اجتماعی استان اقتصادی تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی

اسامی خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری آزاد نمی‌شوند اعلام شد؛ از پراید تا پژو ۲۰۶ و سمند

بنا به گفته های سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نوساناتی که طی چند ماه اخیر به بازار ارزی کشور وارد شده سبب افزایش قیمت مواد اولیه و متعاقبا قیمت خودرو ها شده است. البته بعد روانی نیز در این میان تاثیر گذار بوده و است و گاها قیمت خودرو ها به صورت کاذب و حباب گونه افزایش یافته است. واقعیت این است که افزایش قیمت مواد اولیه سبب افزایش قیمت تمامی قطعات خودرو از جمله موتور، گیربکس، دیفرانسیل، بدنه، لاستیک، چرخ و… شده است و به همین دلیل نمی‌توان تنها کارخانه‌های خودروسازی را مقصر گرانی خودرو دانست.

ولی ملکی در مصاحبه با خبرگزاری های داخلی توضیح داد که قیمت گذاری خودروهایی همچون سمند، تیبا و پراید که به نوعی خودروی انحصاری محسوب شده و ۸۰ درصد خودروی مصرفی جامعه را تشکیل می دهند تا پیش از این برعهده شورای رقابت بود. اخیر و براساس مصوبه جدید شورای عالی اقتصاد قیمت گذاری خودرو های پرتیراژ که عمدتا تولید آن ها نیز توسط دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا صورت می گیرد در حوزه اختیارات سازمان حمایت از مصرف کننده و ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است.  تا پیش از این خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان مشمول قیمت گذاری می شدند اما با توجه به افزایش قیمت ها این سقف قیمت تا ۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

به تازگی شورای رقابت با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور، دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو های انحصاری را ارسال کرد تا رئیس جمهور در مورد آن تصمیم گیری کند.

قیمت خودرو

کدام خودروها مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند؟این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه توضیح داد به جز سمند، پژو، تیبا و پراید، سایر خودروها مشمول قیمت گذاری‌ها نیستند به طور مثال خودروی L90، سراتو و MVM که یک درصد بازار خودرو را در دست داشته و مصرف عامل ندارند قیمت‌گذاری نمی شوند. به زعم وزیر صنعت، معدن و تجارت حدود یک میلیون ثبت‌نام برای خودروهای انحصاری در پیش فروش‌ها انجام گرفته است به همین دلیل خودروسازان موظفند ۸۰ درصد تولیدات خود را برای اجرای این تعهدات اختصاص دهند و فقط می‌توانند ۲۰ درصد باقی مانده را در پیش فروش‌های جدید به فروش رسانند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نوسانات ارزی از یک سو و بعد روانی از سوی دیگر باعث افزایش قیمت مواد پتروشیمی، پلاستیک، فولاد، مواد اولیه تولید لاستیک و… شد. در نهایت این روند باعث بالارفتن قیمت قطعات و در نتیجه گرانی خودرو در کشور شده است و قیمت جدید خودروهایی نظیر پژو، پراید، تیبا و سمند نیز قرار است پنج شنبه همین هفته مورخ سیزدهم دی ماه به شکل رسمی توسط سازمان حمایت اعلام شود.

این در حالیست که مشاوران صنعت خودروسازی معتقدند که تعیین سقف قیمت برای چنین خودروهایی می تواند تیر خلاص به صنعت خودروسازی داخل کشور باشد.

زهرا ملکی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x