بین الملل سیاسی

واشنگتن پست: مقام‌های آمریکایی از قدرت نظامی ایران درهراسند

واشنگتن پست: مقام‌های آمریکایی از قدرت نظامی ایران درهراسند

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به عقب نشینی آمریکا از خلیج فارس در ماه‌های گذشته نوشت که در پی تضعیف موقعیت نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، شمار فزاینده ای از مقام‌های این کشور در سطوح مختلف نگران توانایی‌های نظامی رو به گسترش ایران هستند.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز به نقل ازایرنا، این رسانه نوشت: مقام‌های نظامی آمریکایی هشدار می‌دهند که کاهش حضور نیروهای این کشور در منطقه خاورمیانه، توانایی آن‌ها برای مقابله با تهدیدها از جانب ایران را تضعیف کرده است.
گزارش می‌افزاید: نگرانی‌ها از بابت تصمیم پنتاگون برای انتقال کشتی‌ها، جنگنده‌ها و سامانه‌های دفاع موشکی به خارج از منطقه، با نزدیک شدن به موعد بازگشت تحریم‌های علیه ایران در حوزه انرژی شدت یافته است.
نگارنده این مطلب ادامه می‌دهد: با تغییر اولویت‌های امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ و معطوف شدن توجه کاخ سفید به رقابت نظامی با چین و روسیه، رد پای آمریکا در خاورمیانه کمرنگ شده است.
گزارش در توضیح چرایی تغییر سیاست های کاخ سفید می‌افزاید: پنتاگون در تلاش است خود را با آنچه که که وزیر دفاع آمریکا آن را «رقابت بزرگ قدرت‌ها» می‌خواند، تطبیق دهد.
واشنگتن پست با اشاره به پیامدهای این سیاست و تاثیر آن بر فعالیت‌ نیروهای آمریکایی در منطقه می‌افزاید: مقام‌های این کشور بر این باورند که آماده شدن برای یک جنگ احتمالی چندین ماه زمان خواهد برد؛ بسیار بیشتر از زمانی که ایران برای اقدام نیاز خواهد داشت.
گزارش در بخش دیگری ادامه می‌دهد: از جمله موارد اصلی نگرانی برخی مقام‌های آمریکایی، پرسش بر سر توانایی ارتش این کشور برای عملیات در تنگه هرمز است؛ گذرگاهی که ایران تهدید به انسداد آن کرده است.
یک مقام آگاه در این ارتباط به واشنگتن پست گفته است: اکنون که آمریکا توجه خود را به فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک معطوف کرده، مشخص نیست واکنش نهایی ایران چه می‌تواند باشد.
گزارش ادامه می دهد: ایران دست‌کم یکهزار قایق سریع و توانایی استقرار هزاران مین دریایی در آب‌های ساحلی خود را دارد. پیش‌بینی مقام‌های آمریکایی آن است که این کشور می‌تواند در کمتر از یک هفته، یکهزار مین مستقر کند.
این رسانه یادآور می‌شود: برای بستن تنگه هرمز یا سخت کردن عبور و مرور، حتی نیازی هم به شمار زیادی مین نیست.
گزارش می ‌افزاید که همزمان، نگرانی‌ها درخصوص توانایی‌های موشکی ایران رو به افزایش است.
نویسنده ادامه می دهد: در حمله بالستیک اخیر به سوریه که از خاک ایران صورت گرفت، موشک‌ها در سه مایلی نیروهای آمریکایی فرود آمد که این موضوع، نشان‌دهنده افزایش دقت آن‌هاست.
اشاره واشنگتن پست به حمله موشکی ماه گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر سرکردگان جنایت تروریستی اهواز است که به تلافی اقدام تروریست‌های مسلح صورت گرفت.
گزارش می‌افزاید: مسافتی که این موشک‌ها طی کردند (بیش از ۳۰۰ مایل) نشان داد که پایگاه‌های آمریکا در قطر، بحرین و امارات در تیررس ایران هستند.
نویسنده ادامه می‌دهد: مقام‌های آمریکایی در توانایی این کشور برای مقابله با موشک‌های بالستیک ایران که نزدیک به دو هزار فروند تخمین زده می‌شود، تردید دارند.
پیش از این روزنامه وال استریت ژورنال نیز در گزارشی مشابه، از عقب‌‌نشینی نیروهای آمریکایی از منطقه، به رغم لفاظی‌های متعدد مقام‌های دولت این کشور خبر داده بود.
به گفته این رسانه، از ماه مارس (فروردین) که ناو «تئودور روزولت» منطقه را به مقصد اقیانوس آرام ترک کرده، هیچ ناوگروه تهاجمی آمریکایی در خلیج فارس حضور نداشته است.
این روزنامه تأکید می‌کند: این طولانی‌ترین بازه‌ زمانی در دو دهه گذشته است که هیچ ناو هواپیمابری در آب‌های منطقه نبوده است.
نویسنده می افزاید که بخشی از این تحولات نتیجه تغییرات راهبردی در مواضع دولت آمریکا و بخشی دیگر، تحت تاثیر محدودیت‌ در تعداد ناوها و تجهیزات نظامی این کشور است.
در همین ارتباط «برایان کلارک» عضو ارشد یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید: دولت، شماری از ناوهای هواپیمابر خود را به منظور تعمیرات به کارخانه‌ها برگردانده است و انتظار می‌رود تا دست‌کم دو سال دیگر با کمبود ظرفیت در حوزه ناوبری مواجه باشد.
حضور مداخله جویانه نظامیان آمریکایی در آب های خلیج فارس همواره محل انتقادهای بسیاری بوده است.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x