استان جنوب فرهنگ و هنر

کارگردان جوان شیرازی : اجرای تئاتر برای کودکان یک موضوع تخصصی است

کارگردان جوان شیرازی :

اجرای تئاتر برای کودکان یک موضوع تخصصی است

احمدرضا زنجیرساز کارگردان و نویسنده جوان شیرازی که اخیراً نمایش خونه ما کدوم بره را در تالار احسان شیراز به روی صحنه برده است میگوید: اجرای نمایش برای کودکان یک امر تخصصی است و نیاز به تحقیق گسترده ای دارد چرا که کودکان در سنین خردسالی دارای بیشترین میزان تاثیرپذیری هستند و این موضوع اهمیت اجرای نمایش برای کودکان را دوچندان می سازد.

زنجیر ساز  به پایگاه خبری احوال نیوز گفت: نمایش خونه ما کدوم بره برداشتی آزاد و متفاوت از داستان معروف حسن کچل است و سعی ما برآن بوده تا ضمن آشنا ساختن این گروه سنی با افسانه های قدیمی  مسائل آموزشی متناسب با سن کودک را با زبانی طنز نشان دهیم.

این هنرمند جوان که متولد ۱۳۶۹ در شیراز است مدرک کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دارد و به گفته خودش از سال ۱۳۸۰ نویسندگی را آغاز کرده و از سال ۸۴ وارد دنیای بازیگری تئاتر شده است او همچنین سرپرستی گروه هنری پارت را نیز بر عهده دارد.

این هنرمند جوان به گفته خودش سابقه اجرای نمایش در شهرهای تهران، اراک، خرم آباد، بوشهر و استان های کردستان  و شمال کشور را نیز دارد و در دانشگاه علمی کاربردی تهران نیز سابقه تدریس نمایش را نیز داراست.

او ادامه داد: نمایش خونه ما کدوم بره سومین اجرای خود را در شیراز پشت سر گذاشت و به لطف خدا استقبال مردمی خوبی از این نمایش به عمل آمد ضمن اینکه قصد داریم این نمایش را در شهرهایی چون تهران، اصفهان و چندین نقطه دیگر نیز به روی صحنه ببریم.

زنجیر ساز افزود :  این نمایش اولین اثر رسمی من در مقام کارگردانی و نویسندگی در شیراز است و از لطف دوستان خودم آقایان امین طاها سیمی  و سعید رحیمی  در به روی صحنه رفتن این نمایش قدردانی می کنم ضمن اینکه از زحمات و  تلاش های سرکار خانوم الهام یوسف خواه که خاله ی من نیز است سپاسگزار مینمایم.

او  به سابقه ی هنری اش هم اشاره کرد و گفت : فعالیت هنری ام علاوه بر حضور در عرصه نمایش به سرودن شعر آیینی برمیگردد و روانشناسی کودک و روانشناسی رنگ را نیز در چندین فرهنگسرای تهران گذرانده ام.

او خطاب به هنرمندان جوان و مستعد نیز گفت: با اراده و پشتکار می توان به همه جا رسید ضمن اینکه خودباوری در رسیدن به موفقیت یک شاخصه مهم است..

احمدرضا زنجیر ساز از مسئولان و متولیان فرهنگی خواست از گروه های نمایشی در شهرستان ها حمایت بیشتری کنند.

سعید رحیمی مشاور و مدیر اجرایی این نمایش  نیز  به احوال نیوز گفت : در این نمایش سعی کرده ایم شکلی تازه و متفاوت از هنر تئاتر را برای کودکان نشان دهیم و به نوعی فرهنگ سازی را سنین پایین آغاز نماییم.

رحیمی به گفته خودش ۱۴ سال سابقه تئاتر دارد و این نمایش هفتمین کار هنری اش در حوزه کودک بشمار میرود.

او افزود:  تئاتر میتواند فرهنگ ساز باشد مشروط براینکه مطالعه و تحقیق چاشنی کار نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش باشد.

محمد کناره فرد مدیر صحنه ۱۹ ساله این تئاتر این اثر را نمایشی  با جنب وجوش بالا توصیف کرد و گفت:  خوشبختانه بازخورد مردمی این اثر نشان داد تا حدود زیادی موفق عمل کرده ایم و از این بابت خوشحالیم.

او گفت: مشکل بیشتر هنرمندان نمایش در شهرستان ها عمدتاً به چالش های سخت افزاری محدود میشود و اگر از لحاظ مالی حمایت شویم میتوانیم حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

علیرضا اطهری دستیار صحنه این نمایش نیز که در قالب شخصیت دلقک هنرآفرینی کرد گفت: این اثر سومین کارجدی تئاتری ام بشمار میرود و از حضور در این اثر خرسند هستم.

او که به گفته خودش سابقه حضور در آثار تصویری را نیز دارد گفت قصدش این است که هنر نمایش را جدی تر دنبال کند.

ایمان زارع بازیگر نقش حسن کچل که ۲۷ ساله است کار برای کودکان را فرهنگ سازی از ریشه توصیف کرد و گفت: بسیاری از چالش های اجتماعی را میتوان از زبان هنر به بهترین شکل بیان کرد، در این میان، هنر تئاتر از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

زارع درباره نقش خود نیز گفت: شخصیت حسن کچل را دوست داشتم و سعی ام بر آن بود از طریق مطالعه و تحقیق نقشم را به مرحله ی باور پذیری برسانم ضمن اینکه بازخورد مردمی نمایش نیز مرا راضی کرد.

او گفت: ارتقاء دانش بازیگری در تئاتر، برنامه ای است که به طور جدی دنبال میکنم ضمن آنکه در این مسیر مطالعه و تحقیق را نیز سرلوحه کار خودم قرار داده ام.

بیتا همتی بازیگر نقش مادر حسن کچل نیز که به گفته خودش از سابقه ای ۱۵ ساله در تئاتر برخوردار است اضافه کرد: استقبال خانواده ها از این اثر مطلوب بود وخستگی را از جان مان بیرون کرد و از بابت خوشحال هستیم..

او که سابقه حضور در حوزه تصویر را نیز دارد ادامه داد: آخرین اثر هنری ام بازی در سریال هلل یوس به کارگردانی مصطفی نامجو است و این سریال در نوروز ۱۳۹۸ مهمان خانه های هم استانی های عزیز است.

مریم رونده هنرمند استهبانی این نمایش و ایفاگر نقش خاله زیبا نیز گفت: دوست دارم روزی نه چندان دور و با همراهی سایر دوستان این اثر را در زادگاه خودم نیز اجرا کنم چرا که به زادگاه خودم بی نهایت عشق می ورزم..

او که به گفته خودش از ۹۲ تئاتر را شروع کرده است سابقه نمایشنامه خوانی، مجری گری، شعرخوانی برای کودکان و منشی گری صحنه را نیز دارد و کار برای کودکان را بسیار حساس و پپیچیده توصیف می کند.

این هنرمند جوان افزود: نمایش خونه ما کدوم بره ششمین کار تئاتری ام به شمار میرود و میخواهم در حوزه تصویری نیز ورود کنم..

زهرا بشارتی دیگر هنرمند این اثر هم به احوال نیوز گفت: اگر هنرمند تئاتر بتواند یک کودک را طی یک نمایش یک ساعته میخکوب کند  هنر کرده، چرا که کار در حوزه کودک بسیار پیچیده است.

بشارتی همچنین گفت: چون به کودکان علاقه خاصی دارم روانشناسی کودک را نیز مطالعه می کنم و در این اثر نیز این گونه عمل کردم.

او درباره نقشش نیز گفت: نقش جادوگر را به رغم خاکستری بودنش دوست داشتم و سعی ام برقراری ارتباط با شخصیت بود که خوشبختانه از  بازخورد مردمی نمایش، دریافتم تا حد زیادی به این خواسته رسیده ام.

 

امین طاها سیمی مجری برنامه

عوامل اجرایی نمایش خونه ما کدوم بره…

احمدرضا زنجیرساز:   نویسنده و کارگردان

تهیه کننده : الهام یوسفخواه

فاطمه نبوی: دستیار کارگردان

مدیر اجرایی و مشاورکارگردان : سعید رحیمی

مجری برنامه : امین طاهاسیمی

شاعر و ترانه سرا: سارا رحیمی و احمدرضا زنجیرساز

آهنگساز : مرتضی مصطفوی

نوازنده کیبورد : میلاد بنیادی

صدابردار: رضا زارع

عکاس و فیلمبردار: سرکار خانم کاویانی

طراح لباس : سارا لایقی

خیاطان هاجر سلطانی و سرکار خانم قنبری

گریم : مهسا کشوری

مدیر  و منشی صحنه : محمد کناره فرد

دستیاران صحنه و بازیگران دلقک: علیرضا اطهری و صادق موسایی و محمدرضا فروهرحقیقی

انتظامات : علی قاسمی و ستاره تاج – ارسلان بیضاوی نژاد و علی پیروی

بازیگران :

ایمان زارع در نقش حسن کچل، بیتا همتی در نقش مادر حسن کچل ، علی جبهه در نقش اُلی، سالار زارع در نقش لاک پشتف فاطمه جمشیدی در نقش کبوتر، مریم رونده در نقش خاله زیبا، محمدرضا نگارنده در نقش شاپی ،فرشید دارابی درنقش دیو ، زهرا بشارتی در نقش جادوگر

سربازان جادوگر و هنروران: کیمیا هاشمی – مهسا اصلاحی _ هدیه عبدالهی و مهرشاد شهبازی

خبرنگار: روح اله سعادتمند

با تشکر از حسین رنجبر

انتهای پیام/*

 

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x