اجتماعی تصاویر چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی فرهنگ و هنر یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

در میان همه وزرا، فقط وزیر آموزش و پرورش به قول خود عمل کرد!!!!

یادداشت گروه سیاسی پایگاه خبری احوال نیوز،

در میان همه وزرا،  فقط وزیر آموزش و پرورش  به قول خود عمل کرد!!!!

پایگاه خبری احوال نیوزوزیر آموزش و پرورش در اولین روز کاری‌اش  در حالی که مشعوف از انتصاب خود و در صندلی عقب ماشین وزارت برای رسیدن به محل کار خودنشسته بود   ، به مردم و فرهنگیان سه قول داد.

نخست اینکه از همین امروز تحول در نظام آموزش و پرورش را بر اساس سند تحول بنیادین با جدیت آغاز کند .

دوم اینکه برای تربیت نسلی متدین، اخلاقی، کارآفرین و با نشاط همه تلاش خود را بکار می‌گیرم.

سوم اینکه به عنوان نماینده یک میلیون و ۷۰۰ هزار معلم شاغل و بازنشسته فرهیخته در هیئت دولت، همه همت و تلاش خود را برای ارتقای معیشت و منزلت آنها بکار می‌گیرم.[۱]

اکنون از آن تاریخ بیش از یک سال گذشته است ، شاید هم ،  برای قضاوت زود باشد .باید دید عملکرد وزیری که با حمایت رییس سازمان برنامه و بودجه به وزارت رسید ، چگونه بوده است.

جهت بررسی بند اول به برنامه «مناظره» رادیو ، گفت و گو با موضوع آیا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرایی می شود؟  با حضور دکتر احمد عابدینی معاون شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد ، اشاره می کنیم . وی گفت : علل موفقیت یا عدم توفیق در اجرای سند، بسیار متنوع و متفاوت است. بدون تردید برخی زیرساخت ها باید در اجرای سند آماده شود که بعضی از این زیرساخت ها در اختیار آموزش و پرورش است و بعضی از موضوعات نیز باید با همکاری دستگاه های دیگر انجام شود.یکی از زیرساخت ها تامین اعتبارات است که این مهم مستلزم هماهنگی با نهادهای مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی است. همچنین نیروی انسانی یکی از چالش های اساسی آموزش و پرورش است؛ اساسا هماهنگی با سازمان امور استخدامی انرژی زیادی را می برد تا مجوزهای لازم برای استخدام را صادر کنند.

حال به دیدگاه فوق باید نقطه نظر مسئولین امور استخدامی و بودجه و برنامه ریزی را اضافه کرد که یکی مدعی داشتن مازاد نیروی انسانی در آموزش و پرورش است و دیگری معوقات معلمان که از ناکارامدی سیستم مالی کشور است معضل بزرک کشور می داند . و گویا حذف از بودجه این وزارت خانه را راحت ترین راه حل مشکل سایر دستگاه ها می دانند. شرکت ها و شهر داری ها و سایر دستگاه هایی که بر اساس قانون موظف به پرداخت مبلغی از در آمدها ی خود هستند نیز ، در پرداخت آن اهمال می کنند .

با احتساب موضوع فوق،  وی در اولین مرحله از اقوال خود ناموفق بوده و نتوانسته در استقرار سند تحول بنیادین موفق شده  یا لااقل حرکت چشمگیری داشته باشد.

قول دوم وزیر نیز در واقع در قول اول مستتر است چون اصلا  ماموریت سند تحول بنیادین است که  زمینه دستیابی دانش‌آموزان در سنین لازم التعلیم طی ۱۲ پایه (چهار دوره تحصیلی سه ساله) تحصیلی به مراتبی از حیات طیبه در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی را به صورت نظام‌مند، همگانی، عادلانه و الزامی در ساختاری کارآمد و اثربخش فراهم سازد.

و دیگر نیاز به بسط گفتار نیست که اگر  اجرای سند تحول بنیادین در همه ابعاد و نه فقط بخشنامه  سازی و قانون پردازی اتفاق می افتاد به ماموریت سند که قول وزیر هم بود نزدیک می شدیم .ولی بی توجهی به امورات دینی صدای رییس  مجلس خبرگان را در آورد و وی از بی توجهی وزیر به امر اقامه نماز گلایه کرد . هجوم شبکه های مجازی  و عدم تجهیز  دانش آموزان و عدم آمادگی وزارت مذکور ، در کاهش گرایش های دینی دانش آموزان بسیار  موثر بوده است. گرچه وزیر در پاسخ آیت الله جنتی مجدد به اجرای راهکارهای جدید برای ایجاد انگیزه جهت جذب دانش آموزان به نماز  در سال ۹۷ موکول کرد.

در مورد ارتقاء معیشت و منزلت فرهنگیان باید گفت که  با قول وزیر  در کاهش  میزان هزینه آموزش و پرورش مغایرت دارد. وزارتخانه ای که حدود ۹۹ درصد بودجه آن صرف حقوق پرسنل شاغل می شود  و در پرداخت  حقوق نیرو های غیر شاغل (حق التدریس  ونیروهای طرح خرید خدمات آموزشی  و  آموزش دوگانه ) نا موفق بوده است و در همه این موارد پرداخت های  معوق دارد . سازمان برنامه و بودجه نیز در تامین منابع ناموفق بوده و با این که وظیفه خود را به خوبی انجام نداده است چگونه می تواند در ارتقا منزلت و معیشت معلمان موفق بوده باشد؟ شاید طرح رتبه بندی معلمان ( گرچه هنوز هم  ماحصل آن نیز مشخص نیست که چقدر به کارامدی و ارتقاءمعیشت معلمان می انجامد ) باز مانند  سال های گذشته به بودجه سال ۹۸ نیز نرسد.

به این همه ،  ناکارامدی تیم اقتصادی دولت،  افزایش بی رویه قیمت ها و عدم کنترل بازار به کاهش چشم گیر وضع معیشت انجامیده است.

 خلاصه کلام

صادق الوعد بودن داستانی است که جز در کلام خداوند و قول معصومین در اعمال مجریان امور دیده نمی شود . آن ها فقط در کسب مناسب طوماری از قول ها می دهند که هرگز اجرا نمی شود . وچه خوب گفته اند که مرد سیاسی کیست ؟ کسی که به آن چه می گوید عمل نمی کند.

[۱]https://www.isna.ir/news/ خبر گزاری ایسنا / دوشنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۱

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x