اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بوشهر بین الملل تصاویر تهران چندر رسانه چهار محال و بختیاری حقوق بشر خوزستان دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی فرهنگ و هنر یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

پس از استعفای نمایندگان اصفهان این همه هجمه چرا؟

پس از استعفای نمایندگان اصفهان این همه هجمه چرا؟

پایگاه خبری احوال نیوز ، پس از استعفای نمایندگان اصفهان هجمه ها شروع شد . این هجمه ها  از چند منظر قابل بررسی است . در این مجال به بررسی دیدگا ه های نمایندگان  اصفهان و موافقین و مخالفین می پردازیم .

۱۹به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز ، ۱۹نماینده اصفهان ۱۴ آذر ماه در اقدامی اعتراضی نسبت به حذف پروژه‌های آب رسانی استان اصفهان از ردیف‌های بودجه سال ۹۸ از نمایندگی مجلس استعفا کردند. با وجود اینکه این استعفا از سوی ناظران صوری و نمادین تلقی می‌شد، اما نمایندگان اصفهان امروز در جلسه علنی مجلس حاضر نشدند.

نمایندگان مستعفی چه می‌گویند؟

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به استعفای دسته جمعی نمایندگان این استان گفت: «بیش از پنج میلیون نفر دارند در این استان زندگی می‌کنند وقتی توجهی به خواسته‌های این پنج میلیون نفر یا نمایندگان این پنج میلیون نفر نشود قطعا ماندن در مجلس خیلی توجیه ندارد.»

 

ناصر موسوی لارگانی افزود: «آقای روحانی در تبلیغات دو دوره انتخاباتی خود و مخصوصا در دوره دوازدهم در اردیبهشت‌ماه ۹۶ رسما به مردم اصفهان قول داد و گفت: این‌دفعه نوبت مردم اصفهان است و آب در زاینده رود جاری می‌شود، الان نزدیک به دو سال است که از آن وعده‌ای که داده شده می‌گذرد و هیچ قدمی برای آب استان برداشته نشده است. ما از جاری شدن آب در زاینده‌رود قطع امید کرده‌ایم، اما آب آشامیدنی مردم استان اصفهان به مخاطره افتاده است.»

این نماینده اصولگرای مجلس دهم یادآور شد: «ما سامانه دوم آبرسانی به بیست و چهار شهرستان استان اصفهان را در دستور کار داشتیم. اوایل امسال یعنی چندماه پیش به منظور اینکه مبلغی برای آب رسانی‌ها و حتی آب آشامیدنی در لایحه بودجه سال ۹۸ در نظر گرفته شود، خدمت آقای نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه رسیدیم که قول‌های مساعدی هم دادند و حتی چند روز قبل از اینکه بودجه نهایی شود، عنوان شد باز هم نشست داشته باشیم و استاندار و تعدادی از نمایندگان با ایشان جلسه گذاشتند، اما متوجه شدیم که هیچ بودجه‌ای را در نظر نگرفتند و حتی بعضی از ردیف‌هایی هم که بوده حذف شده است و ما چاره‌ای جز اینکه استعفا بدهیم، نداشتیم.»

این نماینده مجلس همچنین از نابودی کشاورزی به دلیل کمبود آب در استان اصفهان سخن گفت و تاکید کرد: «اگر آب آشامیدنی و آبی که مورد نیاز صنعت و کشاورزی است از بین برود باعث می‌شود که مردم از آنجا کوچ کنند. وقتی مهاجرت کردند کشور به مخاطره می‌افتد.»

درسال‌های اخیر به ویژه یک سال اخیر در استان اصفهان اعتراضات گسترده‌ای نسبت به کمبود آب صورت گرفته است. در شرق اصفهان هر چند وقت یکبار کشاورزان منطقه با تجمع‌های آرام و گاه خشن نسبت به عدم دریافت حق آبه خود اعتراض کرده اند.

این اعتراضات پس از دی ماه سال گذشته شدت بیشتری به خود گرفت. در ناآرامی‌های دی ماه نیز برخی مناطق استان اصفهان از جمله فلاورجان و قهدیریجان در بطن شورش‌ها و اعتراضات بودند.

به گفته موسوی لارگانی انتظار نمایندگان مستعفی این است که “رییس مجلس استعفای آن‌ها را اعلام وصول کند. سپس در دستور کار مجلس قرار دهد.”

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج، با اشاره به استعفای نمایندگان استان اصفهان در مجلس اظهار داشت: مشکل آب استان اصفهان بسیار جدی است و جمعیتی در حدود ۵ میلیون نفر به طور مستقیم با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

وی افزود: این در حالی است که متاسفانه مسوولان دولت توجهی به این مشکل ندارند و تاکنون اقدامی موثر برای حل مشکل مردم اصفهان انجام نداده اند و چشم انداز آینده نیز مثبت نیست.

نماینده شاهین شهر در مجلس تصریح کرد: طرح های آبرسانی و تامین آب شرب در استان اصفهان ناکارآمد بوده و اعتراضات مردم بسیار جدی است. بنابراین ما نیز به عنوان نمایندگان این مردم در پیگیری حقوق آنها جدی هستیم.

حاجی دلیگانی با اشاره به استعفای دسته جمعی نمایندگان استان اصفهان در مجلس گفت: استعفای نمایندگان استان اصفهان بسیار جدی است و تا احقاق حقوق مردم، از هر راهکار قانونی برای پیگیری حقوق موکلان استفاده خواهیم کرد.

 

وی در پایان تاکید کرد: بنابراین اینکه گفته می شود استعفای نمایندگان صوری و نمایشی است، هرگز صحت ندارد و خوشبختانه تاکنون مراجع و نهادهای مختلفی از جمله نماینده ولی فقیه در استان اصفهان از اقدام نمایندگان حمایت کرده اند.

بحران آب در اصفهان اگرچه به استعفای دسته‌جمعی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی ختم شد ، ولی پیش از این و طی چند ماه این مساله حواشی کمتری در مجلس داشت و در آن زمان نمایندگان ترجیح می‌دادند تا موضوع به دور از اعتراضات و حواشی و از طریق رایزنی برطرف شود. در آن زمان شایعاتی مبنی بر اختصاص بخشی از آب سد‌های استان‌ها و شهر‌های مجاور به استان اصفهان شنیده می‌شد و امیدواری نمایندگان اصفهان به انجام این مساله تا مدتی بحث را در سکوت پیش برد، ولی در ادامه شدت گرفتن کم‌آبی در سایر استان‌های کشور و همین طور مخالفت نمایندگان استان‌های دیگر با این پیشنهاد سبب شد تا بحث انتقال آب آن طور که مطلوب اصفهانی‌ها بود به جایی نرسد.

احمد سالک کاشانی یکی از نمایندگانی بود که موضوع انتقال آب به اصفهان را رد کرد و حتی به این موضوع اشاره کرد که برداشت از منابع آبی مشترک با سایر استان‌های بدون هیچ تغییری و مانند گذشته ادامه دارد؛ اتفاقی در نهایت و بعد از آنکه نمایندگان استان اصفهان در مجلس امیدوار بودند تا دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ردیف بودجه‌ای را برای تامین منابع مالی در نظر بگیرد بلکه از راه و روش دیگری این مساله را حل کنند، محقق نشد، زمینه آن را فراهم کرد تا نمایندگان از آخرین راهکار یعنی استعفای دسته‌جمعی استفاده کنند.

اولین واکنش را عبدالحمید خدری نماینده بوشهر در تذکری با استناد به مواد ۹۰ و ۹۱ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گرفت و  گفت: “ماده ۹۰ تصریح دارد هر نماینده‌ای که اعتبارنامه وی به تصویب مجلس رسیده می‌تواند از مقام نمایندگی استعفا دهد و پذیرش استفعا به تشخیص مجلس است، همچنین ماده ۹۱ آیین نامه تصریح دارد که نماینده تقاضای استعفای مدلل خود را به عنوان رئیس مجلس می‌نویسد و رئیس مجلس آن را در اولین جلسه علنی با قرائت متن اعلام و در دستور کار هفته بعد مجلس قرار می‌دهد.”

نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «هم اکنون تقاضا داریم بر اساس همین آیین نامه با توجه به اینکه نمایندگان استان اصفهان استعفانامه خود را تقدیم مجلس کرده اند، برای جدیت مجلس استعفای آن‌ها در اولین جلسه قرائت شود و در دستور کار هفته بعد مجلس قرار بگیرد.»

علی لاریجانی در پاسخ به وی تصریح کرد: «امروز در هیات رئیسه در این مورد بحث می‌کنیم و این موضوع را مطابق با آیین نامه پیگیری خواهیم کرد.»

نادر قاضی پور، نماینده ارومیه در مجلس در تذکری آئین نامه ای در مورد استعفای همکاران خود از استان اصفهان گفت: «با توجه به این که نمایندگان اصفهان امروز در مجلس حضور پیدا نکردند لازم است از آنها برای حل مشکلاتشان دعوت کرد.»

 نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این که چرا یک نماینده اصلاح طلب نسبتا جوان (متولد ۱۳۵۷) مصر است تا  استعفای نمایندگان اصفهان به سرعت مطرح و پذیرفته شود ؟با توجه به طیف بندی های نانوشته ی مجلس است  (که از مجلس ششم شدت گرفت) رنگ انگیزه های جناحی  نمایندگانی که در محدوده جغرافیای مسیل رودخانه  زاینده رود نیستند را می توان بهتر دریافت. حذف نمایندگان اصول گرا از جمع نمایندگان ، عرصه را برای یکه تازی های جناح مقابل باز تر می کند.

 

بعد از آن صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی  در صفحه خود نوشت:

«محضر نمایندگان مستعفی استان اصفهان زیده توفیقاته

باسلام و تحیات، برخلاف بسیاری که استعفای دسته جمعی شما را در اعتراض به انتقال آب اصفهان به یزد سیاسی‌کاری به منظور کسب رأی کشاورزان آن استان در انتخابات سال آینده می‌دانند، بنده باور می‌کنم که آن نمایندگان محترم واقعاً غصه آب اصفهان را دارند. منتها پرسش‌ها و ابهامات زیادی رهایم نمی‌کنند. نمی‌دانم شما که این‌قدر نگران آب اصفهان هستید، زمانی که جناب احمدی‌نژاد به شهرکرد رفته و تصمیم به انتقال سرشاخه‌های زاینده‌رود از استان اصفهان گرفتند، چگونه بود که کسی اعتراضی از شما نشنید؟ بازهم حمل بر صحت نموده و به خود می‌گویم یقیناً دغدغه مصالح ملی را در زمان آقای احمدی‌نژاد داشتید. اما سوالات تلخ‌تری مطرح می‌شوند که پاسخی برای آنها نمی‌یابم.

 

نمایندگان مستعفی محترم استان_اصفهان

شما که این‌همه دغدغه آب استان اصفهان و کشور را دارید، ظرف دو سال و نیمی که در مجلس دهم حضورداشته‌اید کدام تلاش را در راستای مساله بحران آب نموده‌اید؟ نمی‌توان تصور نمود که شما بی‌خبر از بحران خشک‌سالی کشور در سال‌های اخیر بوده‌اید. دراین‌صورت و با توجه به اینکه استان شما یکی از اصلی‌ترین قربانیان بحران بی‌آبی کشورمی‌بوده، شما کدام لایحه را برای مواجه با این بحران به مجلس ارائه داده‌اید؟

به عنوان نمایندگان ملت، شما کدام تلاش و پیگیری را ظرف چند سال گذشته که مشکل بحران آب در کشورمطرح بوده با دستگاه‌های کشور انجام داده اید؟ چند بار پیگیر نشست با دستگاه‌های متولی آب کشور همچون وزارت نیرو شدید؟ چندبار پیگیر دیدار با متخصصین و صاحبنظرانی شدید که در دانشگاه‌های کشور یا سایر مراکز تحقیقاتی در خصوص بحران آب کار کرده‌اند و به راه‌حل‌هایشان گوش دادید؟ کدام طرح را به منظور تغییر الگوی فلاکت‌بار کشاورزی و جلوگیری از هدر رفت وحشتناک آب در بخش کشاورزی مطرح کردید؟ کدام تلاش را پیرامون جلوگیری از ایجاد صنایعی که نیاز به آب زیاد دارند در مناطق خشک کشور و انتقال آن‌ها از این مناطق نمودید؟ کدام فریاد را برآوردید و کدام یقه را چاک کردید برای تخصیص بودجه و اعتبار به منظورمواجه با بحران خشکسالی در کشور؟ «گرحکم شود که مست گیرند / درشهرهر آن که هست گیرند»

سیاسی کاری به کنار، واقعیت تلخ آن است که شما نمایندگان مستعفی استان اصفهان در مواجه با بحران خشکسالی ایران کارنامه چندان درخشان‌تری ازدولت آقای روحانی، مجلس دهم، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز پژوهش‌های مجلس و… ندارید.

نکته اینجاست که احتمالا همه  می خواهند از این آب گل آلود ماهی بگیرند  وگرنه اگر تورقی در مطبوعات کنیم ،  خواهیم یافت که نمایندگان اصفهان قبلا هم پیگیر آب شده اند. برای نمونه به خبر با شگاه خبرنگاران جوان توجه کنید :

«به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ با توجه به کاهش بارندگی و حجم سد زاینده رود در سال جاری و پیرو سؤالات نمایندگان استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان در مجلس شورای اسلامی از وزیر مربوطه، پنج شنبه گذشته ۷ تیر ۱۳۹۷ معاونین وزیر کشور، جهاد کشاورزی، نیرو، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری، نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و جمعی ار مسئولین استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان جهت اطلاع از کمیت و کیفیت مصرف و برداشت آب از حوضه آبریز زاینده رود بازدید میدانی به عمل آوردند.»

همچنین در تیر ماه ۱۳۹۶ در خبرگزاری ایرنا آمده است :

به گزارش ایرنا، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به همراه برخی از نمایندگان استان اصفهان در مجلس ۲۲ تیر امسال با سفر به استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان طرح های آبی و کمبود آب در سرچشمه های کارون و زاینده رود را بررسی کردند.

رحیم میدانی معاون آب و آبفای وزیر نیرو و مسئولانی از معاونت حقوقی رئیس جمهوری و سازمان حفاظت محیط زیست اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را در این سفر همراهی کردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهارکرد: قصد داریم پس از تعیین کابینه جدید دولت، وزرای نیرو و کشور را برای مشاهده وضعیت بی آبی و تبدیل زمینهای کشاورزی به کویر در استان اصفهان را دعوت کنیم.

حیدر علی عابدی اضافه کرد: مشاهده وضعیت کم آبی در این خطه و وضعیت نامناسب زاینده رود که آب شرب چند استان کشور را تامین می کند بر میزان حساسیت و تمرکز مسئولان برای حل این بحران خواهد افزود.

این نماینده مجلس با اعتقاد بر اینکه برخی از بندهای طرح ۹ ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری انجام نمی شود، افزود: برای مثال بارگذاری های جدید و استفاده از زاینده رود در استان همجوار در حال انجام است.

طرح ۹ ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود در سال ۹۳ با هدف هماهنگی و اعمال مدیریت واحد بر این حوضه آبریز در موضوعات منابع، مصارف و حقابه ها به تصویب شورای آب کشور رسیده است.

طرح ۹ ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود که در سال ۹۳ با هدف هماهنگی و اعمال مدیریت واحد بر این حوضه آبریز در موضوعات منابع، مصارف و حقابه ها به تصویب شورای آب کشور رسید نیز می تواند گامی مؤثر دربهبود اوضاع باشد.

بندهای «طرح ۹ ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود» به شرح زیر است:

بند نخست: وزارت نیرو مکلف است نسبت به تاسیس واحد مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود اقدام کند.

بند دوم: تشکیل شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود با حضوراستانداران اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد و معاونان وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت و نمایندگان اصناف کشاورزی؛ وزارت نیرو مکلف شده است تا درمدت سه ماه نسبت به تشکیل این شورا اقدام کند.

بند سوم: تعیین میزان حقابه ها، سهم آبه ها و صاحبان حق اشتراک و حقابه زیست محیطی رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی توسط وزارت نیرو.

بند چهارم: ممنوعیت بارگذاری جدید بر منابع آب زاینده رود تا پیش از تعیین تکلیف در این حوضه.

بند پنجم: ساماندهی برداشت آب در استان های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز.

بند ششم: فراهم کردن تسهیلات لازم برای تغییر شیوه های آبیاری توسط وزارت جهاد کشاورزی در منطقه .

بند هفتم: تأسیس صندوق تأمین خسارت خشکسالی در حوضه آبریز زاینده رود بر اساس این بند مصرف کنندگان بخش صنعت که در زمان خشکسالی بدون کاهش سهم خود آب دریافت می کنند باید خسارات کمبود آب سایر مصرف کنندگان حوضه را پرداخت کنند.

بند هشتم: انجام مطالعات تونل آبرسانی به اصفهان با عنوان طرح گلاب(انتقال آب) توسط وزارت نیرو.

بند نهم: وزارت نیرو باید در باره طرح انتقال آب بهشت آباد که تنها به منظور تأمین آب شرب طراحی شده است، بررسی دقیق انجام داده و ضمن ارزیابی زیست محیطی ، طرح را به اجرا در آورد.

همچنین بیانیه های گاه  وبی گاه  استاد محترم بیشتر جنبه  تبلیغی دارد . البه رفتار های نامبرده نیز لایه در این جلب توجهات دارد که در این مقال نمی گنجد . فقط صرفا می توان به حرکت وی را برای عدم عبور از روی پرچم آمریکا و یا اعلام شماره حساب جهت  واریز کمک ها  به زلزله زدگان بوشهر  اشاره کرد.

سپس عباس پاپی زاده  نماینده مردم دزفول در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: چند روز پیگیر هستیم که استعفای نمایندگان اصفهان اعلام وصول شود، چون برخی نمایندگان تصور می‌کنند می‌توانند با استعفا به دولت فشار بیاورند و تصمیمات غیرمنطقی بگیرد ولی ما چنین وضعیتی را قبول نداریم.وی با اشاره به اینکه دولت بودجه ۹۸ را به مجلس ارائه داده که چارچوبی خاصی دارد، افزود: با توجه به وضعیت نامناسب بودجه کشور، تصمیم بر این بوده که هیچ پروژه جدیدی به خصوص در حوزه انتقال آب تعریف نشود؛ بنابراین در شرایط فعلی پروژه‌های رویایی انتقال آب به ضرر کشور است.نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طی روزهای اخیر بحث این بود که اگر برخی نمایندگان واقعا نمی‌توانند وظایف نمایندگی خود را انجام دهند، ایرادی ندارد مجلس استعفای آنها را بپذیرد.

البته این گفته نماینده دزفول کاملا صحیح است چون مردم خوزستان از ریزگردها، از سد نابجای گتوند و از عدم حل مشکل فاضلاب اهواز یا  عدم تامین آب شرب استان به شدت رنج می برند . شاید رفع این معضلات در استان جزو وظایف نمایندگان نیست و شاید هم به نگارنده مربوط نمی باشد .

در ثانی استان اصفهان بیشترین مهاجران استان خوزستان را ،  با آغوش باز پذیرفته است چون ایرانی بودن ملاک عمل است.

و در آخر مسعود پزشکیان که ریاست مجلس را به عهده داشت گفت: اگر دولت به خاطر استعفای برخی نمایندگان بخواهد به استانی امتیاز دهد بقیه استان‌ها اعلام اعتراض خواهند کرد لذا نباید خارج از چارچوب قانون امتیازی به جایی داده شود و صرفاً باید بر اساس عدالت تصمیم‌گیری کرد.

سوال مطرح شده این است اگر دولت ها حقوقی را از مردم ضایع کرده باشند یا اقوالی را داده باشند و بدان عمل نکرده باشند چه؟ بر اساس متن  استعفا، هرگز نمایندگان اصفهان نه دنبال زیاده خواهیند ، نه ستم به سایر استان ها،  تنها دنبال اجرای آنچه هستند که مصوب شده است . البته دامن زدن بر کویر شدن اصفهان قطعا بزودی دامن دیگران را هم خواهد گرفت و این سازی است که صدایش فردا خواهد آمد.مطلب عنوان شده از طرف نایب رییس مجلس نیز از بعد مدیریتی هم می توان به آن نگاه کرد که شاید می خواسته از اعتراض سایر نمایندگان جلوگیری کند.

شایان ذکر است، چه بخواهیم چه نه ، نزدیک به نه میلیون نفر باید از این آبشخور سیراب  شوند وهمه سهیم هستند . دیر یا زود تشنگی بر درایت غلبه خواهد کرد.

خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ۱۱۰۱

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x