بین الملل حقوق بشر سیاسی

واشنگتن نمی‌تواند با تکیه بر تحریم‌ها علیه تهران به اهداف سیاسی خود دست یابد/ رژیم صهیونیستی‌ و عربستان هر جنایتی را بدون نگرانی از عواقب آن مرتکب می‌شوند

ظریف در ترکیه؛

ظریف:واشنگنتن به هیچ عنوان نمی تواندبا تکیه بر تحریم ها علیه تهران به اهداف سیاسی خود دست یابد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت:آمریکا به هیچ عنوان نمی‌تواند با تکیه بر تحریم‌ها علیه تهران به اهداف سیاسی خود دست یابد.


به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در نشست سه جانبه بین ایران، ترکیه و آذربایجان به استانبول سفر کرده است، در بدو ورود به خبرنگاران درباره این نشست گفت: به مدت ۶ سال است که همکاری سه جانبه‌ای با دو همسایه خود یعنی آذربایجان و ترکیه داریم و این بار برای شرکت در ششمین جلسه مشترک ۳به ترکیه آمده‌ایم.

وی در رابطه با اهداف نشست سه جانبه بین ایران، ترکیه و آذربایجان عنوان کرد: هدف این جلسه گسترش همکاری‌های ترانزیتی‌، اقتصادی و هم‌فکری بین این سه کشور است؛ پس از آن با  مقامات ترکیه دیدار کرده و در مورد مسائل مورد نظر و به خصوص مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو خواهیم کرد.

ظریف درباره پرونده قتل خاشقجی و اقدامات ترکیه اظهار کرد: دولت ترکیه توانسته با درایت‌، بی طرفی و دقت موضوع را پیگیری کرده و ابعاد مختلف‌ این قتل فجیع را بررسی کند و ما هم  امیدواریم که این بحث به نتیجه قطعی برسد. متأسفانه در منطقه ما روش‌ها و انتخاب‌های غلط آنچنان فراگیر شده که برخی کشورها مانند رژیم صهیونیستی‌ و رژیم کنونی در عربستان تصور می‌کنند که هر جنایتی را می‌توانند بدون نگرانی از عواقب آن انجام دهند.

وی ادامه داد:۷۰ سال است که رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطینی‌ دست به جنایت زده و به خاطر حمایت آمریکا از عواقب این جنایت تا حد زیادی مصونیت‌ داشته است. سعودی‌ها هم در زمان ۸ سال جنگ تحمیلی علیه ایران از صدام دفاع کردند، پس از آن هم از طالبان و داعش‌ حمایت داشتند و در حال حاضر هم می‌بینیم در یک جنگ خانمان سوز در یمن مردم را می‌کشند و متأسفانه هیچ برخورد جدی بین‌المللی با آنها نشده است. جدای از آن نخست وزیر یک کشور را هم زندانی کردند و در آن زمان هم برخوردی با آنها نشد.

وزیر امور خارجه در مورد تحریم‌های ثانویه آمریکا که از ۱۳ آبان اعمال خواهد شد، گفت: به نظر ما معمولاً آثار تحریم بیشتر روانی است تا عملی و آثار روانی تحریم‌های آمریکا از روزی که ترامپ‌ از برجام خارج شد و حتی قبل از آن که اعلام کرد‌ه بود قصد خروج از برجام دارد و در طول ۶ ماه گذشته از زمانی که ایشان سخنرانی معروف خود را انجام داد تا به امروز مشاهده شده است.

وی بابیان اینکه در روز ۱۳ آبان دور دوم تحریم‌های واشنگنتن علیه کشورمان عملیاتی می‌شود، افزود: قرار نیست در این روز اتفاق جدیدی بیافتد؛ البته اتحادیه اروپا در مورد تحریم های آمریکا علیه کشورمان ساز و کارهایی نظر دارد که در همین چند روزه عملیاتی خواهد شد. امکان تاخیر در برخی از برنامه های آنها به دلیل فشار ها و کارشکنی های آمریکا وجود دارد.

ظریف در پایان خاطرنشان کرد:  این یک واقعیت است که امروزه در جامعه بین‌المللی به غیر از چند رژیم منطقه‌ای هیچ کشوری از اقدامات آمریکا حمایت نمی‌کنند. بنابراین امکان کمی دارد واشنگنتن برای اهداف اقتصادی خود بتواند از تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند. علاوه بر این  آنها به هیچ عنوان نمی توانند با تکیه بر تحریم ها علیه تهران به اهداف سیاسی خود دست یابد.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x