۰ ساله نیروی انتظامی، درمی یابیم که رویکردهای پلیس در رژیم گذشته صرفاً سلبی بود و بیشتر با قوه قهریه عمل می کرد اما بعد از پیروزی انقلاب در این حوزه تغییرات اساسی به وجود آمد و امروز رویکرد نیروی انتظامی، ایجابی، همراهی با مردم، حل مشکل و حل مسئله است.همچنین در رژیم طاغوت پلیس مامورِ معذور بود و خودش را بالاتر از مردم می دید در حالی که امروز نگاه پلیس به مردم نگاه خادم و مخدومی است و خودش را خدمتگزار مردم می داند و به این موضوع نیز افتخار می کند.

در این جا لازم است تا یادی کنیم از شهدای گرانقدر نیروی انتظامی در طول ۴۰ سال گذشته که با نثار جان خود امنیت و آرامش امروز را نصیب ما کردند. بی شک گسترش فرهنگ جهاد و شهادت به عنوان یکی از مهمترین تحولات پلیس پس از انقلاب است. امروز جانفشانی برای امنیت مردم به یک ارزش بزرگ برای نیروهای پلیس تبدیل شده و این نیروها جانشان را در طبق اخلاص می گیرند تا فدای مردم و ارزش های انقلاب شوند.

پاسخگو بودن پلیس به مردم و گوش شنوا داشتن به نظرات و دیدگاه های آنان نیز از دیگر تحولاتی بود که پس از انقلاب اسلامی در پلیس کشور به وجود آمد. در همین راستا سامانه ۱۹۷ راه اندازی و دفتر نظارت همگانی در نیروی انتظامی ایجاد شد. امروز این امکان برای هر شهروندی فراهم شده تا اگر نظری، انتقادی یا پیشنهادی دارد به صورت حضوری، تلفنی یا از طریق نامه به مسئولان این نیرو اعلام کند.

علاوه بر این سامانه ۱۹۷، به ناجا امکان داده تا مستمراً عملکرد خود را از دیدگاه مردم که مهمترین ذی نفعان هستند بازخوردگیری کرده و نسبت به اصلاح و کنترل آنها اقدام کند.

در حوزه خدمات دهی و مسئولیت پذیری نیز طی ۴۰ سال گذشته تحولات بزرگی در پلیس نظام جمهوری اسلامی ایران رخ داد که از این جمله می توان به راه اندازی سامانه فوریت های پلیسی ۱۱۰ اشاره کرد.

نباید از یاد برد که در گذشته مردم با مشکلات فراوانی خود را به کلانتری می رسانده و شکایات خود را مطرح می‌کردند اما امروز نیروی انتظامی با یک شماره تلفن ۳ رقمی به صورت شبانه روز آماده خدمت رسانی به مردم است.

نیروی انتظامی در زمینه کاهش رفت و آمدها به مراکز انتظامی و صرفه جویی در وقت و هزینه مردم، هم اقدام به ایجاد دفاتر پلیس +۱۰ در سراسر کشور کرد و امروز شاهد هستیم با استفاده از کمک سیستم های الکترونیکی خدمت رسانی پلیس به مردم با سرعت و شتاب بیشتری انجام می شود.

نیروی انتظامی، در این مدت برای خود شعار «پلیس جامعه محور» را انتخاب کرد و در راستای این شعار ساختارهایی همچون معاونت اجتماعی و پلیس پیشگیری را به وجود آورد و در حوزه مردمی کردن امنیت هم تشکیلاتی همچون مؤسسات حفاظتی و مراقبتی و پلیس افتخاری ایجاد شد و امروز مردم می توانند در کنار پلیس برای تولید و حفظ امنیت مشارکت داشته باشند.

یکی دیگر از تحولات نیروی انتظامی در تاریخ ۴۰ ساله انقلاب ایجاد ساختاری به نام “پلیس فتا” در بدنه این نیرو بود. لازم به ذکر است که این پلیس با تکیه بر دانش و تخصص نیروهای خود تهدیدات و آسیب های فضای مجازی را به صورت شبانه روز رصد کرده و علاوه بر حراست از امنیت مردم در این فضا سعی می کند تا سطح آگاهی و دانش مردم را در این حوزه نیز ارتقا دهد.

بد نیست بدانید که نیروی انتظامی با شعار «ما می توانیم» که برگرفته از فرمایشات رهبر کبیر انقلاب است، امروز عمده تجهیزات تخصصی مورد نیاز خود را در داخل کشور تولید می کند و  هیچ گونه وابستگی به خارج ندارد، این در حالی است که پلیس ما در رژیم گذشته ۹۵ درصد به خارج وابسته بود و حتی مستشارهای آمریکایی به نیروهای متخصص پلیس ما اجازه باز و بسته کردن تجهیزات پلیسی وارداتی را نمی دادند.

امروز در حوزه کشف علمی جرم، تحولات چشمگیری در نیروی انتظامی رخ داده و مجهزترین و بروزترین آزمایشگاه‌های تخصصی در سطح ناجا ساخته شده و کارشناسان این نیرو از طریق یک تار مو و یا بزاق دهان می‌توانند به مجرمان حرفه ای دست پیدا کنند.

در حوزه تحقیقات کاربردی نیز کارهای بسیار عظیمی در نیروی انتظامی انجام شده که از آن جمله می توان به اختراعات و ابتکارات و ایده های نو، حمایت از دانشجویان، نخبگان و پژوهشگران، ایجاد دفتر گروه پژوهشی نظم و امنیت در دانشگاه ها و بهره گیری از نظریات علمی در اجرای ماموریت ها اشاره کرد.

باید اذعان کنم که در مجموع اتفاقات بسیار مبارک و ممتازی طی مدت ۴۰ سال پس از انقلاب در نیروی انتظامی کشور رخ داده و تنها کسانی می توانند به عمق این مسایل پی ببرند که زمان طاغوت را درک کرده و رفتار پلیس با مردم در آن دوران را دیده باشند.

در پایان یک بار دیگر ضمن تبریک جشن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی تاکید می کنم که امنیت در نظام جمهوری اسلامی ایران «مردم پایه» است و این مردم هستند که حافظ امنیت این نظام بوده و خواهند بود و امروز همه شاهد بودند علی رغم اینکه دشمن اصرار دارد تا کشور ما را ناامن کند به حمدالله با کمک و مشارکت مردم از بالاترین سطح امنیت در منطقه برخوردار هستیم و توانستیم ۴۰ سال امنیت پایدار را در این کشور به نمایش بگذاریم.

نویسنده: سرتیپ دوم پاسدار مهدی معصوم بیگی؛ فرمانده انتظامی اصفهان

پایگاه خبری پلیس ایران
انتهای خبر/*

 

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x