به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «رضا اردکانیان»، وزیر نیرو، در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح سوال «شکور پورحسین شقلان»، نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار، درباره موضوع حقآبه، گفت: موضوعی که در سوال به آن اشاره شده موضوع بسیار مهمی است که به مسئله مدیریت آب کشور اشاره دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه پس از بازدیدی که از منطقه حوزه انتخابیه نماینده سوال کننده داشتیم جلسات کارشناسی متعددی برای حل مشکل حقآبه کشاورزان برگزار و مقرر شد ضمن اجرای قانون توزیع عادلانه آب و رعایت حقوق بهره مندان قدیمی از آب رودخانه هیچگونه دخل و تصرفی در میزان تخصیص آب به حکم قانون پذیرفتنی نباشد.

وی ادامه داد: همچنین در خصوص نحوه هزینه کرد درآمدهای ناشی از منابع مالی تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی در طرح های مهار آب های مرزی گزارشات دوره ای منظمی به سازمان برنامه و بودجه و مراجع رسمی کشور در این خصوص ارائه می شود و بنده هر هفته ساعاتی را در جلسه خاص این طرح به نظارت درباره اجرای این طرح ها اختصاص می دهم.

اردکانیان ادامه داد: در حال حاضر اقدامات براساس برنامه ریزی های ۴ ساله، احداث زیرساخت های لازم مشتمل بر ۱۴۰ کیلومتر تونل انتقال آب، طراحی و ساخت و نصب تجهیزات ۱۴۲ واحد ایستگاه پمپاژ اصلی، یک هزار کیلومتر سامانه انتقال آب برای تامین آب کشاورزی و طرح های متعددی در این راستا به بهره برداری رسیده که به مناسبت ایام بزرگداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی مطابق برنامه ها به بهره برداری خواهد رسید و زمینه اشتغال ۳۰۰ هزار نفر در دوره ساخت و بهره برداری از این پروژه ها فراهم شده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: همچنین در زمینه توسعه بهره مندی شهرها و روستاهای مرزی سعی شده از حقآبه های قانونی جمهوری اسلامی صیانت شود و در جهت تامین آن ها از آب شرب اقدام شود.

اردکانیان ادامه داد: در خصوص موضوع حقآبه ها کارگروهی در وزارت نیرو فعال شده که مبانی قانونی و کلیه اطلاعات مستند در این زمینه را گردآوری می کند و توجهاتی که نمایندگان در این حوزه دارند موجب تسریع در اقدامات کارگروه شده است و امیدواریم با همکاری و تعامل نمایندگان سوال کننده و پیگیر در این حوزه نتیجه امور را بتوانیم به استحضار مردم برسانیم.

انتهای پیام/*