بین الملل دین و اندیشه سیاسی فرهنگ و هنر

سیدحسن نصرالله: به سبب توان موشکی مقاومت دشمن جرات حمله به لبنان را ندارد

به سبب توان موشکی مقاومت دشمن جرات حمله به لبنان را ندارد

دبیر کل حزب الله لبنان در مراسم روز شهید در ضاحیه جنوب بیروت به قدرت مقاومت و توان موشکی آن پرداخت و گفت: به برکت این توان موشکی است که رژیم صهیونیستی جرات حمله به لبنان را ندارد.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز  سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در مراسم گرامیداشت روز شهید (روز شهید روزی است که طی آن احمد قصیر جوان لبنانی و عضو حزب الله لبنان در روز ۱۱ نوامبر ۱۹۸۲ در عملیات استشهادی ضد صهیونیستی شمار زیادی از نظامیان صهیونیست را به هلاکت رساند. این روز از سوی حزب الله لبنان به عنوان روز شهید نامیده شده است) در سالن شهید سید محمد باقر صدر در ضاحیه جنوب بیروت اعلام کرد:  مسیر مقاومت قاطع و قوی بوده و منجر به پیروزی های تاریخی به برکت خون شهدا  شده است. خون شهداء سبب شده است که در مرحله ای که هستیم، باشیم. خانواده های شهیدان در این مسیر(مسیر مقاومت) از دادن فرزندان خود دریغ نکرده اند. به برکت خون شهیدان امروز کشور ما حفظ شده و به برکت معادله طلایی ارتش، ملت و مقاومت کشور حفظ شده است.

دشمن از ترس موشکهای مقاومت جرات حمله به لبنان را ندارد

دبیر کل حزب الله لبنان بیان کرد: نقطه ثقل اساسی امروز درباره اوضاع لبنان توان موشکی مقاومت است که به برکت این توان موشکی دشمن جرات حمله به لبنان را ندارد.

وی تاکید کرد: امنیتی که ما هم اکنون در آن به سر می بریم به علت این معادله است و از همین رو شاهد هستیم که دشمن تمرکز خود را بر توان موشکی مقاومت از طریق ایجاد هراس و فشار دیپلماسی و ایجاد حالت ترس قرار داده است.

دبیر کل حزب الله لبنان ضمن تاکید بر پایبندی به معادله طلایی و سلاح مقاومت و همه موشکهای مقاومت اعلام کرد که به هر قیمتی این توان موشکی که در دست مقاومت قرار دارد، حفظ خواهد شد.

نصرالله بیان کرد: لبنان باید این سطح از فشار دیپلماسی را تحمل کند زیرا شانه خالی کردن مفهومش این است که لبنان به عرصه ای برای تجاوزات اسرائیل تبدیل شود.

دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرد: خطاب به اسرائیلی ها می گویم که هر تجاوزی به لبنان یا حمله هوایی حتما با واکنش روبرو خواهد شد و مقبول نخواهد بود که دشمن مشابه قبل، بازگردد و لبنان را عرصه تاخت و تاز خود قرار دهد.

عادی سازی روابط با اسرائیل محکوم است

وی در ادامه بیان کرد: طی هفته های گذشته شاهد هجمه عادی سازی علنی از طریق سفر مقامات صهیونیست به کشورهای حوزه خلیج فارس بودیم و ما هر گونه سازش و عادی سازی از سوی هر طرفی که باشد را محکوم می کنیم و از همه شرفا در دنیا می خواهیم که این را محکوم کنند. درباره موج عادی سازی باید با تمام قدرت در کنار ساکنان جولان اشغالی که با عادی سازی و تن دادن و خضوع مخالفت کرده اند بایستیم؛ ساکنانی که با اسرائیلی شدن جولان مخالفت کرده اند.

نصرالله افزود: رژیم صهیونیستی خودش اذعان کرد که ساکنان جولان انتخابات محلی و شهرداری را به شکست کشانده اند. در برابر عادی سازی ما نمونه های درخشانی داریم از تونس تا لبنان. جوان لبنانی در مسابقه جهانی شطرنج در اسپانیا از قرار گرفتن مقابل حریف خود از اسرائیل خودداری کرد و به این جوانان امید هست نه حاکمانی که از مدتها قبل از دست رفته اند.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: در ایران ورزشکاران ایرانی به مسابقات فینال می رسند اما از قرار گرفتن در برابر حریف اسرائیلی خودداری می ورزند. از همه افراد شرافتمند می خواهیم که در این نبرد وارد شوند زیرا نبرد حقیقی و اساسی است.

وی در ادامه بیان کرد: ترامپ با صراحت می گوید که یکی از اهداف تحریم ها، توقف حمایت ایران از جنبش های مقاومت در منطقه و تغییر موضع ایران در قبال فلسطین است اما ایران مشابه رژیم های عربی رفتار نکرد. سوریه با وجود جنگ تمام عیاری که گرفتار آن است اما همچنان استوار مانده است. هنگامی که نتانیاهو را در هر پایتخت عربی می بینم، سوریه در ذهنم  تداعی می کند. اگر سوریه مقاومت نکرده بود ظرف هفته ها یا روزها شاهد می بودیم که نتانیاهو به دمشق می رفت زیرا اکثر این معارضان با اسرائیل در ارتباطند. به رغم ظلم عربی طی سالیان اما سوریه موضعش را تغییر نداده است.

درخواست توقف جنگ به سبب قتل خاشقجی یا بیدار شدن وجدان جهانی نیست بلکه به سبب مقاومت یمنی هاست

نصرالله تاکید کرد: این حق دنیاست که از جنایت قتل جمال خاشقجی را محکوم کند اما عجیب این است که کشتارهای روزانه در یمن هرگز از سوی دنیا متوقف نشده است و دیدن تصاویر کودکان در یمن در معرض مرگ وجدان بشری را به تحرک وانداشته است.

وی افزود: سازمان ملل از ۱۴ میلیون یمنی که در معرض گرسنگی قرار دارند سخن می گوید و دنیا ساکت است. آمریکایی ها و اروپایی ها شروع کرده اند اما در جهان عرب و اسلامی سکوت حاکم است.

دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد: ما در برابر وضع جدیدی قرار داریم. امروز می شنویم که از ضرورت توقف جنگ در یمن گفته می شود اما این آیا جدی است یا خدعه و وقت کشی. اما احتمال جدی بودن آن به سبب قتل خاشقجی یا وجدان جهانی که بیدار شده نیست بلکه به سبب مقاومت یمنی ها در این نبرد است و به علت اینکه ائتلاف سعودی-اماراتی و آمریکایی در این جنگ شکست خورده است و هدف نجات امارات و عربستا بیش از نجات یمن است.

وی گفت: آمریکا امروز قصد دارد که گروهش را در منطقه نجات دهد. اما سئوالی که مطرح است که این که چرا پس از یکماه خواهان توقف جنگ است و نه همین حالا زیرا آمریکا به ائتلاف سعودی-اماراتی می گوید که یک ماه فرصت دارید که دستاورد به دست آورید. از برادران در یمن می خواهم که مقاومت کنند زیرا شما امروز بیش از هر زمان دیگری به پیروزی نزدیک هستید.

حکم صادره علیه شیخ علی سلمان محکوم است

درباره تحولات بحرین نیز نصرالله بیان کرد: حکم صادره ضد شیخ علی سلمان از سوی مقامات بحرینی محکوم است. قابل توجه این است که دادگاه حکم تبرئه وی از جاسوسی برای قطر را داد و پس از آن دادگاه استیناف حکم ابد صادر کرد و این تاکیدی است که دستگاه قضایی در بحرین دستگاه سرکوبگر واقعی است.

نصرالله در ادامه درباره اوضاع داخلی لبنان نیز افزود: ظرف ماههای گذشته سخنی در این باره نگفتیم اما امروز فضای کشور به گونه ای است که گویا حزب الله عامل تشکیل نشدن کابینه است و اینکه حزب الله کارشکنی می کند. در حقیقت پس از اینکه نخست وزیر مامور تشکیل کابینه رایزنی هایش را شروع کرد ما بخشی از آن بودیم.

قاطعانه از متحدان سنی در روند تشکیل کابینه حمایت می کنیم

بحث هایی درباره این بود که تعداد وزیران ۳۲ نفر باشد تا فرصتی برای علویان و اقلیت های مسیحی برای اینکه نماینده در دولت داشته باشند فراهم شود. افزایش تعداد وزیران به ۳۲ نفر مشکلی ایجاد نخواهد کرد. نخست وزیر مامور تشکیل کابینه با این موضوع مخالفت کرد. بر اساس سهم وزارتی قوات لبنانی که ۱۵ نماینده دارد خواستار ۵ وزیر شده و حزب سوسیالیست ترقیخواه خواستار سه وزیر و جریان المستقبل خواهان همه سهم سنی هاست در حالی که فقط ۲۰ نماینده دارد در صورتی که فراکسیون های امل و حزب الله با ۶ وزیر موافقت کرده اند حال چه طرفی که شرایط را آسان کرده است؟ من از نبیه بری عذرخواهی می کنم اما به نظر می رسد که در این کشور تواضع اشتباه است زیرا ما باید خواستار ۱۰ وزیر از روز اول بودیم. سهمی که ما با آن موافقت کردیم یعنی ۶ وزیر متناسب با حجم پارلمانی و سیاسی و مردمی ما نیست. ما همواره به متحدان خود پایبندیم در دولت های قبلی سهم حزب قومی از آن ما بود و زمانی هم نبیه بری با سهم فیصل کرامی از طایفه شیعه موافقت کرد.

دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد: ما از متحدان خود زمانی که حق و معیار واحدی وجود داشته باشد دست بر نمی داریم. طلال ارسلان متحد و دوست ماست. درباره حزب. ما متحدان دیگری طبق نتایج انتخابات داریم و متحدان سنی هم داریم.

وی افزود: نمایندگان سنی مستقل یا نمایندگان سنی هشت مارس یا آنچه جریان مستقل نمایندگان حزب الله می خوانند؛ من و هر فردی از حزب الله به آنها افتخار می کنیم زیرا موضع آنها از سال ۲۰۰۵ در راستای ممانعت از ایجاد درگیری سیاسی در لبنان و تبدیل شدن آن به درگیری مذهبی بوده است. سنی های هشت مارس همواره در کنار مقاومت و در کنار آرمان فلسطین بوده اند و این مایه مباهات است. این نمایندگان جمع شدند و خواستار دو وزیر شدند و ما گفتیم دشوار است و به یک وزیر اکتفا کردند.

نصرالله گفت: از روز اول به طرفهای مربوطه و حریری گفتیم که نمایندگان مستقل در کابینه نماینده داشته باشند و ما همواره بر این خواسته تاکید کردیم و به آنها گفتیم که جدی باشند زیرا آنها طیف گسترده ای از ملت لبنان هستند و حق دارند که یک وزیر داشته باشند. پس از پنج ماه حریری با ما تماس گرفت و درخواست اسامی وزیران را کرد و با وجود اینکه ما تا این ساعت نمی دانیم که پست هایی که به حزب الله و جنبش امل خواهد رسید چیست. ما به حریری گفتیم که اسامی را تا زمانی که تکلیف سهم نمایندگان سنی مستقل مشخص نشود نمی دهیم و ما از روز اول موضع مان همین بود اما نخست وزیر مکلف به وجود مشکل سنی ها اذعان نکرد. این مشکل از روز اول وجود داشت اما برخی به گونه ای وانمود کردند که گویا ما مرتکب خطای تاکتیکی شدیم زیرا در نشست های غیرعلنی حرف می زنیم نه در رسانه ها. کسانی که می گویند که هدف حزب الله از این موضع گیری این است که عون و جریان ملی ۱۱ وزیر در کابینه نداشته باشد حرف بیهوده می زنند ما مشکلی با داشتن ۱۱ وزیر آنها نداریم.

وی تاکید کرد: ما نخواسته ایم که سهم نمایندگان سنی از سهم رئیس جمهوری باشد بلکه باید از سهم نخست وزیر مکلف باشد ما از روز اول گفته ایم که از رئیس جریان ملی آزاد چیزی نمی خواهیم زیرا موضوع نزد حریری است. روابط با رئیس جمهوری بسیار خوب است و ائتلاف ما فوق همه تلاشها برای ایجاد نزاع میان رئیس جمهوری و حزب الله است.

نصرالله افزود: قبل از تحریم ها علیه ایران گفته می شد که حزب الله برای تحریم ها عجله می کند و پس از تحریم ها گفته شد که حزب الله به سبب تحریم ها مانع می شود. بحث از نقش ایران سخیف است. نه سوریه و نه ایران در تشکیل دولت لبنان دخالتی ندارند بلکه حق نمایندگان است که در کابینه حضور داشته باشند.

وی تاکید کرد: خطاب به جنبلاط و حزب سوسیالیست ترقیخواه می گویم این حرف درباره اینکه ایران می خواهد که شما را با تشکیل کابینه مجازات کند را از کجا آورده اید؟ آیا ایران و سوریه طی پنج ماه قبل در روند تشکیل کابینه لبنان کارشکنی کرده اند؟ درباره حزب نیروهای لبنانی هم می گویم آیا قبلا گره و مشکل در روند تشکیل کابینه نبوده است؟ در پنج ماه گذشته مجادله کرده اید و این حق شما ما سخنی در این باره نگفتیم و نگفتیم که حزب نیروها یا سوسیالیست ترقیخواه کشور را به بن بست کشانده است؟

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه خاطر نشان کرد: موضع ما در تشکیل دولت وحدت ملی در نظر گرفتن نتایج انتخابات پارلمانی با وجود اختلاف معیارهاست. نمایندگان سنی نمایندگان سنی هشت مارس هستند. ما نمی پذیریم که وزیر سنی های هست مارس با مخالفت روبرو شود و ما مخالف به حاشیه راندن هستیم و در جلسات بر این موضع تاکید کرده ایم. ما در کنار نمایندگان سنی هشت مارس می ایستیم ما هرگز از متحدان خود شانه خالی نمی کنیم. ما طرفی در مذاکرات نیستیم و این گره ای است که حل آن به دست نخست وزیر مکلف است. من روز گذشته با باسیل دیدار کردم و به وی گفتم ما از شما و  رئیس جمهور چیزی نمی خواهیم اما از هر تلاشی برای رفع این مشکل حمایت می کنیم.

نصرالله بیان کرد: تصمیم با نمایندگان سنی مستقل است. در وهله اول موضوع برای ما اخلاقی است. ما اگر خواستار بن بست در روند تشکیل کابینه بودیم آیا نیازی به پنهان شدن پشت متحدان سنی داشتیم؟ ما این شجاعت را داریم که در صورتی که مخالف باشیم به شکل علنی آنرا اعلام کنیم. ما خواهان تشکیل دولت هستیم و برای همین روند را آسان کردیم. ما نمی خواهیم وارد چالش شویم و خطاب به حریری می گویم که اگر در تشکیل کابینه به این شکل جدی است این شیوه ای که دنبال می کند دامن زدن به موضوعات طایفه ای و مذهبی است و به نتیجه ای نمی رسد و فقط کشور را وارد تنش می کند و سبب تغییر موضع ما نخواهد شد.

وی گفت: هر آنچه که نمایندگان سنی مستقل بپذیرند ما هم آنرا قبول داریم و هنگامی که نمایندگان سنی به ما بگویند که می توانید اسامی را به نخست وزیر مکلف بدهید ما اسامی را خواهیم را داد.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x