به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از العالم، «هارولد براون»، وزیر دفاع آمریکا بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ که شکست «عملیات طبس» یا «عملیات پنجه عقاب» برای حمله به ایران و عوامل لانه جاسوسی آمریکا در دوران او اتفاق افتاد در سن ۹۱ سالگی فوت کرد.

«هارولد براون» یکی از چهار فرد مطلع در دولت «جیمی کارتر» بود که در جریان این عملیات قرار داشت و بعداً از آن به عنوان «بزرگترین پشیمانی» و یکی از «دردناک‌ترین» درس‌هایی که آموخته، یاد کرد.

«پنجه عقاب» قرار بود روز ۴ اردیبهشت ۱۳۵۹ (۲۴ آوریل ۱۹۸۰) با استفاده از پیشرفته‌‌ترین امکانات نظامى آمریکا اجرایی شود اما نیروهای آمریکایی-شامل ۱۳۲ نظامی، ۸ چرخبال و سه هواپیمای باربری هرکولس C130- پس از استقرار در طبس و قبل از حرکت به تهران به حوادث مختلفی مبتلا شده و در اجرای مأموریت شکست خوردند.

دستگاه هیدرولیک یکی از چرخبال‌ها از کار افتاد، چرخبال دیگر بر اثر طوفان شن و عدم دید کافی به هنگام جابجایی با یکی از هواپیماهای هرکولس برخورد کرده و هر دو وسیله نقلیه آتش گرفت و در نتیجه آن ۸ نفر از نظامیان در شعله‌های آتش سوختند.

براون چند دهه بعد در کتابش با عنوان «Star Spangled Security» نوشت: «این تلاش شکست‌خورده برای نجات [آمریکایی‌ها در ایران] را بزرگترین پشیمانی‌ خود و دردناک‌ترین درسی که آموخته‌ام، می‌دانم.»

انتهای پیام/*